Sydindisk levnadsvisdom, statskunskap
och kärlek
1330 epigram av tamilskalden Tiruvalluvar I svensk tolkning av Yngve Frykholm |
Division (B) ANDRA HUVUDAVDELNINGEN
- OM TINGENS
NATUR
(Porutpäl)
I Om konungamakten
Kap. 39 En konungs storhet
|
|
381.
|
Den som äger trupper, undersåtar,
rikedom, goda ministrar, vänner och befästningar - dessa sex, han är ett
lejon bland konungar.
|
382.
|
Tapperhet, givmildhet, visdom,
entusiasmdessa fyra egenskaper utmärker en rätt konung.
|
383.
|
Vaksamhet, lärdom, viljefasthet -
dessa tre må aldrig vika från den som härskar över landet.
|
384.
|
En oförvägen och stolt konung viker
aldrig från dygdens väg och skaffar bort allt ont <från landet>.
|
385.
|
Att producera och skapa välstånd, att
spara och rättvist fördela, det mäktar en rätt konung.
|
386.
|
Hela världen prisar den konung som är
lätt tillgänglig för alla och som icke brukar hårda ord.
|
387.
|
Den konung som med vänliga ord utdelar
skänker blir genast åtlydd av denna världen.
|
388.
|
Den som skyddar <sina
undersåtar> med rättfärdighet blir av människorna ansedd såsom Gud själv.
|
389.
|
Den konung som tåligt uthärdar även
ord som är bittra för örat lägger världen under sin spira.
|
390.
|
Ett ljus bland konungar är den som är
givmild, välvillig, rättvis och omtänksam om sina undersåtar.
|
|
|
Kap.40 Om lärdomen
|
|
391.
|
Allt värt att läras må man lära utan
brist.
Sedan man lärt sig må man ock leva i
enlighet därmed.
|
392.
|
Siffror och bokstäver - dessa är,
säger de visa, människans båda ögon.
|
393.
|
Ögon äger blott de som äger kunskap.
Två hål i ansiktet har de illitterata.
|
394.
|
Med glädje råkas, med vemodigt hopp
<om återseende> skiljas, det är de lärdas bruk och sed.
|
395.
|
De olärda står lågt under de lärda,
liksom de utblottade som står tiggande inför de rika.
|
396.
|
Ju djupare man gräver i sanden dess mer strömmar brunnens
vatten.
Så flödar ock kunskapens källor ju mer
man studerar.
|
397.
|
I varje land och varje stad har den
lärde hemortsrätt.
När så är, hur kan då en människa
förbli olärd till sin död?
|
398.
|
Den lärdom man har skaffat sig i en
existens är till nytta och gagn i de sjufaldiga födelsernas kretslopp.
|
399.
|
När de lärde ser att världen gläds åt
den lärdom som vållar dem själva glädje, så växer deras längtan < efter
ännu mer>.
|
400.
|
Kunskap är ovansklig rikedom. Allt
annat är av intet värde.
|
Kap. 41 Obildning
|
|
401.
|
Att disputera utan stöd av
visdomsfyllda böcker är som att spela schack utan rutat bräde.
|
402.
|
Den olärdes längtan efter lärda ord är
liksom längtan efter kvinnlighet hos en som saknar kvinnobröst.
|
403.
|
Till och med de okunniga må man gott
tolerera om de blott håller tyst i de lärdas sällskap.
|
404.
|
Även om den enfaldiges glimtar av
insikt ter sig mycket fina godtas de dock ej såsom vishet av de lärda.
|
405.
|
En obildad människas självförmenta
storhet faller till föga så snart han kommer i samspråk med bildat folk.
|
406.
|
Blott till namnet existerar de
illitterata.
I övrigt är de att likna vid ofruktbar
jord.
|
407.
|
Den stackare som icke äger kunskap
från vittra berömda skrifter är att likna vid en grant bemålad lerdocka.
|
408.
|
Rikedom i händerna på okunniga
människor är värre än fattigdom hos de visa.
|
409.
|
De olärda kan icke mäta sig med de
lärda även om de förra är födda i en högre kast och de sistnämnda i en
lägre.
|
410.
|
Såsom djuren till människorna, så
förhåller sig de okunniga till dem som har studerat lärda skrifter.
|
Kap. 42 Att lyssna och lära
|
|
411.
|
Av all rikedom är lyssnandets rikedom
den största.
