Tuesday 1 May 2007

अद्याय 91-100

 

Thirukkural in Konkani
तिरुकुरल  -  कोंकणी भाषा

पुस्तक एक: धनापासून

 अद्याय ९१. बयिलानि नयन करचे

901

कोण आकांक्षित कर्ता बयिलेले स्नेहाक, ना श्रेष् जाव्न असिले लाभ मेळता;
त्यो प्रकृतीचेरि बव्गता, तसले विषय तिरस्कृत करता

902

कोण अमित प्रीति दकैता ताजे बयिलेक अनी राखण करना ताजे नावाक जाव्न,
ताजे धन हडतलेचि तका व्होडले अपकीर्ति अनी अपमान

903

भीरु मनुष्य कोण वश्य जता तागेले बयिलेक,
असा अपमानित चांग मनुष्यामधे ताजे सगळे जीवितकालाक

904

कोण भय पव्ता ताजे बयिलेक, स्वर्गीय परमसुख मेळना,
ताजे पौरुष प्रवृति, व्होडपण केन्नाचि प्राप्तकरप जायना

905

कोण भित्ता ताजे बयिलेक असाति केन्नायि भिवचे,
चांग प्रवृत्ति करचें अनी चांग मनुष्यांक सहाय दिव्चे

906

तसि असा जल्यारीयि ते जीविता खतीरि देवदूता मण्कि बादे थकून मुक्त असाति,
व्होडले ना असाति कोण बयिलेले कृश हथाक भिताति

909

विनीत स्त्रीत्व व्होडले कीर्तिक पात्रीभुतजता,
पौरुषापसि ते स्त्रीयेले आज्ञा प्रवृतीरि हडता

908

ते कोण अनुसरण करता तरुणीक मनोहर बौरियेचे,
सहाय नका तांगेले मित्रांक प्रवृतीन्तु, नयि दान प्रदान करचे

909

ना सद्गुणाचे प्रवृत्ति अथवा धन अथवा आनंद रबता,
तांचे लगी कोणा तांगेले बयिलाले अज्ञानुसार, मानून घेता

910

अत्यनुरक्ताचे मूढत्व तांगेले बयिलांचेरि ना तांका असा
कोण मनाचिशक्ति अनी दृढ मन प्रकट करता असा

  अद्याय ९२. चेडियो

911

त्यो बयिल मनीस यथेष् कंकण युक्त, ना स्नेह ती अन्वेषन करताति,
जल्यारि धन, तसि अस जल्यारियि आकर्षक उत्तरं ती उलैताति

912

बयिल मनीस कोण तुकिताति लाभाक, अनी उलैताति उत्तरं म्होंवान
तुकतायि तांगेले मोल, अनी रबताति पेलतडि तांचे लगी पव्चाक जाव्न

913

एक अत्याभिलाषी वेश्याले कपड आलिंगन असा त्या मण्कि,
एक कळका कूडान्तुले थोडे विचित्र मृतशरीराक अपोडच्या मण्कि

914

बुद्धवन्त कोण अन्वेषण कर्ता स्वर्गीय अनुग्रहाचे धन,
अत्याग्रही वेश्या केन्नाचि करना आलिंगन

915

मनुष्य बोध असिले अनी विज्ञानाचे ना निश्चित पडचाक,
एक भक्ष्य गुणहीन वशीकरण करच्याक ते असा सौजन्य सर्वांक

916

त्यो कोण आकांक्षितायि कीर्ति खतीरि दूरीकृत जाव्न वताति,
तांचे लगी थकून कोण निरर्थक चित्ताकर्षक अनी कला प्रकाशित कर्ताति

917

कोण अनुराग करता विरुद्ध विचार तांगेले आलिंगनान्तु असचे,
कोणीय अपोडचेना जल्यारि ते सद्गुणाचे अनुग्रहाक शून्य जाव्न असचे

