Sydindisk levnadsvisdom, statskunskap
och kärlek
1330 epigram av tamilskalden Tiruvalluvar I svensk tolkning av Yngve Frykholm |
Division (B) ANDRA HUVUDAVDELNINGEN
- OM TINGENS
NATUR
(Porutpäl)
I Om konungamakten
Kap. 51 Att utvälja rätta ministrar
|
|
501.
|
En konung bör pröva om en minister
besitter kärlek till dygd, till pengar, till kvinnor och till livet, och så
utvälja honom därefter.
|
502.
|
En konungs val må falla på den som är
av god börd, som är obrottslig i sin vandel och som räds förvarje fläck på
sitt namn.
|
503.
|
Även när man noga granskar sådana som
besitter ovanlig lärdom och är fria från brister är det sällsynt att finna
dem helt fria från okunnighet.
|
504.
|
Må konungen pröva en ministers såväl
goda som dåliga egenskaper, och må han så bedöma honom efter de egenskaper
som väger tyngst.
|
505.
|
En människas gärningar utgör
prövostenen på hans storhet eller litenhet.
|
506.
|
Undvik att välja ministrar som saknar
släktingar.
Sådana är utan hämningar och fruktar
ej det onda.
|
507.
|
Höjden av dumhet är att med vänskapen
som ledstjärna utvälja inkompetenta män <till ministrar>.
|
508.
|
Den <konung> som väljer en
minister utan att noga granska hans karaktär drabbas i flera släktled av
obotlig vedermöda.
|
509.
|
Lita icke på någon utan att noggrant
pröva honom.
Sedan du gjort så må du skänka honom
fullt förtroende
|
510.
|
Såväl att välja någon som man ej noga
prövat som att misstro någon som man redan utvalt ger upphov till oupphörlig
vedermöda.
|
Kap. 52 Att utvälja och anställa män
|
|
511.
|
Den blir av konungen utvald som kan
skilja på gott och ont och som av naturen väljer det goda.
|
512.
|
Må den uträtta konungens arbete som
ökar landets inkomster, befordrar dess välstånd och undersöker allt som
hindrar dess framåtskridande.
|
513.
|
Må konungens val falla på den som är rikt
utrustad med kunskap, tankeskärpa och frihet från begär.
|
514.
|
Även sedan man har prövat dem på
allehanda sätt förändras många människor alltefter det arbete de utför.
|
515.
|
Konungens uppdrag bör ges åt den som
äger insikt och tålamod.
Det är ej av sådant slag att det kan
ges på subjektiva grunder av vänskap eller bekantskap.
|
516.
|
Konungen bör fråga sig: "Vem
skall göra det?" och "Hurudant är uppdraget?" och sedan må han
välja läglig tid och verkställa sitt beslut.
|
517.
|
Sedan konungen har sagt sig: "Med
dessa medel kan denne utföra detta uppdrag" må han lämna det helt I den
tjänarens hand.
|
518.
|
Sedan konungen har utrönt en tjänares
skicklighet må han utnyttja honom i enlighet därmed.
|
519.
|
Lyckan sviker den konung som misstror
deras vänskap vilka troget uträttar hans uppdrag.
|
520.
|
Må konungen dagligen granska sina
tjänares arbete.
Ty världen rättar sig efter deras
vandel.
|
Kap. 53 Att omhulda sina släktingar
|
|
521.
|
Även sedan man har blivit utblottad
blir man omhuldad som förut av sina släktingar.
|
522.
|
Om någon äger släktingar vilkas kärlek
aldrig sviker ger det honom mången pålitlig tillgång.
|
523.
|
Den människa som icke umgås med sina
släktingar är lik en damm som fylls med vatten men saknar strandbankar.
|
524.
|
Största utbytet av den rikedom man kan
vinna <här I världen> är att få leva omgiven av idel släktingar.
|
525.
|
Den som har förmågan att skänka gåvor
med vänliga ord omges med rader av anförvanter.
|
526.
|
I hela världen blir ingen mer rikligt
omgiven av anförvanter än den som ger rikliga gåvor och ej ger efter för
vreden.
|
527.
|
Kråkorna gömmer ej <sitt byte>
utan bjuder <sina anhöriga> att äta.
Rikedomen dväljs hos folk med samma
egenskap.
|
528.
|
Många släktingar vistas hos den konung
som icke behandlar alla lika utan tar hänsyn till person och börd.
|
529.
|
Anhöriga som en gång har hållit samman
men sedan gått isär kommer strax tillbaka när grunden för missämjan är borta.
|
530.
|
När någon släkting utan orsak har
lämnat konungen men sedan av något skäl kommer åter må fursten noga granska
det skälet och med eftertanke ta honom till nåder.
|
Kap.54 Att icke vara glömsk
|
|
531.
|
Värre än vettlös vrede är den
glömskans berusning som kommer av lättsinnig självbelåtenhet.
|
532.
|
Glömska dödar en människas goda
anseende liksom evig fattigdom dödar all kunskap.
|
533.
|
Glömska människor kan aldrig vinna
ära.
