Sydindisk levnadsvisdom, statskunskap
och kärlek
1330 epigram av tamilskalden Tiruvalluvar I svensk tolkning av Yngve Frykholm |
Division (B) ANDRA HUVUDAVDELNINGEN
- OM TINGENS
NATUR
(Porutpäl)
II Statskunskap
Kap. 81 Varaktig förtrolighet
|
|
801.
|
Förtrolig vänskap kallas det
förhållande som icke grumlas av friheter tagna med vänskapens rätt.
|
802.
|
Vänskapens natur är att tillåta
förtrolighetens friheter.
Ja att glädjas över dem är goda
vänners plikt.
|
803.
|
Vartill tjänar långvarig vänskap om
icke vänner tar på sig såsom sina egna de friheter som andra har tagit sig
med vänskapens rätt.
|
804.
|
Om vänner med vänskapens rätt gör något
oombett blir det av de visa betraktat såsom önskvärt.
|
805.
|
Om vänner råkar göra något som sårar
dig må du betrakta det som tanklöshet eller tecken på alltför stora friheter.
|
806.
|
Varaktiga vänner överger icke dem med vilka
de har umgåtts länge, även om det skulle bli dem själva till svårt förfång.
|
807.
|
De vilkas vänskap kommer av inbördes
kärlek sviker ej sin vänskap ens när vänner gör dem illa.
|
808.
|
För dem som äger vänskapens frihet och
ej lyssnar på förtal om sina vänner är det en angenäm dag även när vänner tar
sig friheter mot dem.
|
809.
|
Älskade av världen blir de som aldrig
överger dem för vilka de sedan länge har hyst obruten vänskap.
|
810.
|
Även av ovänner blir de älskade som
aldrig sviker sin vänskap mot gamla vänner.
|
Kap. 82 Dåliga vänners vänskap
|
|
811.
|
Även om de ser ut att njuta därav mår
dåliga människors vänskap bättre av att förminskas än att växa.
|
812.
|
De odlar vänskapen när det är lägligt
för dem och sviker när det ej längre passar dem. Vad gör det om man vinner
eller förlorar sådana själviska människors vänskap?
|
813.
|
Av samma slag som skökan som tar emot för
vinnings skull och liksom tjuven är den vän som endast väger sin egen fördel.
|
814.
|
Ensamhet är att föredra framför den
vänskap som är lik en otämjd häst som kastar av sin ryttare på slagfältet.
|
815.
|
Den futtiga vänskap som ingås med små människor
vilka ej skänker något stöd är bättre att förloras än vinnas.
|
816.
|
De visas ovänskap är tio miljoner
gånger att föredra framför de dummas mest förtroliga vänskap.
|
817.
|
Miljontals gånger bättre är det som kommer
från ens fiender än från vänskap med löjeväckande människor.
|
818.
|
Utan många ord må man låta vänskapen
svalna mot dem som försummar varje tillfälle att vara till någon hjälp.
|
819.
|
Med dem som säger si och gör så är - även
i drömmen - varje samröre av ondo.
|
820.
|
Undvik att på minsta vis odla deras
vänskap vilka privat låtsas förtroliga men offentligt smädar dig.
|
COMMENTAR
817. Originaltexten
ger här ett underbart exempel på tamils kaldens förmåga att genom sitt ordval åstadkomma ett för sammanhanget lämpat onomatopoetiskt - ljudhärmande (i det här fallet skrattande) - ljud: "Nahaivahaiarähia nadpin" = löjeväckande människors vänskap ...
|
Kap. 83 Falsk vänskap
|
|
821.
|
Hycklande vänners vänskap är lik ett
städ mot vilket de hamrar dig sönder när tillfälle därtill gives.
|
822.
|
Falska vänners vänskap är lika
föränderlig som nyckfulla kvinnors hjärtan.
|
823.
|
Om de än har hämtat lärdom från många goda
böcker är det för onda människor svårt att förvärva hjärtats godhet.
|
824.
|
Ta dig till vara för dem som smilar
vänligt med ansiktet men som i sitt hjärta är idel falskhet och ondska.
|
825.
|
Icke i någon sak må man ta dem på orden
som är opålitliga i sitt hjärta.
|
826.
|
Även om de talar goda ord såsom vänner
blir de snart igenkända såsom falska vänners ord.
|
827.
|
Liksom sparmandet av bågen bebådar
onda ting må man ej låta sig förledas av ovänners inställsamma tal.
|
828.
|
Såsom fiendens händer höjda till
ödmjuk hälsning kan dölja en dolk är det med hans hycklande tårar.
|
829.
|
Mot dem som fjäskar utåt men i sitt
inre döljer förakt må man själv visa leende vänlighet men inåt låta vänskapen
dö.
