Tuesday 1 May 2007

अद्याय 51-60

Thirukkural in Konkani
तिरुकुरल  -  कोंकणी भाषा

पुस्तक एक: धनापासून

 अद्याय ५१. विज्ञान योग्य मनुष्यांगेले

501

धन, सद्गुण, संतोष अनी मरणा भय, कशी अस्तले सुखाचे
तो मेळेयता ये चारीयि; ताजेरि तुगेले वेंचून कडचे जाव्का वासकरचे

502

कुलीन जनन, निष्कलंक योग्यताचे, विशिष्टस्थितीन्तु असचे,
अनी पापाचे भया थकून मगलान सरलेले, जाव्का तुगेले वेंचून कडचे

503

तसि अस जल्यारियि गाढजाव्नु शिकिले अनी बुद्धवन्त, असा अपूर्व दिकचाक ते
एकल्याक अज्ञानाथकून पूर्ण जाव्नु, विमुक्त असचे ते

504

तूकि चांग प्रकारि ताजे योग्यता, अनी खयि तका हरवण पडचे,
देखून निर्णयकरि मनुष्याक, कितेतरि असा प्रचलित असचे

505

जर एक मनुष्यु व्होडलो अथवा नीच असा,
ताजे प्रवृतीन कोर्नु, दर एक दिकचे असा

506

वेंचून कडचे मनुष्याक ना असा बन्दु सोणु रबचे;
बन्दन अथवा अपमान अथवा पापाचे, ते असा सोडून रबचे

507

वेंचप मूढांक, स्नेह प्रेरित वात्सल्याक,
हडचे ना पोरतून दिव्चे जल्यारि मूढता बदलाक

508

कोण एक अक्षीणित अपरिचिताक विश्वास पव्ता, ताजे पद्धति
अंतिम नत्तिले दुःख समेत निश्र्चित अधःपतित जत्ताति

509

करूनका निश्वास कोणी एकलाक कोणाक तुवे ना असा परीरक्षण करचे;
जल्यारि चांग प्रकार परीक्षा केल्या नन्तर ताजेरि निश्वास अपर्ण करचे

510

विश्वास पव्चे परीक्षण कोर्नत्तिल्यांक, अनी एक विश्वस्त मित्राक संशय लेकूचे
अंतिम नत्तिले दुःख असा निश्र्चित हडचे

 

 अद्याय ५२. वेंचून काडप अनी काम दिवप्

511

कोण, कोळनु चांग अनी वायिट दोनीय, निश्र्चित सोदून कडचे
चांग, तसले मनिष्य, एक रयान जाव्का उपयोग कोरचे

512

कोण वर्दन कर्ता 'कर' अनी रबूब रोवप करता,
अनी निवारणकर्ता आडखळ, तो करणी जाणता

513

स्नेह, अनी विज्ञान, स्वच्छता अनी लोभु विमुक्त असचे
कोणाक असा ये सम्मान जाव्का विस्वस्त असचे

514

तंका जाव्यात विजय पव्चे सर्वतराचे परीक्षेन्तु,
जल्यारीय हरवता केन्ना प्रयत् केलया चांग जाव्न प्रवृतीन्तु

515

करि स्पर्धा, तुजे आधार इष् असिले स्वीकार करचे,
करनका निश्र्चय इष् असिलाले शब्दाचे

516

मनुष्य, प्रवृत्ति, असूचि स्थिति समयोचित जाव्नु
विचार करि यें यनी जावो काम आरंभुचाक जाव्नु

517

यो मनुष्य करतोलोचि ये काम ये वटेन! सम्मत दिव्चे,
श्रदेन कोर्नु; अनी त्यानन्तर जावो तका स्वतंत्र जाव्नु मुकारसून वचे

518

एक मनुष्याले प्रत्येक स्वभाव असा कळचे मण्कि जाव्नु
जावो तका करचे ते काम तजे स्वकीय जाव्नु