918

मनाचे सूक्ष्म दृष्टीन तांका सोडिला असा,
वेश्याले स्नेह दानवांगेल्या मण्कि, अमि दिकता असा

919

मृदुल हस्त एक आभरण धारण केलेले वेश्याले,
एक चिकलान्तु फरकले अधिकार भ्रंश मनुष्य जताति ते स्थापित केलेले

920

त्याग केलेले तांका, दुर्भाग्याचे प्रयोगान
असा द्विमुखी बयिलो, पिताति अनी खेळताति जुवान

 अद्याय ९३. पीवनत्तिले रबप

921

कोण पित्ता एक एक दिवसा सुरु मडयाचे,
ना भयाक नियन्त्र्ण, अनी जयना कीर्ति तागेली प्रकाशित जव्चे

922

नका पिव्चे कोणीय एकलान तरि पिव्चे असा तागेले लक्ष्य दिव्चे,
ते, विज्ञानि मनुष्याले मोल दिव्चे ना अवकाश घेव्चे

923

एक सूर पिव्ग्याले संतोष असा दुःख अवुसूले दोळ्यांक;
कसले अस्तले तें तांका कोण असा प्रज्ञावन्त सत्याक?

924

सुंदर तरुणी अपमानाचि तंचेरि ती पाटि घुव्ण्डाव्न रबता,
कोणाले अपराध सुरु पिलेल्यान ते सर्वै दूषणाक करण जता

925

मोलाक घेव्चे दुडुवानि, एकलाले असा अबोधावस्थेचे,
असा कायिना जल्यारि एकलाले मुढत्वाचे

926

ते कोण निदेताति जाव्यात मेलेल्या समान,
अनी ते कोण पिताति असा विष खेलेल्या समान

927

कोण पिता गुप् अनी कोण दोळ्या पत्तियो दंपिताति,
तंचेरि गांवु हसताति, सर्वंक गांवु जाणताति

928

'हाव पीनाति' करना तसले अवकाश मूढ जाव्नु,
कारण, कसले तू लिपेयता, पिव्चे प्रकट करता शीग्र जाव्नु

929

विचारण शक्ति एक मनुष्यालगी कोण असा मृत तुल्य घटि जाव्न,
कारण उदका पोन्दाक एक दिव्या मण्कि जाव्न

930

केन्ना तो असा शान्त जाव्न, पळेयता ते एक पिलोलो जाव्न,
ना वे तो आलोचन करता, 'हाव बुडोलो कितुले अगाधजाव्न'

  अद्याय ९४. जुवानि खेलचे

931

तरि तू विजय पव्ल्यारीयि, ना पाशे खेळचे मोग करचाक,
तुजे लाभ  असा एक आमिष मत्स्यवेधनी मसळेक

932

कोण नष् पव्ता एक शंभरि एकलोचि एक लभ्य जव्चाक,
कसलो संतोष जीवितान्तु तांका जाव्यात मेळचाक?

933

तरि एकलो उलोव्चे कायिना जल्यारि पाशे खेळ दिवसा सगळेचि,
तागेले धन ताजे लगि थकून निश्चित वत्तलेचि

934

जुवा खेळा थकून, अनेक पीडा अनी नष्टाचे उदभव जता
कायिना व्होडले दारिद्रय निश्चित हडता

935

पाशे अनी जुवा खेळा विवरु अनी नैपुण्यान्तु, कोण पडतायि,
तत्समयारि ते नष् पव्तायि तांगेले सर्वैयि

936

कोणा वयिरि दुरभाग्याची देवता तिजे बल्ले उडेयता
जुवा खेळाचे, आवश्य सहनकर्ता, अनी दुःख उत्पन्न करता

937

पैतृक धन अनी अभिमान असा नष् जव्चे;
प्रवेश करचे धूत शाळेन्तु, ते असा खरचाचे

938

ते वरता असत्याचेरि, नाश हडता धनाक अनी भहुमानाक,
अनी सोडता एक मनुष्याक व्हडले दुःख अभिमुख करचाक

