Tuesday 1 May 2007

अद्याय 101-108

 

Thirukkural in Konkani
तिरुकुरल  -  कोंकणी भाषा

पुस्तक एक: धनापासून

 अद्याय १०१. परिक्षीणित धन

1001

कोण संग्रहकर्ता महत धन, जल्यारि करना रूचिकर
ताचे संतोष, असा मेजीले मेळेल्याले जाव्नु, ते असा एक नष्टकर

1002

कोण ना दिव्चे, जल्यारि लेकिता तो जाणता म्होणु ताजे मोलादिक,
तसले धन वरतले ताजे हीन जातिचे जननाक

1003

कोण आशेता धना खतीरि, नयि कीर्तिक, तांगेले जन्माक
असा, जल्यारि एक भारु भूमिक

1004

केन्ना तो मोरूक जव्चे, कसले तो विचारता असा सोडिलेले?
एक लुब्धु, कोण असा सर्वै जाव्न, स्नेहहीन जाव्न असिले

1005

कोण ना खरचिताति तांगेले धन ना दिताति,
तांगेले कोटीया मधें, आशेन्तु ते रबताति

1006

तांगेले जायते धन असा दुःखाचे तांका कोणाक तें रबचे,
अनी ना खरचूचे ना ते योग्य असिले तांका दिव्चे

1007

एक सौन्दर्या मण्कि, वर्षजाव्न येव्चे, एकाकि, रबताति
असा ते धन एकल्याले कोण आवश्य असिल्यांक कयि दीनाति

1008

धन एक लुब्धाले, कोणाक एकल्याक ना कोणीय स्नेह करतले,
एक फल प्रदजाव्नसिले विषमय रुक ग्रामा अम्गणान्तु समर्थन करतले

1009

कोण स्नेह अवगणन करता, आत्म निग्रह, अनी खरे सद्गुण जता विसोरचे
ताजे प्रकारि ते जांव्चे धन परक्याक जत्तले मेळचे

1010

उणें जीवित जवपी जाय असचे उदारमनाचे धनिक, असा तरतम्य करचे
व्यर्थ जाव्नसिले मेघाक ते उदाक धारण ना करचे असचे

  अद्याय १०२ . विनय

1011.

खरे विनय वायिट प्रवृतीचेरि लज्ज पव्ता;
दुसरे असा निडळ प्रकाशमय बयिलाले सद्गुणाचे समृद्धता

1012

आहार, वस्त्र, अनी अवशेषित असा साधारण वर्गाक,
जल्यारि विनय असा मनुष्य जातीले अनुग्रह प्रत्येक

1013

सर्वै ते जीवन्त रबता एक शारीरिक घडनेन्तु,
संपूर्णता रबता यथार्थ लज्जा विषयान्तु

1014

योग्य मनुष्यांक विनय असा आभरण एक;
ना तरि जल्यारि, तांगेले अहंकाराचे पाव्लं असा पीडित एक

1015

कोण दुसरालि चूकिक, तांगेले स्वताचि जाव्नु, अपमानित जाव् अनुभव पव्ता,
विनयाचे गृहामण्कि नाव तांका दिव्चे जता

1016

बुद्धवन्त करनाति नियन्त्रण विशाल लोकाक परिरक्ष जाव्न,
ना जल्यारि तंका असा यथार्थ विनय एक वोयिचे जाव्न

1017

विनीत मनुष्य, किंचित अपमाना पसि, जत्तले जीवत्याग करचे,
त्याग करचापसि एक अपमानाचे विषय तेजसा खतीरि जीवाचे

1018

कसले अवशिष् असा अपमानित जलेले, कोण मनाक लगप ना जव्चे
सद्गुण जत्तले अपमानित तसले ते एक ऊर्ध्वपादाचे

1019

ताजे कुलनाश जत्तले तरि ताजे वाक्यं व्यर्थ जता;
सर्वै चांग विनियोग्यकेले तसि जल्यारि लज्ज नत्तिले प्रवृतीन्तु रबता

1020

तांका कोणाक  ना अपमान ह्रदयान्तु, तांगेले मुद्रा खेळपाचि,
असा त्या मण्कि रुकाचे बवल्यो, केन्ना धोरियान वोडिलारि नाटच करतलेचि

