Thirukkural in Konkani |
पुस्तक
एक: धनापासून
अद्याय ९१. बयिलानि नयन करचे |
||||
901 |
कोण आकांक्षित कर्ता बयिलेले स्नेहाक,
ना
श्रेष्ठ जाव्न असिले लाभ मेळता; । |
|||
902 |
कोण अमित प्रीति दकैता ताजे बयिलेक अनी राखण करना ताजे नावाक जाव्न,
। |
|||
903 |
भीरु मनुष्य कोण वश्य जता तागेले बयिलेक,
। |
|||
904 |
कोण भय
पव्ता ताजे बयिलेक,
स्वर्गीय परमसुख मेळना,
। |
|||
905 |
कोण भित्ता ताजे बयिलेक असाति केन्नायि भिवचे,
। |
|||
906 |
तसि असा जल्यारीयि ते
जीविता खतीरि देवदूता मण्कि बादे थकून मुक्त असाति,
। |
|||
909 |
विनीत स्त्रीत्व व्होडले कीर्तिक पात्रीभुतजता,
। |
|||
908 |
ते
कोण अनुसरण करता तरुणीक मनोहर बौरियेचे,
। |
|||
909 |
ना
सद्गुणाचे प्रवृत्ति
अथवा धन
अथवा आनंद रबता,
। |
|||
910 |
अत्यनुरक्ताचे मूढत्व तांगेले बयिलांचेरि ना
तांका असा । |
|||
अद्याय ९२. चेडियो |
||||
911 |
त्यो बयिल मनीस यथेष्ट कंकण युक्त, ना स्नेह ती अन्वेषन करताति, । |
|||
912 |
बयिल मनीस कोण तुकिताति लाभाक,
अनी उलैताति उत्तरं म्होंवान । |
|||
913 |
एक
अत्याभिलाषी वेश्याले कपड आलिंगन असा त्या मण्कि,
। |
|||
914 |
बुद्धवन्त कोण अन्वेषण कर्ता स्वर्गीय अनुग्रहाचे धन,
। |
|||
915 |
मनुष्य बोध असिले अनी विज्ञानाचे ना
निश्चित पडचाक, । |
|||
916 |
त्यो कोण आकांक्षितायि कीर्ति खतीरि दूरीकृत जाव्न वताति,
। |
|||
917 |
कोण अनुराग करता विरुद्ध विचार तांगेले आलिंगनान्तु असचे,
। |
|||
918 |
मनाचे सूक्ष्म दृष्टीन तांका सोडिला असा, । |
|||
919 |
मृदुल हस्त एक
आभरण धारण केलेले वेश्याले,
। |
|||
920 |
त्याग केलेले तांका,
दुर्भाग्याचे प्रयोगान । |
|||
अद्याय ९३. पीवनत्तिले रबप |
||||
921 |
कोण पित्ता एक
एक
दिवसा सुरु मडयाचे,
। |
|||
922 |
नका पिव्चे कोणीय एकलान तरि पिव्चे असा तागेले लक्ष्य दिव्चे,
। |
|||
923 |
एक
सूर पिव्ग्याले संतोष असा दुःख अवुसूले दोळ्यांक;
। |
|||
924 |
सुंदर तरुणी अपमानाचि तंचेरि ती
पाटि घुव्ण्डाव्न रबता,
। |
|||
925 |
मोलाक घेव्चे दुडुवानि,
एकलाले असा अबोधावस्थेचे,
। |
|||
926 |
ते
कोण निदेताति जाव्यात मेलेल्या समान,
। |
|||
927 |
कोण पिता गुप्त अनी कोण दोळ्या पत्तियो दंपिताति, । |
|||
928 |
'हाव पीनाति' करना तसले अवकाश मूढ जाव्नु, । |
|||
929 |
विचारण शक्ति एक
मनुष्यालगी कोण असा मृत तुल्य घटि जाव्न,
। |
|||
930 |
केन्ना
तो असा शान्त जाव्न, पळेयता ते एक पिलोलो जाव्न, । |
|||
अद्याय ९४. जुवानि खेलचे |
||||
931 |
तरि तू
विजय पव्ल्यारीयि,
ना
पाशे खेळचे मोग करचाक,
। |
|||
932 |
