Sydindisk levnadsvisdom, statskunskap
och kärlek
1330 epigram av tamilskalden Tiruvalluvar I svensk tolkning av Yngve Frykholm |
Division (A) OM DYGDENS NATUR (Arattuppäl)
Kap. 11 Att igenkänna
goda gärningar
|
|
101.
|
Varken jordens eller himmelens skatter
räcker till för att löna en välgärning man gjort utan att vara någon något
skyldig.
|
102.
|
En hjälp i nödens stund, även om den
är liten, är <just i den stunden> mer värd än all världens härlighet.
|
103.
|
Om man väger den hjälp som ges utan
tanke på lön så väger dess värde mer än hela havet.
|
104.
|
En välgärning, om än liten som ett
senapskorn, är i de insiktsfullas ögon stor som en reslig palm.
|
105.
|
Hjälpen i sig själv är icke hjälpens
mått.
Den mäts av deras värde som hjälpen
fått.
|
106.
|
Försumma icke ädla människors
sällskap.
Förskjut icke deras vänskap som blev
dig till hjälp nödens tid.
|
107.
|
Genom sjufaldiga återfödelser kommer
man att minas deras godhet som torkade bort sorgens tårar.
|
108.
|
Att glömma en god gärning är ingalunda
gott.
Gott är däremot att genast glömma en
oförrätt.
|
109.
|
Om någon begår ett brott jämförbart med
mord blir det dock utplånat vid minnet aven enda välgärning.
|
110.
|
Det finns en räddning även för den som
dödat allt gott.
Men för den som glömt en välgärning
gives ingen räddning.
|
|
|
Kap. 12 Opartiskhet
|
|
111.
|
Att uppträda opartiskt inför fiender,
främlingar och vänner är den främsta av dygder.
|
112.
|
En opartisk mans rikedom kommer utan
förminskning även kommande släkten tillgodo.
|
113.
|
Även om den syns dig förmånlig må du genast
förkasta den rikedom som har inbringats av bristande oväld.
|
114.
|
Skillnaden mellan värdiga och ovärdiga
människor uppenbaras i deras efterkommande.
|
115.
|
Motgång och framgång kommer icke utan
skäl utan såsom frukt av tidigare onda eller goda gärningar. Att med sinnets
jämnmod inse detta är de visas prydnad.
|
116.
|
Om någon i sitt hjärta överger
rättvisans väg så må han inse att detta är början till hans fördärv.
|
117.
|
Världen <s vise> ser icke ned på
dens fattigdom som står fast i opartiskhet och godhet.
|
118.
|
Att stå fast och omutlig såsom tungan
jämn på vågen, det är visa människors främsta prydnad.
|
119.
|
Rättvis är den vars ord står fast och som
icke låter sig rubbas i sitt inre.
|
120.
|
Bland handelsmän är den en rätt
handelsman som förvaltar andras affärer såsom sina egna.
|
Kap. 13 Självbehärskning
|
|
121.
|
Självbehärskningens konst gör oss
jämställda medgudarna,
Bristande behärskning driver oss ner i
helvetets mörker.
|
122.
|
Hos människor finns ingen större
tillgång än självbehärskningen.
Därför, tag vara på den såsom en
dyrbar skatt.
|
123.
|
Om någon inser att självbehärskning är
vishet och lever därefter så vinner han berömmelse hos de visa.
|
124.
|
Högre än bergen når dens storhet som
utan att svikta övar sinnenas behärskning.
|
125.
|
Ödmjukhet är en prydnad för alla. Men särskilt
för de rika är den som en ytterligare rikedom.
|
126.
|
Om någon i en enda existens likt
sköldpaddan betvingar sina fem sinnen blir detta honom till gagn i de sju
återfödelsernas kretslopp.
|
127.
|
Kan du ej tygla något annat må du dock
tygla din tunga.
Eljest förfalskas dina ord och du
råkar i trångmål.
|
128.
|
Ett enda ont ord kan göra sådan skada
att all annan förtjänst blir av intet värde.
|
129.
|
Ett sår som bränts av eld läker sig
själv inifrån.
Men ett sår som bränts in av ett ont
ord låter sig aldrig läkas.
|
130.
|
Den som lärt sig vakta sin vrede och
tygla sin tunga, honom kommer Dygdens Gud själv tillmötes.
|
Kap. 14 Gott uppträdande
|
|
131.
|
Ett gott uppträdande skänker gott
anseende.
Därför bör det aktas högre än själva
livet.
|
132.
|
Vakta omsorgsfullt över ditt
uppträdande.
Hur mycket du än forskar och mödar dig
är detta ditt bästa stöd
|
133.
|
Av god kast är den som iakttar gott uppträdande.
Lägre än tilllågkast sjunker man vid
dåligt uppträdande.
|
134.
|
Även om han glömmer skrifterna kan
brahminen tillägna sig dem genom att läsa dem igen. Men utan återvändo går
hans börd till spillo om han vacklar i sin vandel.
|
135.
|
Liksom ingen rikedom tillfaller den
avundsjuke så ges ingen framgång åt den som lever utan värdig vandel.
|
136.
|
De som är fasta i anden vacklar icke i
sin vandel.