Ja, den är förnämst bland alla
skatter.
|
412.
|
<Först> när det icke
<längre> gives någon föda för örat må man även giva magen något.
|
413.
|
De som har mättat sig med visdomens
föda för örat är här på jorden jämförbara med dem som njuter gudars föda.
|
414.
|
Även om du är obildad må du lyssna
till de visa.
När du råkar i trångmål blir det dig
till stöd och hjälp.
|
415.
|
De ord som utgår ur de visas mun är
som en stav till stöd på slipprig mark.
|
416.
|
Må du lyssna, om än aldrig så litet,
till kloka ord.
Ty i samma mån blir dessa dig till
stor berömmelse.
|
417.
|
De som har studerat och lärt sig
mycken visdom förmår icke' ens i misshugg yttra enfaldiga ord.
|
418.
|
Såsom dövt, även om det kan höra, är
det öra som icke tar lärdom av visdomens ord.
|
419.
|
Sällsynt är att finna folk med
vördsamt tal bland dem som har försummat att inhämta högre lärdom.
|
420.
|
Den som ej kan känna smak med örat
utan blott med munnen - vad gör det för skillnad om han lever eller dör?
|
KOMMENTAR
420. Den som inte har något "smaksinne" i örat, dvs. den som saknar förmåga att lära och lyssna, är så
värdelös att det är likgiltigt om han lever eller dör. Uttrycket "smak" (cuvai) är sammanfört med ordet för "öra" (cevi) – ett typiskt exempel på de i Tirukkura] rikligt förekommande
kombinationerna av ordlekar och allitterationer.
|
Kap. 43 Kunskap
|
|
421.
|
Kunskap är det vapen som skyddar mot
fördärv och en fästning som ej kan förstöras av fiender.
|
422.
|
Sann kunskap är att icke låta sinnena
irra hit och dit, att inse vad som är ont och att driva viljan i riktning mot
det goda.
|
423.
|
Att av allt som yttras av vem det vara
må urskilja vad som är sanning, det är kunskap.
|
424.
|
Att göra sin mening lätt begriplig för
andra och att förstå den djupaste mening i andras tal, det är kunskap.
|
425.
|
Kunskap omfattar hela världen och är
ej nyckfull liksom lotusblomman, vilken än öppnar, än tillsluter sin krona.
|
426.
|
Att leva såsom världen<s vise>
lever, det är visdom.
|
427.
|
De visa vet i förväg vad som skall ske. De okunniga
förmår ej detta.
|
428.
|
Att icke frukta det som bör fruktas är
enfald.
Att frukta det som bör fruktas är
vishet.
|
429.
|
Ingen plåga kan rubba de visa, som vet
att skydda sig mot det som skall ske.
|
430.
|
Allt äger de som är rika på kunskap.
De obildade är fattiga, vad de än
sedan må äga.
|
Kap. 44 Att skaffa bort synder
|
|
431.
|
Stor är den <ikonung>s anseende
som är fri från högmod, vrede och lusta.
|
432.
|
Oginhet, högmod och ond lusta är en
styggelse för en god konung.
|
433.
|
Även synder små som frön blir stora
såsom palmer i deras ögon som är måna om sitt anseende.
|
434.
|
Synden är en sak som noga bör bevakas.