 अद्याय १०३. कुडुंबाची कीर्ति अधिक करचे

1021

ना व्होडले अभिमान कीर्तिचे नका जाव्यात मेळचे,
संगचापसि, 'हाव कर्ता प्रवृत्ति त्या मरेन हाव मिजे उददेश लभ्य जव्चे'

1022

केन्ना मनुषिक प्रयत् अनी विज्ञान गाढय जाव्न संयुज्य करताति,
ते प्रवृतीन कोर्नु अतीव दीर्घ जाव्न जत्तली तो पद्धति

1023

'हाव करतलो मजी पद्धति विख्यात', तरि एकल्यान असूका संगचे,
देव वरतलोचि तसले मनुष्याक ना तोडोव असचे

1024

निरंतर प्रयत्नकोर्नु, ताजे कुडुंब कोण परिचरण करता,
विजय ताजे स्वकीय जाव्नु पळेयता

1025

कलंक नत्तिले जीवित, ताजे कीर्ति निर्माण करुक, कोण असा उद्धेश करचे
लोक परिवेष्टित करता तका अनी सोयरे-दायरे मण्कि अधिकार गेव्चे

1026

ताजान कोर्नु एक धार्मिक पौरुष दकैले असा,
कोण दिता ताजे कुडुंबाचे वंशावलि, एक कीर्ति ते तांचे स्वकीय असा

1027

निर्भय शूर पुरुष एक युद्धान्तु तारतम्य करता,
शक्तिमान कोण तागेले स्वकीय कुडुंबचे भारु वहन करता

1028

ऋतुकालाचे ना ते तांका कोण असा कुडुंब मोग करचे,
राकून रबचाक अथवा भहुमानाचे आलोचन करता, ते जाव्यात समचि नाशजावपाचे

1029

कोण रक्षकर्ता ताजे गृह प्रति एक पीडे थकून तें
नयिवे ताजे शरीर एक कोळसो दुःखान्तु बरलेले तें?

1030

केन्ना पीडेन कोर्नु आक्रमण येत्ता आधाराचेरि, गर ते असा पडचाक,
तरि तंका ना घटि आधार दिव्चाक खंचे पगराक

  अद्याय १०४. कृषी

1031

परिभ्रमण लोक भूमि कोसोव्चाक अंतिमेरि परत येता,
देखून कृषिकर्म असा मान्यत्व असिले, जल्यारि केवल खूब कष्टकाडून ते मेळता

1032

कर्षक असा अक्षाग्र लोकाचे; ते असा वहन करचे
शिष्, कोण असा भहुक्षीणित तांगेले श्रमाचे करचे

1033

कोण कृषिकर्ता अनी खता तांगेले आहार, ते सत्यान रबताति;
शिष् अनुसरण कर्ता, अनुगमन कर्ता, खताति कसले ते दिताति

1034

अनेक भूमि वयिरि ते दिकतले रायु भरण करता तांगेले,
कोणाले क्षेत्रान्तु असा हेवटेन तेवटेन हलून धान्याचे कणसाचे सवळेन आवृत जलेले

1035

कोण उत्पन्न कर्ता तागेले स्वकीय हथान, आहार कित्यान कोर्नु ते जीवन कडताति
ते भीक मागनाति, जल्यारि लिपून रबूनत्तिले, दिताति

1036

मुनि वर्याले तपस नष् जता सर्वै तांचे मनोरम्यता
तरि कर्षक अंजलीकृत हथानि आलस्यान रबता

1037

ताजे भाराचे चारीचे एक भागाक, तरि भुयिंचे सारें ऊणे जता,
एक हाथ भरि सारें नत्तिले, चांग धान्याचे पीक उत्पादन जता

1038

सारें घलचे असा अधिक चांग कृषि करचापसि,
तण तस्सप्चांग जाव्न, संरक्षण करचे असा अधिक चांग उदाक घलचापसि

1039

वोचून पोळोव्नत्तिले ताजी भूमि कोण ताजे जीवित कर्ता विनियोग,
ताजी भूमि जतली विषण्णजाव्न एक बयिले मण्कि केलेले परित्याग