Ty de har insett den förnedring som
kommer av orätt vandel.
|
137.
|
Aven värdig vandel uppnår man ära. Av
ett ovärdigt uppträdande förskaffar man sig intet utom skam.
|
138.
|
En värdig vandel är fröet till allt
gott.
En dålig vandel vållar olycka alltid.
|
139.
|
Att säga onda ting med sin mun, om så
blott i distraktion, det är omöjligt för dem som är av god vandel.
|
140.
|
Även om de studerat mycket är de helt utan kunskap som icke
har lärt sig ett gott uppträdande gentemot världen.
|
Kap. 15 Att icke åtrå sin nästas hustru
|
|
141.
|
Den som här i världen har lärt sig
respekt för dygd och för < andras> egendom hemfaller icke åt dumheten
att åtrå sin nästas hustru.
|
142.
|
Bland alla dem som står utanför
dygdens råmärken är ingen dummare än den som står <med begärelse> utanför
sin grannes grind.
|
143.
|
Förvisso må de räknas bland de döda
som övar onda ting med tillitsfulla vänners hustrur.
|
144.
|
Till intet nyttjar all världens ära
för den som besinningslöst tränger sig in hos sin nästas hustru.
|
145.
|
Den som tänker: "Det är en
bagatell", när han tränger in i andras hem drar på sig en skuld som
aldrig plånas ut.
|
146.
|
Hat och ondska, fruktan och skam -
aldrig lämnar dessa fyra den man som gör intrång i andras äktenskap.
|
147.
|
Som en dygdig husfader må den räknas
som icke åtrår sin grannes hustru och hennes kvinnliga fägring.
|
148.
|
Ej blott som dygd utan ock som ära
aktas den manlighet som ej kastar blickar på grannens hustru.
|
149.
|
Frågar man vilka som är de verkligt
goda i denna av det skrämmande havet omflutna värld, så är det de som ej
snuddat vid hennes skuldror som hör en annan till.
|
150.
|
Om någon lämnat dygdens väg och gör allt
ont så räknas det honom dock tillgodo om han lämnar hennes dygd i fred som
hägnas av grannens gränser.
|
Kap. 16 Tålamod
|
|
151.
|
Främst bland dygder är förmågan att
uthärda dem som smädar, liksom jorden tåligt fördrar dem som hacker på dess yta.
|
152.
|
Stort är att fördra en oförrätt.
Större ändå är att helt förgäta den.
|
153.
|
Fattigaste fattigdom är <det att
visa> ogästvänlighet.
Rikaste rikedom är <att visa>
fördragsamhet mot de enfaldiga.
|
154.
|
Önskar du dig ovansklig berömmelse må
du i din vandel hålla tålamodet högt i ära.
|
155.
|
De hämndlystna aktas ringa <av de
visa>. Men de tålmodiga skattas lika högt som det guld man lagt på hög.
|
156.
|
Blott en dag varar den hämndgiriges
glädje.
Till tidens ände varar de tålmodigas
berömmelse.
|
157.
|
Hur ovärdigt än din nästa behandlar
dig så gör du väl om du sörjer <för bans skull> och avstår från ond
vedergällning.
|
158.
|
Må var man med tålamod övervinna den som
med högmod begår överdrifter.
|
159.
|
De heligaste asketers renhet tillhör
dem som med tålamod fördrar de onda ord som utgår ur de fräckas mun.
|
160.
|
De som uthärdar stora fastor är stora men kommer dock <i
andra rummet> efter dem som fördrar andra människors onda ord.
|
Kap. 17 Frihet från avund
|
|
161.
|
Om någon i sitt hjärta har ett sinne
fritt från avund så må det lända bonom till ära ocb heder.
|
162.
|
Om någon är fri från avund mot var man
så kan intet <i rikedom> mätas därmed.
|
163.
|
Den man som icke gläds åt sin nästas
framgång utan känner avund, om honom blir det sagt att han förkastar både
dygd och rikedom.
|
164.
|
De visa som känner den olycka som kommer
av orättfärdigheten aktar sig för att av avund göra onda ting.
|
165.
|
Aven utan <andra> fiender
drabbas den av olycka som hyser avund mot sin nästa.
|
166.
|
I nakenhet och hunger går dens släkt
tillspillo som med avund ser på andras gåvor.
|
167.
|
Lakshmi vänder den avundsjuke ryggen
och presenterar honom i stället för sin äldre syster.
|
168.
|
Avundens svåra synd förstör <redan
i detta liv> dina rikedomar och driver dig <i det nästkommande> in i
eldens rike.
|
169.
|
Väl värda att begrunda är den
avundsjukes rikedom och den rättfärdiges undergång.
|
170.
|
Aldrig har de avundsjuka nått någon
storhet.