Detta är en regel som slås fast av all
världens skrifter.
|
534.
|
För de räddhågade finns ingen trygg
befästning.
För de glömska gives ingen framgång.
|
535.
|
Den tanklöse som icke skyddar sig mot kommande
olyckor kommer efteråt att ångra sitt misstag.
|
536.
|
Intet kan jämföras med osviklig
minnesgodhet alltid och mot alla.
|
537.
|
Intet är omöjligt om man företar sig
det med hjälp av ett skarpt och klart minne.
|
538.
|
Må var man beakta och göra de ting som
har prisats <av de visa>.
För dem som föraktfullt lämnar dem
ogjorda finns intet av glädje ens i sju återfödelser.
|
539.
|
När konungen berusas av lycka må han
minnas dem som gick under på grund av hans glömska.
|
540.
|
Det är lätt att uppnå det man har i
tankarna om man blott behåller det kvar i minnet.
|
Kap. 55 En god styrelse
|
|
541.
|
Att grundligt undersöka utan att
snegla åt något hall och att visa opartiskhet när man utskiftar dom, det är
rättrådighet.
|
542.
|
Hela världen lever med blicken vänd
mot himmelen <för sitt levebröd>. Undersåtarna skådar mot konungens
spira <för sin trygghet>.
|
543.
|
Konungens spira är
grundförutsättningen för brahminernas skrifter och sedelära.
|
544.
|
Världen står bugande vid den konungs
fötter som omhuldar sina undersåtar och för ett got regemente.
|
545.
|
Lagom regn och goda skördar tillfaller
det land vars konung styr sitt folk med rättrådighet.
|
546.
|
Det som ger konungen seger är ej hans
vapen utan hans spira, försåvitt han ej dömer orättvist.
|
547.
|
Konungen är hela landets beskyddare.
Konungens skydd är rätten, om den övas
utan brist.
|
548.
|
Den konung som ej villigt låter sig
ses och som ej prövar sanningen när han dömer går under genom sitt eget
förvållande.
|
549.
|
Att skydda folket <från angrepp>
utifrån, att bevara friden och straffa laglösheten är ej något fel utan <
tvärtom> konungens naturliga plikt.
|
550.
|
När konungen straffar de onda med
döden är det som när bonden rensar bort ogräset för att skydda den späda
säden.
|
Kap.56 Tyranni
|
|
551.
|
Värre än mördare är den konung som
förtrycker sitt folk och gör vad ont är.
|
552.
|
Den konung som begär pengar är lik en
rövare som med vapen i handen säger: "Ge hit!"
|
553.
|
Den konung som icke dagligen granskar oförrätter
och skipar rättvisa, hans rike går under dag för dag.
|
554.
|
Sitt gods och sitt rike kommer den
konung att förlora som utan besinning vans tyr sitt land.
|
555.
|
De förtrycktas tröstlösa gråt är det vapen,
inte sant, som nöter bort konungens gods och ära.
|
556.
|
En god styrelse länder konungen till
bestående ära.
Där så ej sker blir konungens glans av
kort varaktighet.
|
557.
|
Liksom jorden plågas av brist på regn,
så lider folket under en kärlekslös konungs välde.
|
558.
|
Värre än fattigdom är att äga något i
det land som har fallit under en orättfärdig konungs spira.
|
559.
|
Om konungen gör vad orätt är förmår ej
himlen ge regn under rätt årstid.
|
560.
|
Korna ger ej mjölk, prästerna glömmer
sina skrifter om Väktaren ej vakar över landet.
|
Kap. 57 Att icke öva terror
|
|
561.
|
Den är en rätt konung som rättvist
prövar och opartiskt straffar för att förhindra brott.
|
562.
|
Den konung som åstundar en lång och
obruten regeringstid han prövar brott med stränghet men straffar med mildhet.
|
563.
|
Säkert och snabbt går den konung under
som regerar sitt rike med terror.
|
564.
|
Den konung som kallas tyrann av sitt folk,
hans liv skall snabbt och säkert förgås.
|
565.
|
Som en djävuls byte är den konungs
rikedom, vilken sällan låter sig ses och som visar ett hårt ansikte.
|
566.
|
Kortvarig och obeständig blir dens
stora rikedom som talar hårda ord och saknar barmhärtighet.