कोण नष्ट पव्ता एक शंभरि एकलोचि एक लभ्य जव्चाक, । |
|||
933 |
तरि एकलो उलोव्चे कायिना जल्यारि पाशे खेळ दिवसा सगळेचि,
। |
|||
934 |
जुवा
खेळा
थकून, अनेक पीडा अनी नष्टाचे उदभव जता । |
|||
935 |
पाशे अनी जुवा खेळा विवरु अनी नैपुण्यान्तु,
कोण पडतायि,
। |
|||
936 |
कोणा वयिरि दुरभाग्याची देवता तिजे बल्ले उडेयता । |
|||
937 |
पैतृक धन
अनी अभिमान असा नष्ट जव्चे; । |
|||
938 |
ते
वरता असत्याचेरि,
नाश हडता धनाक अनी भहुमानाक,
। |
|||
939 |
वस्त्र,
धन,
आहार,
कीर्ति अनी शिकवण सर्वै सोडून वता । |
|||
940 |
कसले
तरि नष्ट; पाशे खेळाचेरि जुवा खेळकारि धोरनु रबता । |
|||
अद्याय ९५ औषद |
||||
941 |
तरि चड्
अथवा ऊणे,
तीन त्रिदोष कारणजता रोगाक ते,
। |
|||
942 |
ना
आवश्य वोखदाचे शमन करचाक तुजी वेदना देहाचे,
। |
|||
943 |
देहाचि
शक्ति
जाव्यात
दीर्घकाल तू रबेयता, । |
|||
944 |
केन्ना आहार जिरल्या,
तरि तुका दिसता भूक,
। |
|||
945 |
आत्मनियन्त्रण कोर्नु,
खव्चे आहार हिताचें जाव्न असूचे,
। |
|||
946 |
आत्मसंयमन व्हडले सन्तोष दिता,
। |
|||
947 |
अज्ञानान ताजे जटराग्नि कोण भक्षण करता,
। |
|||
948 |
रोग,
ताजे कारण अनी कसले जाव्यात करचे असुखाक शमन,
। |
|||
949 |
रोगी,
समय अनी स्वभाव रोगाचे । |
|||
950 |
रोगी,
वैद्य,
वोखद,
कोण संरक्षण करता रोगियाले दिकारि जाव्न । |
|||
अद्याय ९६ कुलीन जन्म |
||||
951 |
स्वभावज गुण अनी एक
अपमान बोध असिले,
। |
|||
952 |
महाकुल जात आडवटेन वचूना हन्थुथकून तीन विषय,
। |
|||
953 |
एक मंधहास, औदार्य, चांग उत्तरं अनी दाक्षिण्य असचे; । |
|||
954 |
कोटि अनी कोटि असा जल्यारियि तंका जाव्यात दिवचे,
। |
|||
955 |
महाकुलजात,
तरि तंका शक्ति ना
जल्यारियि दान दिव्चे खतीरि । |
|||
956 |
कोण रबता उचित जाव्न कुडुंबाचे निष्कलंक नावाखतीरि
। |
|||
957 |
महाकुलजातांगेले चूकियो असा दोळ्यानि सर्वै दिकचे,
। |
|||
958 |
सद्गुणाचे मनुष्यान्तु, तरि स्नेहाचे अभाव आविर्भूत जाव्चे, । |
|||
959 |
सस्य दकैतायि खचें मतियेथकून ते
वडताति,
। |
|||
960 |
कोण आशेता व्होडपण, जाव्का विनय कळचे; । |
|||
अद्याय ९७ भहुमान |
||||
961 |
तरि असा अवश्य भहुमान ते
जाव्यात मेळचाक,
। |
|||
962 |
कोण भहुमान सहित कीर्ति पाविलो सोदिता,
नीच जाव्न असिले प्रवृतीक । |
|||
963 |
केन्ना भाग्य येता,
व्हडले भहुमान तुवे जाव्का दकोव्चे,
। |
|||
964 |
मनुष्य कोण असा तांगेले व्होडले अवस्थे थकून पडले,
। |
|||
965 |
ते
असा ऊंच्चा गुड्डा मण्कि व्हडले अवस्थेन्तु
संकुचित जता,
। |
|||
966 |
कित्याक रकून रबता तांका कोण तिरस्कार कर्ता तुका अनी कर्ता अवगणन,