Ty den är en fiende som åsamkar
fördärv.
|
435.
|
Den <konung> som icke i förväg
vaktar på synden, hans makt kommer att förgås liksom strå i eld.
|
436.
|
Vad kan väl drabba den konung som först
skaffar bort sina egna brister och sedan tar itu med andras?
|
437.
|
Den snikne som icke på tillbörligt
sätt förvaltar sin egendom, hans gods försvinner utan att förkovras.
|
438.
|
Den snikenhet som griper fast om sitt eget
räknas icke med bland andra synder. <Ty den är värst av dem alla.>
|
439.
|
Beundra icke dig själv. Eftersträva
icke något onyttigt.
|
440.
|
En konung som icke öppet njuter någon
last är trygg mot sina fienders anslag.
|
Kap. 45 Att söka de storas stöd
|
|
441.
|
En konung bör söka sina vänner bland
goda män med mogen visdom och akta på deras värde.
|
442.
|
Sök deras vänskap som förmår råda bot
på det närvarande onda och förhindra det kommande.
|
443.
|
Att umgås som fränder med stora män är
den värdefullaste av alla svåra konster.
|
444.
|
Att kunna umgås förtroligt med män som
i vishet är större än han själv är för konungen viktigare än all yttre makt.
|
445.
|
Ministrar är en konungs ögon.
Därför må han utvälja dem med omsorg.
|
446.
|
Intet förmår fienderna göra mot den
konung som likt en släkting umgås med kloka män.
|
447.
|
Vem har månne makt att skada den
konung som omger sig med ministrar som har mod att tala honom tillrätta?
|
448.
|
Den konung som är utan skydd av
tillrättavisande ministrar går under även utan yttre fiender.
|
449.
|
För dem som är utan kapital gives
ingen vinst.
För konungar som saknar stöd av goda
ministrar gives ingen trygghet.
|
450.
|
Tiofalt värre än de mångas fiendskap
är att förlora de visas vänskap.
|
Kap. 46 Att undfly dåligt sällskap
|
|
451.
|
Stora män undflyr dåligt sällskap.
Små män dras till dåligt umgänge såsom
till anförvanter.
|
452.
|
Liksom vattnet påverkas av jordmånen
påverkas människors karaktär av deras umgänge.
|
453.
|
Människans insikt kommer inifrån.
Hennes anseende kommer av det umgänge
hon söker.
|
454.
|
En människas kunskap ser ut att komma
inifrån själen.
Dock är den helt beroende av hennes
umgänge.
|
455.
|
Renhet i sinnelag och vandel kommer av
renheten hos en människas umgänge.
|
456.
|
De renhjärtade lämnar efter sig goda
söner.
De som har rent umgänge kan icke göra
annat än goda gärningar.
|
457.
|
Ett gott hjärta är en människas
rikedom.
Gott sällskap ger henne allt slags
ära.
|
458.
|
Aven om ett gott hjärta är medfött hos
de visa, så är gott sällskap ett tryggt stöd.
|
459.
|
Av ett gott hjärta fås himmelen som
lön.
Aven för detta är dock gott sällskap
ett viktigt stöd.
|
460.
|
Bättre stöd i livet finns icke än gott
umgänge.
Ej heller finns värre olycka än dåligt
sällskap.
|
Kap. 47 Att handla med klok beräkning
|
|
461.
|
Beräkna först utgift och inkomst samt
därav följande 'Vinst och handla sedan därefter.
|
462.
|
Ingenting är omöjligt för dem som
handlar först efter överläggning med utvalda vänner och efter egen klok
beräkning.
|
463.
|
Att i hopp om vinst förstöra sitt capital
är en metod som undviks av de visa.
|
464.
|
De som räds för skammen av andras löje
ger sig aldrig in i en affär på måfå.
|
465.
|
Ett sätt att befrämja sin fiendes
seger är att börja krig utan att noga pröva mål och medel.
|
466.
|
Den man går under som gör det han ej
borde göra.
Går under gör ock den Som ej gör vad
han borde göra.
|
467.
|
Låt beslut och handling dristigt
följas åt. Att påbörja något och sedan säga: "Låt oss fundera på
saken" är ynkedom.
|
468.
|
Ett planlöst företag är dömt till
misslyckande även om det stöds av många.
|
469.
|
Aven om en gärning är god är den av
ondo om den görs utan hänsyn till människors läggning och natur.
|
470.
|
Var man må med klok beräkning göra
sådant som ej blir till åtlöje.