1040

तरि बाद कर्ता दारिद्रयाक, मनुष्य आलस्यान बसता, परित्यक्त जाव्नु,
दयेता भूमि देवी हस्तली असा अवज्ञा करतली जाव्नु

  अद्याय १०५ दारिद्रय

1041

कसले दिता व्होडले वेदना भयप्रद आवश्या पस?
कायि दीना वेदना खरेंचि अधिक आवश्य पसि

1042

नाश करता राक्षस दारिद्रयाचे,
संतोष हया लोकाचे अनी दुसरे लोकाचे

1043

घट्टि धरलेले दारिद्रय तत्क्षण नाश करता,
दोनीयि पूर्व जनन अनी वाग्मिता

1044

दारिद्रयाचे ग्लानता असा शिकोव्चे,
महाकुल जात असा जल्यारियि, लज्जाकर उलोव्चे

1045

दरिद्र, ते शोचनीय वेदनेन्तु,
हडता अनेक दुःख ताजे परिवारान्तु

1046

तानी उलोव्यात उत्तरं वेचून कडिली ज्ञान युक्त संग्रह केलेली;
जल्यारि दरिद्रि मनुष्याली उत्तरं अज्ञान जाव्न वत्तली

1047

तागेल स्व माताक, एक परकी तो जता,
केन्ना दारिद्रय सद्गणहीन येता

1048

जायि असप ते कडिलो जीव मिजो कलचे दिवसा,
तेवेयि येतले वे असिचे दिवसा?

1049

उज्जा मधें, थोडी नीद जाव्यात मुकारि येक्तली जाव्नु;
जल्यारि दारिद्रय दवरतले मनुष्यांक उक्ते जागरुक जाव्नु

1050

ना तरि जले दरिद्रि सन्यासाले वस्त्र धारण करताति
तांगेले शेजाराले मीठ अनी पेज, ते रवताति

  अद्याय १०६ भीक मगप

1051

तरि तू दिकता तांका कोणाले थकून ते असा समचि निमगूचाक, अर्ज करताति,
पाप असा तांगेले, ना तुगेले, तरि ते निषेद करताति

1052

भीक मगूचान्तुयि जाव्यात स्वल्प आनन्द मेळचे,
तरि कसले तू निमगिता, तुका दुःख नत्तिले असा मेळचे

1053

मनुष्य कोण जाणता कसले असा रिणान्तु, अनी खचेंवटेन तरि निषेद करना भिक्ष दोव्चे,
रबचे अनी भिक्षाडन करचे तांचे मुकारि असा ताजे विशेष मनोरंजन करचे

1054

भीक मागप्‌, असा भिक्षा दिव्चे मण्कि, जाव्यात सन्तोष मनाक दिसचे,
मानवा थकून, कोण निषेद केलेल्यान केन्नायि ना सपन पळोव्चे

1055

कित्या मळयारि थयि असा मनुष्य भूमीरि कोण केन्नायि ना निषेद करचे,
मनुष्य जाव्का रबूचे तांचे मुकारि अनी सहाय खतीरि अपेक्षा करचे

1056

तरि तू दिकता मनुष्य निषेदाचे वायिट थकून स्वतंत्रताचे,
गेल्या असा सर्वैयि कठिन वेदना दारिद्रयाचे

1057

तरि ते कोण दिताति उत्तरं वायिटपण नत्तिले असा दिकचे,
भिकाराले ह्रदय एक संतोषयुक्त परमसुख असा दिकचे

1058

तरि भिकारि ना जत्ताति, लोक भारी थण्ड अनी विशाल असचे,
जत्ता एक स्थल खयि रुकाचे बव्ल्यो स्वल्प चंकूचि असचे

1059

कसली कीर्ति येता मनुष्याक कोण स्नेह कर्ता दिव्चाक
तरि थयि असा ना भिकारि घेव्चाक?