519

एक रायु कोण संशय पव्ता विश्वस्थताचेरि तागेले,
कोण सेवा कर्ता तका चांग जाव्नु, तांगेले भाग्य निश्र्चित नष्टजत्तले

520

ताजे जन, रायान जाव्का दिसदीस परीक्ष करचे जाव्नु;
केन्ना ते करताति समचि, लोकु समचि अस्तलो स्वस्तत असिलो जाव्नु

 

अद्याय ५३. स्नेह दकोव्चे एकलाले बंधु

521

केन्ना भाग्य धावन वत्ता, ते निश्र्चित कळचे असतले,
दीर्ग काल रबचे स्नेह एकलाले बन्दून असा दकेयले

522

तरि बन्दुले अक्षण स्नेह रबता,
बाव्नत्तिले फुल्लले फुलाचे समान लभ्य जता

523

जीव एकलालो कोण ताजे बन्दुक मेळनु रक्षित करता,
असा एक बान्दुनत्तिले तडाक उदाक असिले मण्कि सेवन करता

524

लाभु लभ्यजलेल्या एक धनिक मनुष्यान,
असा जीवन कडचे परिवेष्टित जलेले ताजे संघ परिवारान

525

मधुर उत्तरानि मेळूनु, कोण उदारमय जाव्नु उपहर दिता,
बन्दु अनी बान्दवांगेले समूह जीवन आवेष्टित करता

526

उदार मनाचे अनी कोप मुक्त जता,
अतीव व्होडले परिवार तो मेळेयता

527

कयिळे लिपून रबूनत्तिले, 'काव', 'काव' करतले अनी खत्तले,
धनाचे वर्धन तसि असिले योग्य मनिष निश्र्चित मेळेयतले

528

ना सर्वयि एकमट  जाव्नु, जल्यारि दिताति एकेकलाक तांका दिवचे दीव्नु;
अनेक रबताति तसले एक रायालगि ते वीक्षण दवोरनु

529

ताजे बन्दु कोण सोडिले तका निश्र्चित येत्तालो सम जाव्नु
केन्ना सोडूक कारण असा ना अनिमुकारि दिकचाक जाव्नु

530

मेळचे फुडें कोण एकलो कायि कारण नत्तिले सोडून वचे
एक रायान जाव्का करचे चिंतन चांगजाव्न, अनी विश्राम करचे

 

 अद्याय ५४. विसरप नत्तिले

531

विसरप ते येता अभिमानान भरलेले सन्तोषा थकून,
कोपापसि असा अतीव अपायकर, जाव्यात्नाश करचे जाव्न

532

नित्य दारिद्रय निश्र्चित दिंमसि मरचे प्रकारि विज्ञानाक,
स्मृति भ्रंश, अभिमुख करचे, असा दुःख करचाक

533

ते अविवेक असिले मनुष्य कीर्ति संपादन करचे ना असा,
सर्वै चिंत कांगेले शास्त्राक कळचे जाव्न असा

534

कोटा भीरुक असचे प्रकारि असा ते व्यर्थ असचे,
विसोरचे मनुष्याक, ना अनुग्रहीत मेळचे

535

आलोचन नत्तिले मनुष्यांक आकास्मिक दुःख उदभव जता,
अनी त्यान्तर, पश्चाताप हडता

536

कोण केन्नायि सविचारता पालन करता
तांका, ना असा मेळचे व्होडले लभ्यता

537

कायि ना कठिन साध्य जाव्चाक असचे,
तांका कोणाक विवेकता पालन करचाक असचे

538

कयरि ते असा योग्य करचाक प्रशंसा, ते तुवे जाव्का करचाक,
मनुष्य कोण अपमान कर्ता, खेदु पव्तलोचि सात जन्माक

539

आलोचन करि ते नाश पविले अपमानितजलेले मन्न ते,
केन्ना मदोन्मत भरलेले संतोष, तू दिक्ता ते