Ty världen godtar ej sådant som är
oförenligt med hans ställning.
|
Kap.48 Att beräkna sin styrka
|
|
471.
|
En konung måste väga mot varandra den
styrka som planen kräver, den styrka han själv besitter, såväl som fienders
och bundsförvanters styrka, och sedan handla därefter.
|
472.
|
Intet är omöjligt för den som
utforskar vad som är möjligt och vad som behöver vetas och som sedan går
åstad i enlighet därmed.
|
473.
|
Många är de konungar som, utan att mäta
sin egen styrka, övermodigt har givit sig in i strid och brutit samman mitt i
striden.
|
474.
|
Snabbt går den under som ej kan hålla
fred med sina grannar, som ej känner sin begränsning och som berömmer sig
själv.
|
475.
|
Lastar man en kärra med
påfågelsfjädrar bryter man dock dess axel om man lastar den över dess
förmåga.
|
476.
|
Ett brått slut får deras liv vilka
klättrar ut på yttersta grenen och sedan dristar sig ännu längre ut.
|
477.
|
Blott efter måttet av din förmåga må du
idka givmildhet.
Det är sättet att bevara och nyttja
din egendom.
|
478.
|
Om än måttet av din inkomst är ringa
gör det ingen skada om blott utgifterna icke är större ändå.
|
479.
|
Om någon lever över sina tillgångar är
hans rikedom ett sken som snart försvinner.
|
480.
|
Den givmildhet som ej mäter egna
resurser gör snart slut på givarens förmögenhet.
|
Kap. 49 Att gripa tillfället
|
|
481.
|
Om dagen är kråkan starkare än ugglan.
På samma sätt behövs det lägliga tillfället för konungen som vill besegra sin
fiende i strid.
|
482.
|
Konungens förmåga att gripa in när
stunden är mest läglig är det rep som håller hans framgång fast.
|
483.
|
Kan månne något sägas vara svårt för den
konung som med lägliga medel tar rätta tillfället i akt?
|
484.
|
Om du så ämnar erövra hela världen
skall detta lyckas dig ifall du väljer rätt tid och plats för ditt
ingripande.
|
485.
|
De mäktiga som siktar på att besegra världen
väntar lugnt på det lägligaste tillfället.
|
486.
|
När den mäktige lägger band på sin
styrka är det som när den vilde gumsen drar sig tillbaka för språng.
|
487.
|
Den vise brusar icke öppet upp i vrede
utan bidar sin tid och behåller sin vrede inom sig.
|
488.
|
När man möter sin fiende må man fördra
honom tills den lägliga stunden är inne och hans huvud ligger i gruset.
|
489.
|
Om du råkar få ett sällsynt tillfälle så
grip det genast och uträtta stora ting.
|
490.
|
Liksom tranan står med hopfällda
vingar må du bida din tid.
Liksom tranan må du ock hugga till när
rätta tillfället är inne.
|
Kap. 50 Att välja rätt plats
|
|
491.
|
Börja inget krig, smäda ingen fiende
förrän du har intagit den mark som du behöver för att kunna omringa honom.
|
492.
|
Även för dem som är väl förfarna i
bitter strid är det en stor tillgång att förfoga över en befäst plats.
|
493.
|
Även den svage vinner styrka och seger
om han väljer en gynnsam plats från vilken han kan bekämpa sina fiender.
|
494.
|
Fiendens krigsplan görs om intet om
man rycker fram från en väl vald befäst plats.
|
495.
|
I det djupa vattnet är krokodilen den starkaste.
Men om den lämnar vattnet blir den
besegrad av andra.
|
496.
|
Den stora vagnen med mäktiga hjul
färdas ej på havet.
Båten som ilar fram på havet färdas ej
på land.
|
497.
|
Den som gör upp en perfekt plan och väljer
lämplig plats behöver ingen annan hjälp än sitt eget hjältemod.
|
498.
|
Den mäktigaste härförares makt blir
till intet om han vågar sig in i den svagares befästningar.
|
499.
|
Om fienden saknar både befästning och härsmakt
är det ändå farligt att angripa honom på hans egen mark.
|
500.
|
Även den tappraste stridselefant
besegras aven sjakal om den hamnar på en plats där benen sjunker djupt ner i
dyn.
|
No comments:
Post a Comment