1060

भिकारि निषेद केलेले जव्चिना केन्नाचि कोप दकोव्चे,
तेवेयि निमित्तान जाव्यात दरिद्रि, कारण सर्वै तू असा जाण जव्चे

  अद्याय १०७ भीक मगूक भय

1061

ते असा चांग जाव्न दा दशलाक्ष वंटयान ना घेव्चे,
अनुकंपा दोळ्या थकूनूयि कोण संतोषान असा दिव्चे

1062

तरि भीक मगूचे, एक जीविताचे भाग असा निर्मित करचे,
जाव्यात सृष्टिकर्तारु परिभ्रमित अनी म्लानीभूत जव्चे

1063

ना व्होडले मूढत्व शक्तिपसि ते सुनिश्चित करतले,
"
दोष दारिद्रयाचे, भीक मगिल्यान कोर्नु अमी उपशमन करतले"

1064

कोण ना भीक मगूचे आवश्य असजल्यारीयि चडांत चड जाव्नसिले,
तांगेले अभिमान उत्कृष् जाव्न लोकान्तु म्हण्चे तशि असिले

1065

निशे पत्तळ असा तरि जल्यारीयि उदकामण्कि निर्मल जाव्न,
एकलाले स्वकीय परिश्रमान कोर्नु मेळेले, असा मधुरमयजाव्न

1066

तरि असा जल्यारीयि उदाक एक गयचे खतीरि तू निमुगूचे,
कायिना असा एक अधिक रूचि नत्तिले जाव्न प्रवृत्ति असचे

1067

"तरि तू जाव्का मगूचे" भीक मगतल्यांक हाव असा मागणें करचे,
मगुनका तांचे लगी थकून कोण लिपेयता तांगेले संग्रह धनाचे

1068

केन्ना सुरक्षा नक्तिले मगूचे तांरु अडळता
निषेदाचो घटि फतोर, तो फुटता

1069

मगूचे विचाराचेरि, ह्रदय जत्तले करगूचे;
जल्यारि ते जत्तले नाश, तरि उच्छारण केल्यारि निषेदाचे

1070

एक थण्डाचेचे प्रतिघाताचेरि भीक मगतलो मरता,
जल्यारि खयि तो लिपेयतलो, कोण स्वल्प सहाय निषेदकरता?

 अद्याय १०८ नीचत्व

1071

सादृश्य असिले तसले हया मण्कि अमि ना दिकिले;
समचि दुसरे मनुष्य मण्कि असा नीच जाव्न असिले

1072

नीच, अधिक भाग्यवन्त बुद्धवन्त जव्प्यापसि असा;
मनसाक्षिक सर्वै वेदन दिव्चा थकून, तांगेले मन स्वतंत्र असा

1073

नीच असा देवा समान, तेवयि
कसले तराचे ते इच्छिताति, जाव्यात करचेयि

1074

नीच, केन्ना ते मेळताति कोणाक एकल्याक जताति अनिकयि अधिक नीवाचे,
ते मुकारसून वताति तांका मन एक अधिक अहंकाराचे

1075

स्वभाव नीचागेले असा भयाक आधार धोर्नु;
तरि ना, ते असा स्वल्प आशेक आधार धोरनु

1076

नीच, एक वजूचे धोला मण्कि, सर्वै ईक केन्नान्तु,
प्रख्यापान कर्ता सर्वै रहस्य ते तानि अयकुचान्तु

1077

मात्र ते सोडून तांका कवचित मुष्टीन कोर्नु तांगेले फटेतले खडाक,
नीच, तांगेले ओल्ले हथानि सुळसुळीत जव्चिना हलोव्चाक

1078

बुद्धवन्त फल दिता एक शरणार्थिकांगेले उत्तरांचे,
नीच, केन्ना चिर्डिले कोबा मण्कि, सल्पचांग जता दिव्चे

1079

तरि जल्यारि मनुष्य चांगजाव्न भोजन केलेले अनी वस्त्र नेसिले, नीचत्व वर्गान्तुले
स्वल्प लिपून चूकि तांचेरे असिले दिकचाक जाव्न प्रयत् करतले

1080

कसल्या भगेक असा नीच मनुष्य योग्य जाव्न? तरि दुःख येतले,
ते शीग्र विकिताति तकांचि जाव्न एक संख्ये खतीरि उचितजाव्न असिले

 

No comments:

Post a Comment