540

कसले तू आश करता ना ते कठिन लभ्य जाव्चाक,
तरि कसले तू इच्छिता, स्थिर जाव्नु रबोव्चाक

 

 अद्याय ५५ न्याययुक्त राजाधिकार

541

रायाक जाव्न, अनुकूल रबचे कोणाकयि ना अनी नितीन करचे,
आलोचन कोर्नु सर्वांक जाव्नु, असा रीति सत्याचे

542

लोक सर्वै पळेता वयरि आकाशाचेरि पाव्साखतीरि;
प्रजा सर्वै तांगेले रायाक न्यायपर असचे भरणा खतीरि

543

शिक्षण अनी सद्गुण ऋषींगेले उदभवाक कारण ते,
सर्व आश्लेषित प्रभुत्वा थकून रायाले ते

544

कोण नयन कर्ता ताजे प्रभुत्व स्नेह युक्त अनी भहुमानान,
ताजे पादुक सगळेय लोक करतले आलिंगन

545

कोणाले थकून राजाधिकार, नीति अनी न्याय प्रवहित जत्ता
थयि पडता पाव्सु अनी धान्य मस्त उत्पादन जत्ता

546

नयि शुल, ते रायांक विजय दिता,
जल्यारि राजाधिकार  तरि न्यायन धरता

547

रायु संरक्षण करता सर्वै लोकाक जाग्रतेन,
न्याय रक्षणकर्ता तका तरि तो असा न्यायान अनी चांग रीतीन

548

कोण असा कठोर दिकचाक, ना चिंतकोर्नु न्याय दकोव्चे,
तसलो रायु निश्र्चित बुडतलो अनी नाशु तोचि जाव्न जव्चे

549

संरक्षण करचे आक्रमणा थकून, शिक्ष दिव्चे अपराद केलेल्याक असा;
ते ना असा एक चूकि, जल्यारि राजकीय प्रवृत्ति अत्युछ्रित असा

550

शिक्ष दिव्चे अपराघिकांक मरण अनी उपदेक्षा केलेले
असा काणु उडोव्चे मण्कि तृणादिक धान्या थकून जीवे असिले

 

 अद्याय ५६ क्रूर राजाधिकार

551

एक रायु आचरण कर्ता अनीति अनी अधर्म जाव्न,
असा अधिकतर दुष् एक जन समूहाक हिंस केलेल्यापसि जाव्नु

552

'दिवप!' मण्कि एक चोराक कुंत समेत आवश् जाव्न,
त्या मण्कि, एक प्रभुत्य असचो रायु, एक सम्मान आज्ञापित जाव्नु

553

दिस दिसाचे अधर्म, तरि रायु करना समाधान,
तेन्ना, दिसानि दीस, ताजे राज्य असतले दुःखान

554

तजे धन अनी प्रजा, तका निश्चित नष् जत्ता,
केन्ना प्रभुत्वाचे प्रवृत्ति अनी उपदेशक निषेद करत्ता

555

अश्रुधारा दुःखाचे पूर्विले सहिष्णुता निश्चित जाव्न,
क्षीणित जत्तले ताजे धन, चक्रा समान

556

एक रायाले स्थिरता असा प्रभुत्व समजाव्न असचे,
तरि ना, असा रायाले प्रकाश वडुवूचे

557

पाव्साचे उणावान कोर्नु तृष्णार्त सखल भूमिचे,
असा उणाव अनुग्रहाचो रायाचेरि सर्वै ते श्वसित करचे

558

जीवन कडचे एक अनीतिचो राया खाल, संपत्ती एकलाले,
उत्पन्न जत्ता अतीव दुःख दरिद्रयापसि अत्याजिक जाव्न असिले

