Sydindisk levnadsvisdom, statskunskap
och kärlek
1330 epigram av tamilskalden Tiruvalluvar I svensk tolkning av Yngve Frykholm |
Division (B) ANDRA HUVUDAVDELNINGEN
- OM TINGENS
NATUR
(Porutpäl)
I Om konungamakten
Kap. 61 Att avhålla sig från lättja
|
|
601.
|
Den ovanskliga glansen av god börd
släcks ut av lättjans mörker.
|
602.
|
Den som önskar befordra sin släkts
anseende må vakta sig mot lättjans intrång.
|
603.
|
Den enfaldige som övar lättja med
lättja, hans släkt går under redan före honom själv.
|
604.
|
För den som icke anstränger sig med
flit utan förfaller till lättja går släkten tillspillo och ondskan växer.
|
605.
|
Senfärdighet, glömska, lättja och
sömnighet, av dessa fyra består den båt som nyttjas med förkärlek av
fördärvets människor.
|
606.
|
Att äga de mäktigaste monarkers
skatter nyttjar till ingenting för den late.
|
607.
|
De som icke värdigt bemödar sig utan
förfaller till lättja nödgas lyssna till förebråelser och förakt.
|
608.
|
Den konung som förfaller till lättja
blir sina fienders slav.
|
609.
|
Om någon avskaffar lättjans välde så
försvinner därigenom den skam som vilade over hans släkt.
|
610.
|
Den konung som icke är lat förvärvar
allt det som guden i dvärgens skepnad uppmätte med sina tre steg.
|
KOMMENTAR
610. Här anspelas på en av de mest kända av Vishnus inkarnationer eller "avatärer", nämligen då guden i skepnad av en dvärg utbad sig av demonernas furste Asurösan att få i förläning så mycket mark
som han kunde mäta ut med tre steg. När hans anhållan med hånfullt löje beviljades växte han till sina gudomliga proportioner
|
|
Kap. 62 Uthållig möda
|
|
611.
|
Orubblig fasthet krävs, som icke
utbrister: "Detta är för svårt!"
Kraften växer med ansträngningen.
|
612.
|
Må du fullfölja påbörjade företag utan
att förtröttas.
Ty världen överger dem som överger
halvfärdigt verk.
|
613.
|
Den ädla egenskap som heter givmildhet
dväljs hos dem som äger uthållighetens gåva.
|
614.
|
Den outhålliges försök till givmildhet
är värdelöst som ett svärd i eunuckens slappa hand.
|
615.
|
Den som icke söker sin egen njutning utan
arbetar ihärdigt blir en stöttepelare för sin släkt och sopar bort dess
trångmål.
|
616.
|
Flitig möda skapar rikedom. Lättja
leder till fattigdom.
|
617.
|
Man säger att den svarta Mädevi dväljs
hos lättjan.
Men hon som vilar på Lotusblomman
dväljs i den flitiges hus.
|
618.
|
Att missgynnas av ödet är icke
klandervärt.
Men värt att klandras är att veta sin
plikt och dock vara utan dådkraft.
|
619.
|
Även om allt går dig emot är den möda,
som får kroppen att lida, sin egen lön.
|
620.
|
Den som utan att förtröttas ihärdigt
anstränger sigdriver själva ödet på flykten.
|
KOMMENTAR
617. Den svarta "Mudevi" är fattigdomens och olyckans gudinna, äldre syster till
rikedomens gudinna, "den rödfärgade" Lakshmi, Vishnus gemål som avbildas vilande på lotusblomman.
Jfr 167 m.fl.
|
Kap. 63 Att icke nedslås av motgången
|
|
621.
|
När motgången drabbar dig bör du möta
den med löje.
Bättre metod att driva den på flykten
finns icke.
|
622.
|
Om än sorgerna flödar som strömmar kan
de betvingas av den vises viljekraft.
|
623.
|
De som ej dukar under för vedermödan
blir själva till vedermöda för vedermödan.
|
624.
|
De vedermödor som möter betvingas av
den som likt en oxe stretar förbi <alla hinder>.
|
625.
|
Även om de hopar sig på hög kommer den
oförtröttliges vedermödor att försvinna av sig själva.
|
626.
|
Månne de som i framgångens dagar har
lärt sig ta vara på sin egendom någonsin behöver klaga: "Vi är
utblottade!"
|
627.
|
De visa har insett att kroppen är en
måltavla för lidandet.