939

वस्त्र, धन, आहार, कीर्ति अनी शिकवण सर्वै सोडून वता
तरि जुवा खेळकराले लाभाचेरि तो ताजे ह्रदय स्थापन करता

940

कसले तरि नष्; पाशे खेळाचेरि जुवा खेळकारि धोरनु रबता
कशिकी जीवु देहाक, कसले तरि दुःख ते हडता

 अद्याय ९५ औषद

941

तरि चड्अथवा ऊणे, तीन त्रिदोष कारणजता रोगाक ते,
शिकिले ते मेजिताति वारे असा प्रथम तांतुले ते

942

ना आवश्य वोखदाचे शमन करचाक तुजी वेदना देहाचे,
तरि तू जीरेयता तुजे अहार पयले तू दुसरीय खवचे

943

देहाचि शक्ति जाव्यात दीर्घकाल तू रबेयता,
तरि आहार जीरेयता, स्वल्प समय परिदिभितेरि तू अनिकययि खता

944

केन्ना आहार जिरल्या, तरि तुका दिसता भूक,
वेंचून कडचे तुजे जीव ना आकस्मिक असुख दिसूचे

945

आत्मनियन्त्रण कोर्नु, खव्चे आहार हिताचें जाव्न असूचे,
अनी तेन्ना तुजो जीव ना आकस्मिक असुख दिसूचे

946

आत्मसंयमन व्हडले सन्तोष दिता,
तसि एक पोटभरि खौव्चे रोगान रबता

947

अज्ञानान ताजे जटराग्नि कोण भक्षण करता,
अनेक रोगांक तो दिकता

948

रोग, ताजे कारण अनी कसले जाव्यात करचे असुखाक शमन,
परीक्षण करि ये अनी त्यानन्तर चिकित्सा करि ते वैदग्ध्यान

949

रोगी, समय अनी स्वभाव रोगाचे
पयले चिकित्साचे, शिखिले एकल्यान जाव्का ये निरीक्षण करचे

950

रोगी, वैद्य, वोखद, कोण संरक्षण करता रोगियाले दिकारि जाव्न
तांका, वैद्यशास्त्र असा आवश्य प्रदान करचे जाव्न

  अद्याय ९६ कुलीन जन्म

951

स्वभावज गुण अनी एक अपमान बोध असिले,
दिकताति केवल तांचे लगी एक अभिजात्य नाव असिले

952

महाकुल जात आडवटेन वचूना हन्थुथकून तीन विषय,
चांग स्वभाव, सत्य अनी विनय

953

एक मंधहास, औदार्य, चांग उत्तरं अनी दाक्षिण्य असचे;
ह्मे असा लक्षण, ते संगताति, कुलिनता सत्याचे

954

कोटि अनी कोटि असा जल्यारियि तंका जाव्यात दिवचे,
नीचतांक, उत्तम कुलजात जाव्चिना प्रेरणकरचे

955

महाकुलजात, तरि तंका शक्ति ना जल्यारियि दान दिव्चे खतीरि
जाव्चिना नष् तांगेले दानशीलता आसिले पूर्वकालारि

956

कोण रबता उचित जाव्न कुडुंबाचे निष्कलंक नावाखतीरि
निश्चित केन्नाचि जाव्चिना नम्रीभूत अपमानाचे प्रवृतीचेरि

957

महाकुलजातांगेले चूकियो असा दोळ्यानि सर्वै दिकचे,
कलंक असिल्या मण्कि ते चन्द्रमाचेरि परिभ्रमणकोर्नु आकाशान्तु वचे

958

सद्गुणाचे मनुष्यान्तु, तरि स्नेहाचे अभाव आविर्भूत जाव्चे,
तांगेले वंशवली संबन्दी संशय जायत येव्चे