|
830.
|
När det händer att fiender beter sig
såsom vänner må du med ansiktet låtsas vänskap men vägra den med ditt hjärta.
|
Kap. 84 Dårskap
|
|
831.
|
Frågar du vad dårskap är så är det att
söka fördärvet och undvika det som är nyttigt.
|
832.
|
Dåraktigast av all dårskap är att
eftertrakta det som ej går an.
|
833.
|
Oblyghet, moralisk slapphet,
oförskämdhet och brist på ideal är dårens kännetecken.
|
834.
|
Ej finns bland dårar större dåre än den
som har inhämtat mycken kunskap och även undervisar andra men som icke lägger
band på sig själv.
|
835.
|
Under en enda existens kan den
enfaldige ställa så till att han i sju inkarnationer plågas i sitt eget
helvete.
|
836.
|
Om en valhänt dåre tar sig något före
går det på tok och han får dessutom bojor att bära.
|
837.
|
Om en dåre råkar vinna en förmögenhet
kommer utomstående att njuta av den och hans anhöriga får svälta.
|
838.
|
Om en dåre får rikedomar i sin hand blir
han strax som en drucken galning.
|
839.
|
Dårars inbördes vänskap har sina goda
sidor, ty när de skils finns intet kvar som efterlämnar < saknadens>
smärta.
|
840.
|
När en dåre träder in i de visas församling
är det som när en smutsig fot råkar trampa i sängen.
|
Kap. 85 Dumhet
|
|
841.
|
Värst av all brist är bristen på
kunskap.
Ingen annan brist räknas av världen
såsom brist.
|
842.
|
När den dumme ger en gåva med givmilt hjärta
är det intet annat än mottagarens förtjänst <förvärvad i en tidigare
existens>.
|
843.
|
Den plåga som de dumma tillfogar
varandra är knappast möjlig ens mellan de värsta fiender.
|
844.
|
Frågar man vad enfald är, så är det den
förmätenhet som säger: "Vi är kloka."
|
845.
|
Den dummes anspråk på den lärdom han
ej äger väcker tvivel även i fråga om det han <tilläventyrs> har
tillägnat sig rätt.
|
846.
|
Om man ej har vett att skyla sina brister
är det enfaldigt att ens söka skyla sin nakenhet.
|
847.
|
Den dumme som försummar att lära av
andras vishet drar stor olycka över sig själv.
|
848.
|
Han föraktar goda råd. På egen hand
lär han sig ingenting.
En sådan mans liv är en plåga tills
han dör.
|
849.
|
Den som vill undervisa en blind blir
själv lik en blind.
Ty den blinde anser sig ändå vis på
sitt sätt.
|
850.
|
Den som förnekar det som bejakas av världen
kommer att räknas som en osalig ande på jorden.
|
Kap.86 Hat
|
|
851.
|
Hat - så kallar man den farsot som
skapar förödande splittring hos alla människor.
|
852.
|
Om någon av osämja gör dig något ont är
det stort att icke med hat i hjärtat göra likadant tillbaka.
|
853.
|
Om man undflyr hatets onda sjukdom
vinner man oförgänglig ära.
|
854.
|
Om det ondaste onda kallat hat
försvinner förvärvar man i stället lycka över all lycka.
|
855.
|
Vem förmår väl övervinna dem som äger
makt att stå emot hatet?
|
856.
|
Den som njuter av att överträffa andra
i hat, hans livs ruin och undergång är nära.
|
857.
|
De som bar lärt sig allt ont som
kommer av hat kan ej se den sanning som kommer av storhet.
|
858.
|
Att motstå hat leder till välstånd.
Att underblåsa hatet leder till
fördärv
|
859.
|
När välståndet växer tänker man ej på
hat.
Men vill man gå under skall man se
till att hatet växer.
|
860.
|
Av hat kommer alla onda ting.
Men av vänskap kommer ett överflöd av
goda ting.
|
Kap. 87 Fiendskapens art
|
|
861.
|
Med dem som är starkare än du må du
undvika all strid.
Men med dem som är dig underlägsna må
du tvärtom söka strid.
|
862.
|
Den kärlekslöse har inga goda
bundsförvanter, och själv är han utan styrka. Hur kan han då övervinna
fiendernas makt?
|
863.
|
Feg, okunnig, motstridig och snål är
han - ett lätt byte för sina fiender.
|
864.
|
Han behärskar ej sin vrede. Bevarar inga
hemligheter.