559

तरि एक रायु कर्ता अन्याय चलोव्चे,
ऋतुकालाचे परिवर्तन अनी मेघ ना फलप्रद जव्चे

560

गायो निश्चित जाव्न नाश जत्ता अनी पुरोहित, सूक्तं विसरताति तांगेले,
तरि एक रायु पराजित जत्ता प्रजेक संरक्षण करचाक तागेले

 

 अद्याय ५७ निग्रहाचे अभाव

561

एक रायु योग्य जाव्नु परिगणन कोर्नु दीव्का शिक्ष अपराध केलेल्याक,
देखून ते ना दुसरे एक पाव्टि विचारण करच्याक

562

अदिक संतोषाक दीर्घजाव्नु कोण इच्छिता,
जाव्का उग्रजाव्नु चोव्चे, जल्यारि लघुजाव्नु शिक्ष मेळता

563

कोणाली प्रजा निर्दय जाव्न अनीति करता सहन,
तसले रायाले नाश असा शीग्र अनी निश्चित जाव्न

564

"एक क्रूर राय", प्रजापीडक प्रजेन ते संगूचे;
ताजे जीवन निश्चित दुर्बल अनी नाश जाव्चे

565

कोण असा कठोर दिकचाक अनी भिकर जाव्नु मुख असूचे,
ताजे धन असा भुत्ताले समान अनुग्रहाचे

566

कोणाले रुक्ष जाव्न असचे उलोव्चान्तु अनी असा कोळे दिकूनत्तिले,
ताजे अमित धन निश्चित नष् जत्तले अनी मरण जत्तले

567

कठोर उत्तर अनी शिक्ष दिवप न्याया भायर असिले,
असा एक खरवोतु ते कतोर्नु वरता शक्ति रायाले

568

कोण सोडता काम दुसरांक जाव्नु, करना आलोचन,
कोपान तेन्ना आक्षेपकर्ता, ताजे धन जत्ता संकुचित जाव्न

569

कोण चांग प्रकारि राज्य रक्षा ना साध्य करतले,
युद्ध समयारि भीव्नु कडकडेतले अनी नाश पव्तले

570

प्रजापीडक मूढ सहित तांगेले वंटो उपदेशकांचे
भूमिक ना जाव्चे तीक्ष्ण भारु सहन करचे

 

अद्याय ५८ अनुकंपा

571

पूर्वेथकून अतमरेन हंगा अनुकंपाचे सौन्दर्य रबता,
लोक संतोषान्तु वास करता

572

लोक उरता थयि अनुकंपा असिल्या थकून,
ते नत्तिल्यान, असा ते कठिन भूमिक करच्याक सहन

573

कसले उपयोग असा गींताक, केन्ना संगीत दिकचाक ना असचे?
कसले उपयोग दोळयांचे केन्ना अनुकंपा ना भरलेले असचे ?

574

दोळे दीना प्रकाश एकलाले मुखाचेरि,
केन्ना ते प्रतिश्र्चाय दकेयिना मायेस्त अनुकंपा ताजेरि

575

केन्ना दोळे दयायुक्त करना भरलेले जाव्न,
ते कायिना असा जल्यारि मुखाचेरि एक घायु जलेले जाव्न

576

कोणाले दोळे प्रतिबिंबित जत्ता ना दयेन अनुकंपित असूचे,
खंदया मण्कि, ते असा स्थापित स्थलारि तांचे

577

दया युक्त अनुकंप नत्तिले ते दृष्टीन पडनत्तिले असा,
दोळे असूचे केन्नायि मोगाचे प्रकाशान असा

578

मोगान असचे मंदहासान कोण सोडचेना काम करनत्तिले,
नीतिन कोर्नु लोक ते असा विजय पविले

579

सहन करचे क्षमेन अनी दयामुख करुन
ताजे ते दुःखित कर्ता अंका, असा दयाळ अनुकंपेन

580

ते पिताति अनी मंदहास कर्ता, तसि असा जल्यारीयि वीष ते दिकताति रकोव्चे,
कोण अन्वेषण कर्ता वंकाणसूचे नागरिकवृत्ति सत्याचे