। |
|||
967 |
अदिक बरे तरि ते
संगीले असा ते
तो
असा मेलेलो जाव्न,
। |
|||
968 |
असा जीवाक ते
कर्ता पोषण,
एक
रोग विमुक्त,
ये
दीन देहाक,
। |
|||
969 |
नष्ट जव्चे केश चामरमृगाक
जव्चिना जीवित जव्चे । |
|||
970 |
अभिमानाचे मनुष्य ना
अपमानान्तु रबचाक,
। |
|||
अद्याय ९८ व्होडपण |
||||
971 |
कीर्ति असा जीविताचो,
दीवो;
कोण संगात,
। |
|||
972 |
सजीव प्राणियो असा सर्वै सदृश जनना वेळारि,
। |
|||
993 |
महाकुलजात,
कोणाले जीव असा अधम,
ना
केन्नाचि व्होड जव्चे,
। |
|||
974 |
बयिला मण्कि कोण संरक्षणकर्ता तांगेले चारित्र्याक,
। |
|||
975 |
मनुष्य संपन्न जाव्नु असिले व्होडपणान निश्चित करतले, । |
|||
976 |
नयि ते नीचांगेले स्वभाव सोदूचे, । |
|||
977 |
केन्ना विशिष्टता येता तंका कोणाक ते असा नीचाचे, । |
|||
978 |
व्होडपण मर्यादेन बव्गता ताजे मस्थक;
। |
|||
979 |
खरे व्होडपण असा वर्जित अहंकाराचेरि;
। |
|||
980 |
व्होडपण लिपेयतले कलंक दुसराले,
। |
|||
अद्याय ९९ संपन्नता |
|
|||
981 |
तांका कोणाक परिपूर्णतेचे मार्गाक अनुरूपता असा हडचाक,
। |
|
||
982 |
उत्तम मनुष्याले परमसुख असा श्रेष्ट मितेरिजाव्नु, । |
|
||
983 |
स्नेह,
अपमानाचे बोध,
सत्य,
ऐक्य अनी दयेक,
। |
|
||
984 |
हिंस करनत्तिले असा मूलतत्व तपस्याचे;
। |
|
||
985 |
सत्कुल जातांगेले शक्ति असा शालीनताचि;
। |
|
||
986 |
परिपूर्णताचे परीक्ष सम
मनान सहन करचे,
। |
|
||
987 |
तरि ना
असा चांग केलेले तांका कोणाक वायिट करतल्याक,
। |
|
||
988 |
शक्तियुक्त तांका परिपूर्ण सदगुण उत्पन्न असिले, । |
|
||
989 |
जाव्यात भाग्य परिवर्तन,
जल्यारि तानि जव्चिना न्यायाथकून कडेक सरचे,
। |
|
||
990 |
तरि परिपूर्णतेचे मनुष्य जाव्का हरवण घेव्चे दुर्लभ सद्गुणान्तु
। |
|
||
अद्याय १०० दाक्षिण्य |
|
|||
991 |
अनायासाचे प्रवेश सर्वांक पळोव्चाक,
। |
|
||
992 |
प्रेम अनी महाकुलजात अभिमान;
। |
|
||
993 |
अवयवांचे सादृश्य ना
साम्यता हडचे;
। |
|
||
994 |
फलवत जीवितान्तु,
कोण योग्य जाव्न,
दयाळपणान प्रवर्तन कर्ता वंटप करचे,
। |
|
||
995 |
खेळान्तूयि,
उपेक्षा करचे असा चूकि,
कोण जाणता । |
|
||
996 |
योग्य मनुष्य,
लोकाक स्नेह दकैयता;
। |
|
||
997 |
अस
जल्यारियि तीक्ष्ण परशुमण्कि;
तांगेले बुद्धिवैभव चांग असचे,
। |
|
||
998 |
असजल्यारीयि दुसरे स्नेहशील नत्तिले,
अयोग्य प्रवृत्ति जाव्यात करचे,
। |
|
||
999 |
विशाल लोक,
तांका कोणाक परिहासाचे अनुभव ना
असा,
। |
|
||
1000 |
व्हडले धनाडच ते
एक
दयाहीन लुब्धाक मेळेले । |
|
||
No comments:
Post a Comment