Aldrig har deras motsats sett sin
storhet förminskas.
|
KOMMENTAR
167. Lakshrni kallas här "Ceyyaval" (jfr 84 ovan). Lakshmis äldre syster är hennes raka motsats, dvs. fattigdomens gudinna, ofta kallad "Mūdevi" - den Svarta, Olycksbringande o.dyl. Jfr bl.a. 617 nedan.
169. Eftersom innehållet i denna strof eller kural tycks motsäga det som
i övrigt sägs om avundsjukan i detta kapitel förutsätts författaren anspela på "karmas" lag, dvs. frukten av goda och onda gärningar i en föregående tillvaro. Den avundsjuke kan helt oförtjänt åtnjuta rikedom i detta liv på grund av meriter i en föregående existens, medan
det för den rättfärdige kan förhålla sig precis tvärtom. I nästkommande tillvaro
blir emellertid situationen omkastad: den
avundsjuke straffas och
den rättfärdige belönas.
|
Kap. 18 Att icke åstunda andras egendom
|
|
171.
|
Om någon vettlöst åstundar sin nästas
goda går hans egen släkt under och brott blir begånget.
|
172.
|
De som avskyr orättvisan begår icke
föraktliga handlingar för snöd vinnings skull.
|
173.
|
Den som åstundar den kommande världens
lycka gör ej onda ting för flyktig glädjes skull.
|
174.
|
Den som har vunnit ovansklig insikt i
segern över de fem sinnena-Ca begärelser> förfaller icke till avundsjuka
ens vid åsynen av sin egen fattigdom.
|
175.
|
Vartill nyttar den finaste lärdom om
man är avundsjuk och besinningslös mot var man?
|
176.
|
Om någon som åstundar nåden att vandra
på rätt väg i stället traktar efter andras egendom och smider onda ränker, då
går han helt under.
|
177.
|
Eftersträva ej den rikedom som kommer
av avundsam begärelse. I dess frukt ligger ingen berömmelse.
|
178.
|
Om man frågar vad som skapar
oförminskad rikedom är det friheten från begärelse till nästans egendom.
|
179.
|
Lakshmi igenkänner och uppsöker dem
som har lärt sig att icke åstunda andras egendom.
|
180.
|
Att tanklöst åstunda nästans egendom
leder till fördärv.
Stor framgång vinner den som är höjd
över sådan begärelse.
|
Kap. 19 Att icke förtala sin nästa
|
|
181.
|
Om någon förnekar dygden och gör vad
ont är skall det ändock räknas honom tillgodo om han icke förtalar sin nästa.
|
182.
|
Värre än att förakta all dygd och göra
allt möjligt ont är det falska smil som döljer fräckt förtal.
|
183.
|
Vill man uppnå dygdens belöning må man
hellre dö än leva med falskt förtal.
|
184.
|
Ansikte mot ansikte må du säga vreda
ord blott du ej förtalar din nästa bakom hans rygg.
|
185.
|
Om någon blott med munnen prisar
dygden och <samtidigt> förtalar <sin nästa>, så uppenbarar sig
däri hans falskhet.
|
186.
|
Om någon påtalar sin nästas brister
kommer hans egna fel att nogsamt framhållas av alla.
|
187.
|
Med hätska ord sår de osämja mellan fränder,
dessa som icke vet av lyckan att uppleva vänskap under muntert samspråk.
|
188.
|
De som sprider förtal om sina vänners
brister, hur skall de icke förtala sina ovänner!
|
189.
|
Nog är det väl av idel nåd som jorden uthärdar
bördan av den som förtalar sin nästa bakom hans rygg.
|
190.
|
Kan väl något ont drabba de människor
som dömer sin egen brist <lika strängt> som andras?
|
Kap. 20 Att icke tala tomma ord
|
|
191.
|
Föraktad av alla blir den som till mångas
leda pratar idel tomma ord.
|
192.
|
Att prata strunt inför många är värre
än att göra ont mot sina vänner.
|
193.
|
Själva det fåfängliga tal som man
sprider vitt omkring sig vittnar om att man är en nolla.
|
194.
|
De meningslösa ord som man pratar
inför alla och envar är fjärran från all dygd och skiljer från allt gott.
|
195.
|
Tillspillo går även de bästas glans
och ära om de förfaller till fåfängligt tal.
|
196.
|
Den som stoltserar med tomma ord må ej
kallas människa utan avskum bland människor.
|
197.
|
Må de visa tilläventyrs tala onda ord
- blott de ej sänker sig till meningslöst prat.
|
198.
|
De visa som har lärt sig söka det
högsta goda förfaller ej till att tala onyttiga ord.
|
199.
|
De som har' skådat den fläckfria
Sanningen lär icke ens i misshugg yttra fåfängliga ord.
|
200.
|
Bland alla ord må man tala de nyttiga.
Bland alla
ord må man undvika de meningslösa.
|
No comments:
Post a Comment