 

 अद्याय ५९ चार्वृत्ति

581

विरव्यात नियमाचे शास्त्र अनी गुप् चार ते,
जावो एक राय विचार करचे ताजे दोन दोळ्या समान ते

582

एकेक दिवसा, एकेक विषयाविशी अनी एकेक प्रवर्तन,
ते असा कर्तव्य रायाले शिखचाक शीघ्र जाव्न

583

कोण उपयोग कर्ता गुप् चारांक, जल्यारि कोण ना सत्य मेळोव्चे,
तसले एक रायाक, ना ख्याति लभ्य जव्चे

584

ताजे मन्त्रियो, ताजे बन्दु अनी ताजे ते,
कोण ये सर्वै निरीक्षण कर्ता असा विस्वस्त गुप्तचार ते

585

निरापराध रुप अनी निर्भय दोळ्याचे,
कोण रहस्य रक्षणकर्ता असा गुप्तचार विस्वस्तताचे

586

शिखचाक सत्य, एक मुनि तो जाव्यात चित्रीकरण करचे,
कसले तरि केल्या असा, सत्य तो निश्चित विश्वासघातक ना केन्नायि करचे

587

कसले असा गुप् जाव्नु असचे, एक गुप् चाराक सिश्चितकळ्का
अनी कळ्या नन्तर, संशया थकून मुक्त जाव्नु दकोव्का

588

वर्तमान ते एक गुप् चारान दृढवचन दिव्चे,
जाव्का दुसरान स्थिरीकृत करचे

589

एक गुप्तचाराक जव्चाक नज दुसरान कळूक, स्थिरीकृत करचे,
केन्ना तेग स्थिरीकृतकर्ता वृतांत, सत्यमोणु दृढीकृत करचे

590

तरि तू पारितोषिक दित्ता एक गुप् चाराक दुसराले दृष्टीन्तु,
किते असा गुप् जाव्नु दवरलेले निश्चित हडतले उजवाडान्तु

 

 अद्याय ६० उद्यम

591

कोण अधीन दवर्ता धन, सत्यान  उद्यम कोर्नु स्वकीय कलेले
किते ते शिष् हथान्तु उरता असा कळनत्तिले

592

सत्याचे धन असा शक्तियुक्त मनाचे;
भौतिक धन, शीग्र वत्ता अमी दिकचे

593

उद्यमान्तु असचे ना उपोव्चे,
कष्टान्तु पडून विलाप कडचे, "अंका सर्वै नष् जले असचे"

594

तिजे स्वयं सम्मत मेळेल्यान पडता भाग्य दिकचे,
मनुष्य दृढसंकल्पत्व मनाचे

595

उवार वयिरि येव्चे कमलाचे देंटा वृद्धि जत्ता,
मनाचेरि, मनुष्याले प्रताप आश्रित जत्ता

596

कसले किते तरि जल्यारि तू चिंतिता, असूका एक उन्नत मन ते;
तरि असजल्यारियि भाग्य जाव्यात प्रतिबंध, असा विजय अतंयि ते

597

परिक्षीणित जलेले मुखाक, बलवन्त मनुष्य भिव्चिना
एक शस्त्रप्रकटन समुहाचे मुकारि, एक हस्ति बाल घुव्डाविचे ना

598

गरीब उमेदान असचे कायि ना मेळ्चे,
उन्नत विषयाचे संतोष अथवा लभ्यताचे

599

आकारान व्होडली असा जल्यारियि हस्ति भिता,
आक्रमण करचाक एक व्याघ्राक, केन्ना ते लगी येता

600

मनाचि शक्ति कर्ता जीवांक महान;
शिष् ते असा वृक्ष, तरि असा अनुग्रहीत मनुष्याले भूस्थल मेळ्न


No comments:

Post a Comment