959

सस्य दकैतायि खचें मतियेथकून ते वडताति,
अनी महाकुलजात मनुष्य, तांगेले उलोव्चे दकैताति

960

कोण आशेता व्होडपण, जाव्का विनय कळचे;
कोण सोदिता एक आभिजात्य नाव सर्वांक जाव्का महुमान दकोव्चे

  अद्याय ९७ भहुमान

961

तरि असा अवश्य भहुमान ते जाव्यात मेळचाक,
परित्याग करि कसलेयि प्रवृति ते हडचे तुजे भहुमानाक कलंक

962

कोण भहुमान सहित कीर्ति पाविलो सोदिता, नीच जाव्न असिले प्रवृतीक
केन्नायि करचिना, तसि ते वरता जल्यारीरि कीर्तिक

963

केन्ना भाग्य येता, व्हडले भहुमान तुवे जाव्का दकोव्चे,
दुर्भाग्यान्तु तुजो अभिमान जाव्का वडूचे

964

मनुष्य कोण असा तांगेले व्होडले अवस्थे थकून पडले,
केश समेत असा ते पडलेले मस्थकाथकून, मूल्य ते दकैतले

965

ते असा ऊंच्चा गुड्डा मण्कि व्हडले अवस्थेन्तु संकुचित जता,
जल्यारि नीचतेक कणा मण्कि सान, ते बुडता

966

कित्याक रकून रबता तांका कोण तिरस्कार कर्ता तुका अनी कर्ता अवगणन,
केन्ना ते फलदिता नयि ते प्रशंसात्मक नयि ते नंदनवन?

967

अदिक बरे तरि ते संगीले असा ते तो असा मेलेलो जाव्न,
जीविता पसि राकून रबूचे शत्रूक बदल जाव्न

968

असा जीवाक ते कर्ता पोषण, एक रोग विमुक्त, ये दीन देहाक,
केन्ना अभिमान असा अभिमुख करचे निश्चित नाशा?

969

नष् जव्चे केश चामरमृगाक जव्चिना जीवित जव्चे
तसले मनुष्य, तांगेले अभिमान दकैता, ना सजीव असूचे

970

अभिमानाचे मनुष्य ना अपमानान्तु रबचाक,
लोक आराधन करतले अनी प्रशंसा करतले तांचि कीर्तिक

अद्याय ९८ व्होडपण

971

कीर्ति असा जीविताचो, दीवो; कोण संगात,
'
हाव जीवन कडतलो ते सोडून' अपमान स्वीकार करता

972

सजीव प्राणियो असा सर्वै सदृश जनना वेळारि,
भेद येता प्रवृती थकून विशेष गुणाचेरि

993

महाकुलजात, कोणाले जीव असा अधम, ना केन्नाचि व्होड जव्चे,
अधस्थ, उन्नत मनाचे, ना असा खलचे अवस्थेचे

974

बयिला मण्कि कोण संरक्षणकर्ता तांगेले चारित्र्याक,
व्होडपण जाव्का संरक्षण करचे ताजे अभिमानाक

975

मनुष्य संपन्न जाव्नु असिले व्होडपणान निश्चित करतले,
अपूर्व कृत्यं कसले सद्गुणाचे अनुरुप हडतले

976

नयि ते नीचांगेले स्वभाव सोदूचे,
अनी अनुगमन करचे व्होडले मनुष्याक अनी उन्नत मनाचे

977

केन्ना विशिष्टता येता तंका कोणाक ते असा नीचाचे,
चड्गर्विष्टाचे अविनय कृत्य असा दिकचे

978

व्होडपण मर्यादेन बव्गता ताजे मस्थक;
नीचत्व धारणकर्ता आत्मप्रशंसा बदलाक

979

खरे व्होडपण असा वर्जित अहंकाराचेरि;
नीचत्व, पायदवरतले दुरभिमानाचेरि

980

व्होडपण लिपेयतले कलंक दुसराले,
दुसराले चूकियो, नीचत्व प्रकट करतले

 अद्याय ९९ संपन्नता

 