Därför låter de sig icke nedslås av
vedermödorna.
|
628.
|
Den som icke far efter lyckan och som
vet att plågan hör naturen till behöver ej plågas av olyckan.
|
629.
|
Den som icke söker lycka i lyckan
drabbas ej av olycka i olyckan.
|
630.
|
Den ära som hans fiender eftersträvar
tillfaller den som har lärt sig betrakta plågan som en njutning.
|
II Statskunskap
Kap. 64 Att vara minister
|
|
631.
|
Minister är den som rätt förmår välja
medel, tidpunkt, metod och mål för sitt handlande.
|
632.
|
Den som därutöver äger fasthet, omsorg
om folket, kunskap och energi är en rätt minister.
|
633.
|
Att utså splittring <bland
fiender>, att omhulda de sina och återvinna förlorade bundsförvanter, däri
ligger statsmannens styrka.
|
634.
|
Att rätt bedöma läget, att handla med
gott omdöme, och att ge goda råd, det förmår en god minister.
|
635.
|
Ett tryggt stöd <för sin konung>
är den som känner lag och rätt, som ger kloka råd och städse väljer rätt
metod.
|
636.
|
Var finns månne den klokskap som kan
mäta sig med medfödd begåvning parad med boklig lärdom?
|
637.
|
Även den som besitter all inlärd kunskap
bör handla med det sunda förnuft som gäller här på jorden.
|
638.
|
Om än konungen är klent begåvad är det
ministerns plikt att myndigt tala honom tillrätta.
|
639.
|
Värre än oräkneliga fiendearmeer är en
minister som vid konungens sida planerar hans fördärv.
|
640.
|
De ministrar som saknar handlag
misslyckas även med de bästa rådslag.
|
Kap. 65 Att ha ordet i sin makt
|
|
641.
|
Det goda som kallas talekonstens gåva
är mera värt än all världens goda.
|
642.
|
Såväl framgång som motgång beror
därav.
Därför må man akta sig för brister i
sitt tal.
|
643.
|
Rätt talekonst är det som vinner dem
som lyssnar och som får även de avoga att tänka om.
|
644.
|
Tala först sedan du har lärt känna dem
som lyssnar.
Det gives ingen högre dygd eller
tillgång än just detta.
|
645.
|
En minister må tala först sedan han
har förvissat sig om att ingen annans tal kan motsäga hans eget.
|
646.
|
Att tala på ett fängslande sätt och
att dra lärdom av andras tal, det är goda ministrars metod.
|
647.
|
Ingen kan med intriger besegra den som
i sitt tal är kraftfull, uthållig och orädd.
|
648.
|
Välordnat och vackert tal finner här i
världen alltid ivriga lyssnare.
|
649.
|
Till ordrikt tal tar den sin tillflykt
som ej behärskar ett fåtal klara ord.
|
650.
|
Likt doftlösa blommor i klasar är de
som ej förmår delge andra sin kunskap.
|
Kap. 66 Rätt handlande
|
|
651.
|
Att få god hjälp må väl leda till
välstånd.
Men ett gott handlande ger all den
framgång man kan önska.
|
652.
|
Alltid må man undvika de handlingar
som varken medför ära eller framgång.
|
653.
|
De som syftar till stora ting må
undfly varje handling som kan grumla deras goda namn.
|
654.
|
Aven om de råkar i trångmål tar de
omdömesgilla aldrig sin tillflykt till förkastliga handlingar.
|
655.
|
Aldrig må en minister handla så att
han måste saga sig: "Vad gjorde jag egentligen?" Men har han en
gang gjort det ar det bäst att icke gräma sig till ingen nytta.
|
656.
|
Aven om man ser sin egen moder svälta
må man ej gripa till handlingar som fördöms av de visa.
|
657.
|
Långt bättre än den rikedom som vinns
med onda medel är de rättrådigas torftiga villkor.
|
658.
|
Om man når sitt mål med handlingar som
fördöms av de visa länder det inte till någon glädje.
|
659.
|
Allt det som vinns med andras tårar förgås
med tårar. Men goda gärningar ger lön i framtiden även om de vållar förlust
för stunden.
|
660.
|
Att med falska metoder samla skatter
åt konungen är som att samla vatten i en kruka gjord av våt lera.
|
Kap. 67 Handlingskraft
|
|
661.
|
Handlingskraft kommer av människans
viljekraft.
Intet annat förtjänar detta namn.
|
662.
|
Att undfly sådant som är dömt att
misslyckas och att ej ge tappt när hinder möter, det är de visas rättesnöre.
|
663.
|
En målmedveten man offentliggör ett
företag först när det är slutfört. Att yppa sina planer under hand vållar
mycken skada.
|
664.
|
Att säga <hur en sak bör göras>
är lätt för var och en.