En sådan man blir alltid och överallt
lätt besegrad av alla.
|
865.
|
Ett behagligt byte för sina fiender
blir den karaktärslöse som ej söker den rätta vägen, som varken gör något av
värde eller tar hänsyn till andras förakt.
|
866.
|
Värd att eftersträvas är dens
fiendskap som är blind i sin vrede och omåttlig i sin lusta.
|
867.
|
Även till ett pris bör man eftersträva
dens fiendskap som motverkar sin egen sak sedan han har påbörjat ett företag.
|
868.
|
En tillgång för sina fiender är den
som är utan karaktär och full av brister och därför saknar bundsförvanter.
|
869.
|
En källa till stor och varaktig glädje
för sina fiender är den motståndare som saknar kunskap och mod.
|
870.
|
Aldrig kommer äran att lysa över den
som ej lyckas med ett så litet företag som att slåss mot en okunnig
motståndare.
|
Kap. 88 Att förstå fiendskapens väsen
|
|
871.
|
Ej ens på skämt bör man åstunda det
onda som kallas fiendskap.
|
872.
|
Med dem som brukar pilbågen som vapen
må du möjligen söka strid, men aldrig med dem vars vapen är Ordet.
|
873.
|
Den galnaste bland galna är den som
ensam drar på sig mångas fiendskap.
|
874.
|
Världen kretsar kring den storsinte som
förmår att vända hat till vänskap.
|
875.
|
Den som själv är utan vänner men har
två fiender måste göra en av dessa till sin bundsförvant.
|
876.
|
Vare sig denne är att lita på eller ej
må man i nödens stund varken vara hans vän eller fiende.
|
877.
|
Yppa icke dina svårigheter för de
vänner som ej anar dem.
Röj icke din svaghet för dina fiender.
|
878.
|
Om du prövar mål och medel och vidtar
åtgärder till försvar blir fiendens övermod till intet.
|
879.
|
Hugg bort törnbuskarna medan de ännu
är späda. Sedan de har vuxit upp kommer de att såra den hand som hugger dem.
|
880.
|
Vid minsta pust går de tillspillo, som
ej förmår betvinga sina fienders övermod.
|
Kap. 89 Inre fiender
|
|
881.
|
Skugga och vatten verkar skönt men kan
dock bli till skada.
Så ock ens egna vänner om de
tillskyndar onda ting.
|
882.
|
Frukta ej de fiender som uppträder med
svärd.
Frukta i stället de fiender som låtsas
vara vänner.
|
883.
|
Skydda dig med fruktan mot inre
fiender.
I nödens stund hugger de till lika
visst som krukmakarns kniv.
|
884.
|
Om en vrång ovän finns bland er blir
han till mycken skada och splittring bland fränder.
|
885.
|
Om inre fiendskap råder i det fördolda
åsamkar den mycken olycka och dödligt fördärv.
|
886.
|
Om oenighet uppstår mellan dem som
syns eniga blir det svårt att någonsin undgå döden.
|
887.
|
Även om de syns höra samman såsom krukan
och dess lock blir samlevnad omöjlig om inre splittring råder.
|
888.
|
En familj där splittring råder får sin
kraft förödd liksom järnet nöts av filen.
|
889.
|
Även om den syns liten som ett senapskorn
rymmer splittringen inom sig fröet till fördärv.
|
890.
|
Att leva tillsammans i osämja är som
att dela bostad med en kobra.
|
Kap. 90 Att icke smäda de mäktiga
|
|
891.
|
Det bästa skydd för dem Som önskar skydda
sig är att icke tala nedsättande om de mäktigas makt.
|
892.
|
Om du uppträder utan vördnad mot de
mäktiga kornmer dessa att åsamka dig oupphörligt lidande.
|
893.
|
Om man åstundar sitt eget fördärv må man
- utan att akta på goda råd - förolämpa dem som har makt att krossa sina
fiender.
|
894.
|
När den svage förorättar den starkeär
det som om han vinkade Dödsguden till sig.
|
895.
|
De som har dragit över sig en mäktig konungs
vrede kan icke överleva varthelst de än beger sig.
|
896.
|
Om man blir bränd av elden kan man
möjligen överleva.
Men för dem som förolämpar de mäktiga
finns ingen räddning.
|
897.
|
Om högt begåvade och ädla män skulle vredgas,
vartill nyttar då all tänkbar glans och rikedom?
|
898.
|
Om de vilkas makt är stor som bergen
fattar beslut därom utplånas tillika med folket de <konungar> som syns
stå fasta på jorden.
|
899.
|
Om mäktiga asketer vredgas störtas själve
gudakonungen <Indra> från sin tron.
|
900.
|
Om de som besitter stor andlig makt
blir vreda kan ej ens de mäktigaste <konungar> överleva.
|
No comments:
Post a Comment