981

तांका कोणाक परिपूर्णतेचे मार्गाक अनुरूपता असा हडचाक,
सर्व चांग निषय असा करका जलेले करचाक

 

982

उत्तम मनुष्याले परमसुख असा श्रेष् मितेरिजाव्नु,
सर्वै इतर असा केवल शुद्ध कापटय जाव्नु

 

983

स्नेह, अपमानाचे बोध, सत्य, ऐक्य अनी दयेक,
ये पांच, दिता आधार खरे सद्गुणाचे विशिष्टतेक

 

984

हिंस करनत्तिले असा मूलतत्व तपस्याचे;
दोष दिकुनत्तिले असा विशिष्टता सद्गुणाचे

 

985

सत्कुल जातांगेले शक्ति असा शालीनताचि;
तजानकोर्नु, ज्ञानवन्त करतायि निरायुधीकृत सर्वै शत्रुताचि

 

986

परिपूर्णताचे परीक्ष सम मनान सहन करचे,
हरवण जव्चे तांचे लगीथकून कोण असा एक नीच जातीचे

 

987

तरि ना असा चांग केलेले तांका कोणाक वायिट करतल्याक,
कसले प्रयोजन असा खरे सद्गुणाक ?

 

988

शक्तियुक्त तांका परिपूर्ण सदगुण उत्पन्न असिले,
दारिद्रय असा ना अपमान, असा ते दिकिले

 

989

जाव्यात भाग्य परिवर्तन, जल्यारि तानि जव्चिना न्यायाथकून कडेक सरचे,
कोण असा केळेले समुद्रामण्कि शक्ति परिपूर्णतेचे

 

990

तरि परिपूर्णतेचे मनुष्य जाव्का हरवण घेव्चे दुर्लभ सद्गुणान्तु
ना लोक येतले ताजे भारू वहन करच्यान्तु

 

 अद्याय १०० दाक्षिण्य

 

991

अनायासाचे प्रवेश सर्वांक पळोव्चाक,
ते असा वाट खरे विनय शिकचाक

 

992

प्रेम अनी महाकुलजात अभिमान;
ये असा दोन मार्ग करचाक विजय अनुष्टान

 

993

अवयवांचे सादृश्य ना साम्यता हडचे;
तुल्य सौहार्द अभिप्रायाथकून साम्यता उत्पादन करचे

 

994

फलवत जीवितान्तु, कोण योग्य जाव्न, दयाळपणान प्रवर्तन कर्ता वंटप करचे,
लोक करतले प्रशंसा तांगेले विनीत उदारतेचे

 

995

खेळान्तूयि, उपेक्षा करचे असा चूकि, कोण जाणता
मनुष्याले जन्मस्वभाव, दयाळपण, शत्रूंकयि असा दकैता

 

996

योग्य मनुष्य, लोकाक स्नेह दकैयता;
तशि ना जल्यारि, धूळीन्तु नाश जता

 

997

अस जल्यारियि तीक्ष्ण परशुमण्कि; तांगेले बुद्धिवैभव चांग असचे,
कोण असा विनय शून्य असा काष्ठं रुकाचे

 

998

असजल्यारीयि दुसरे स्नेहशील नत्तिले, अयोग्य प्रवृत्ति जाव्यात करचे,
ते असा चूकि हरवूचाक दयाळपणांतु अनी सद्गुणाचे

 

999

विशाल लोक, तांका कोणाक परिहासाचे अनुभव ना असा,
काळूक अनी दुदर्शन, सूर्यान्तुयि असा

 

1000

व्हडले धनाडच ते एक दयाहीन लुब्धाक मेळेले
असा समान चांग दूध विरजले एक कळंबिले अयदनान्तुले

 

 

No comments:

Post a Comment