Men att utföra den på det sätt man bar
sagt är svårt.
|
665.
|
Handlingskraften hos dem som har
vunnit framgång i sina rådslag kommer till mognad i konungens regemente och
blir så prisad av alla.
|
666.
|
Om de som planerar planerar med
fasthet kommer deras planer att lyckas planenligt.
|
667.
|
I världen finns män som fungerar likt
den stora rullande vagnens hjulaxel. Ej må man förakta dem för deras ringa
yttre gestalts skull.
|
668.
|
Sedan man har kommit till insikt om
vad som bör göras må man göra det utan dröjsmål och tvekan.
|
669.
|
Om det än i början kostar möda må man
beslutsamt göra sådant som ger lycka på längre sikt.
|
670.
|
Vilken fasthet de än må äga skall
världen förakta dem som ej omsätter beslut i handling.
|
Kap. 68 Rätt handlingsmönster
|
|
671.
|
Låt varje rådslag leda till beslut.
Att sedan dröja med dess verkställande
är av ondo.
|
672.
|
De ting som kräver uppskov må man
skjuta upp.
Men uppskjut aldrig det som ej tål
uppskov.
|
673.
|
Där så är möjligt är det rätt att gå
till angrepp. Där detta ej är möjligt bör man pröva andra vägar att nå sitt
mål.
|
674.
|
Betänk att det som lämnas kvar aven
handling eller fiende kan vålla samma skada som glöden aven osläckt eld.
|
675.
|
Lämpliga resurser och redskap, lämplig
tid, handling och plats, dessa fem bör klart begrundas före varje handling.
|
676.
|
Studera målsättning, tänkbara hinder
och slutligt resultat och skrid sedan till handling.
|
677.
|
Rätt metod för den som verkställer ett
beslutär att fråga den till råds som är expert i saken.
|
678.
|
Att bruka ett företag som medel för
ett annat är som att nyttja en brunstig elefant för att infånga en annan.
|
679.
|
Hellre än att hjälpa sina vänner bör
man skynda sig att vinna sina ovänners bevågenhet.
|
680.
|
Små staters ministrar, som fruktar oro
bland folket, brukar lova sina mäktiga grannar tro och lydnad om de
blott får tillfälle därtill.
|
Kap. 69 Ambassadören
|
|
681.
|
Älskvärdhet och adlig börd, en natur
som behagar furstar, är viktiga meriter för ett kungligt sändebud.
|
682.
|
Kärlek till konungen, goda kunskaper
och välbeprövad talekonst är tre oundgängliga krav för en god ambassadör.
|
683.
|
För att med kraft kunna föra sin
konungs talan inför hans vasaller bör man vara en lärd bland bokligt lärda.
|
684.
|
Må blott den sändas på sin konungs
uppdrag som besitter intuition, personlighet och grundlig bildning i
förening.
|
685.
|
Framgång får det sändebud som vet att
tala kort, utan hårdhet och med humor.
|
686.
|
Beläst och orädd, med vinnande tal och
vetskap om vad stunden kräver, sådan är en god ambassadör.
|
687.
|
Främst bland sändebud är den som
känner sin plikt och talar med beprövad insikt om rätt tid och plats.
|
688.
|
Redbarhet, hjälpsamhet och fasthet,
dessa tre tillika med annfärdighet är dens kännetecken som företräder sin
konungs intressen.
|
689.
|
Den som framför sin herres budskap
till <främmande> furstar må göra
detta med dristighet och utan att sväva på målet.
|
690.
|
Ett rätt sändebud är den som utan
fruktan eftersträvar sin konungs bästa om det så kostar honom livet.
|
Kap. 70 Att umgås med konungen
|
|
691.
|
De som gör tj änst hos en nyckfull
konung må, liksom när man värmer sig vid elden, varken stå för långt ifrån
eller alltför nära.
|
692.
|
At dem som icke eftertraktar det som
konungen föregen del begär kommer han själv att skänka bestående rikedom.
|
693.
|
Den som är mån om sitt anseende må
akta sig för varje felsteg. Om han en gång har mist konungens förtroende är
det svårt att vinna det tillbaka.
|
694.
|
I kungliga personers närhet må man
undvikavarje viskat ord och varje menande leende.
|
695.
|
Hemliga rådslag må man ej söka utröna
genom frågvishet.
Först om konungen yppar dem må man
villigt lyssna.
|
696.
|
Med taktfull känsla för läglig tid bör
man på ett vinnande sätt yrka blott sådant som konungen gillar och tiga om
det som han avskyr.
|
697.
|
Säg honom blott sådant som han finner
behag i.
Även om han insisterar, säg honom
aldrig något obehagligt.
|
698.
|
Behandla aldrig konungen med bristande
respekt på grund av hans ungdom eller nära släktskap utan uppträdalltid så
som hans kungavärdighet kräver.
|
699.
|
Orubbligt kloka är de som icke gör
otillbörliga ting förledda av tanken: "Vi har vunnit kungens
ynnest."
|
700.
|
Den enfaldige som tänker: "Vi är
ju gamla vänner" och därför handlar otillbörligt drar över sig fördärv.
|
No comments:
Post a Comment