|
567.
|
Hårda ord och hårda domar är lik en
fil som nöter bort konungens segermakt.
|
568.
|
Till intet krymper den konungs välde som
utan att själv tänka lämnar allt i ministrars händer, och som rasande vredgas
på dem när motgång möter.
|
569.
|
Den konung som icke bar byggt sig
befästningar kommer i stridens stund att förgås i fruktan och bävan.
|
570.
|
För jorden finns icke tyngre börda än
den tyrann som omger sig med odugliga rådgivare.
|
Kap.58 Välvilja
|
|
571.
|
Om konungen äger det sköna smycke som
heter välvilja lever världen <lycklig> i dess glans.
|
572.
|
All världens vandel är beroende av
välvilja.
De som saknar denna är förvisso en
börda för jorden.
|
573.
|
Vad tjänar lutan till om sången saknar
harmoni?
Vad tjänar ögat till om glansen av
välvilja saknas?
|
574.
|
Vartill tjänar ögonen i ansiktet för
annat än syns skull om de saknar lagom mått av välvilja?
|
575.
|
ögats smycke är välviljan. Utan denna
uppfattas det blott som ett sår <i ansiktet>.
|
576.
|
Likt träd rotade i marken är de som,
trots att de har ögon, icke låter dem lysa av välvilja.
|
577.
|
De som icke visar välvilja är såsom
blinda.
De som bar ögon kan icke undgå att
visa välvilja.
|
578.
|
De skall besitta jorden som, utan
avkall på pliktens bud, dock förmår visa välvilja.
|
579.
|
Ädlast av alla goda egenskaper är
förmågan att tåligt fördra och visa vänlighet mot dem som har förolämpat en.
|
580.
|
De som åstundar den mest berömvärda
artighet är sådana som, även när de har blivit bjudna gift, dricker det med
god min.
|
Kap. 59 Att nyttja spioner
|
|
581.
|
Konungens spioner och hans ärevördiga
lagböcker kan man rätteligen kalla hans båda ögon.
|
582.
|
Att alltid <genom sina
spioner"> noga veta vad som sker med alla överallt, det är konungens
yrke.
|
583.
|
Den konung som icke med spioners hjälp
utforskar förhållandena i sitt rike kan icke räkna med framgång i sina
företag.
|
584.
|
Spionens uppgift är att utforska allt
om konungens ämbetsmän, hans släktingar och hans fiender.
|
585.
|
En god spion har ett
förtroendeingivande yttre, låter sig icke skrämmas och förråder aldrig en
hemlighet.
|
586.
|
Spionen tar på sig asketens förklädnad
och går omkring som en tiggare och ger ej tappt vad man än gör honom.
|
587.
|
Den är en rätt spion som utröner
fördolda ting och vars kunskap är fri från all tvekan.
|
588.
|
Den hemlighet som har utspejats aven
spion må man verifiera genom ännu en spion.
|
589.
|
En konung bör dirigera sina spioner så
att den ene icke känner till den andre. Må han låta tre mäns
<samstämmiga> vittnesbörd gälla såsom sanning.
|
590.
|
Låt aldrig någon spion vederfaras
offentlig ära.
Ty om du så gör avslöjar du bans
hemlighet.
|
Kap. 60 Energisk framåtanda
|
|
591.
|
Driftighet utmärker de förmögna. De
som saknar driftighet är fattiga även om de äger egendom.
|
592.
|
Den driftighet du har i ditt hjärta är
din enda bestående rikedom.
Rikedom på ägodelar är flyktig och
förgås.
|
593.
|
De som icke gör avkall på sin
framåtanda behöver aldrig klaga: "Vi förlorade allt vi ägde."
|
594.
|
Självmant kommer framgången till den
som icke låter sin energi nedslås eller förtröttas.
|
595.
|
Lotusblommans stjälk är lång nog att
nå upp till vattnets yta.
En människas storhet är lika hög som
själens resning.
|
596.
|
Konungen bör ständigt sträva efter att
uppnå sinnets höghet.
Hur den än skakas står den dock fast.
|
597.
|
Liksom elefanten står orubblig fast
utsatt för regn av pilar, så ger icke de modiga upp i nederlagets stund.
|
598.
|
De klenmodiga kan icke uppnå
tillfredsställelsen att ha uträttat stora ting i världen.
|
599.
|
Trots att elefanten är störst av alla djur
och dess betar är vassa skälver den inför tigerns angrepp.
|
600.
|
En människas energi är hennes styrka.
De som saknar
sådant skiljer sig endast till
utseendet från döda träd.
|
No comments:
Post a Comment