Tuesday 1 May 2007

अद्याय 39-50

Thirukkural in Konkani
तिरुकुरल  -  कोंकणी भाषा

पुस्तक एक: धनापासून

अद्याय ३९ एक रायाली व्होडिविकायि

381

एक सैन्य, प्रजा, धन, मन्त्रियो, मित्र अनी दुर्ग ले,
कोण स्वकीय कर्ता ये , राया भरसि सिंहा मण्कि विहार करचे असा ते

382

निरभय, एक उदार चरति हाथ, विज्ञान अनी ना पुरो जावप्असचे,
ये चारि असा गुण राजकियाचे

383

जागरूकता, विद्या अनी धैर्य असा,
ते एक रायाले विशेषाधिकाराचे विभाग असा

384

एक सद्गुणयुक्त राय, सर्वै दुर्गुण नियन्त्रणकर्ता,
अनी अभिमान, धैर्ययुक्त परिपालन कर्ता,

385

राय, धन उत्पादन कर्ता पालन कर्ता, राखण कर्ता,
अनी ताजे प्रजेचे चांगपणा खतीरि विनियोग कर्ता

386

ना दिकचाक कष्, नायि निष्टूर उलोव्च्यान्तु
ते वंकाणसितायि ताजे भूप्रदेशाक सर्वयि उलोव्च्यान्तो

387

कोप दिता स्नेहकोर्नु अनी संरक्षणकर्ता शक्तिमत हथान,
भूमि असा ताजे आज्ञेचे अधीन

388

कोण संरक्षणकर्ता न्यायान कोर्नु अनुग्रहित,
तो रायु, जनागेले देवा मण्कि असा स्थापित

389

एक रायु कोण असुखा उत्तरं सहन करता,
ताजे सवळे खाल लोकु सुरक्षित रबता

390

यी चारि, दान, दया, न्याय युक्त प्रभुत्व, जनांगेले संरक्षणान्तु
कोणाक असा, रायागेले तुलनकरचे उजवाडान्तु

 

अद्याय ४० शिकवण्

391

शिकप, ते तुका जाव्यात निष्कलंक शिकवण लभ्य जव्चे,
अनी शिकून धेतिल्या नन्तर, सत्यान ताजेरि रबचे

392

संख्या अनी अक्षर, यी दोन
सजीव जीवांक असा खरें दोळ्या समान

393

मनुष्य शिकवण असिल्याक असा दोन दोळे, तसि संगिले असा;
दुर्बुद्धियांगेले मुखांक दोन व्रण बदलाक असा

394

तू मेळता संतोष युक्त अनी अगाध दुःखान्तु भाग धेवचे;
तसले असतले ते विचार विध्वांसाक उत्पादन जब्चे

395

कसिकी दरिद्रि धनिका मुकारि, मगूचे हथानि रबता,
अज्ञानि ते पंडिता मुकारि रबता

396

खणचे अगाध रेवेंचि भूयिंतु उदाक प्रवाह जत्ता;
चडान चड तू शिकता, अगाध, विज्ञान वर्धन जत्ता

397

एकेक भूमि अनी नगर, पंदितांक असा ताजे गर जाव्नु,
कित्याक तेन्ना उपरान्तेचे, शिकूनत्तिले भोव्ताति परिभ्रमित जाव्नु?

398

एक जन्मान्तु, शिकवणेन कोर्नु लभ्यजले,
सात जन्मान्तु असा आनन्द मेळेले

399

ते दिकताति तांगेले संतोषु असा संतोषु लोकान आदर करचे जाव्नु;
देखुन, पंडित करताति स्नेह तांगेले शिकव्णेक अधिक जाव्नु

400

जायसिना कोणाकयि ना करुक पांडित्याचे धन;
सर्वै इतर धन असा संतोष हीन

 

 अद्याय ४१. अज्ञान

401

खेळचे चतुरंग फले नत्तिले, तुलन  करप,
अज्ञानिकाक कोण शिकिले उपदेशकाले भाग  धेवप

402

अज्ञानीले आशा सिद्ध जत्तले उलोव्चाक
स्तन नत्तिल्या एक चेलिये मण्कि कोण प्रयत्नु कडता स्वल्प प्रणय करचाक

403

अज्ञानिकयि विज्ञान आविर्भूत पुरो जव्चाक,
तरि ते रबता निशब्द खयि विज्ञान जत्ता अयकूक

404

अज्ञानि जाव्यात विज्ञान उलोव्चाक,
जल्यारि ज्ञानवंत ना ताजे उपदेशकाले अन्वेषण करचाक

405

अज्ञान्याले विज्ञान असा प्रदर्शित
तरि उलोव्चे जानवन्ताले मुकारि समर्पित

406

अज्ञानि असाति, कसिकी एक मैदान
असा ते शून्य, अनी जायना उदपादन

407

कोण अतिसूष्म विज्ञान प्रदर्शन करना असा,
ते एक अलंकार केलेले चिकला बव्ल्या मण्कि असा

408

अज्ञानियाले भाग्य ते असा,
एक ज्ञानवन्त मनुष्याले आग्रहापसि निकृष् असा

409

तरि जन्मलो ऊंछ, अज्ञान असा अल्पजाव्नु;
तरि जननान खाल, ते असा ऊंछ विज्ञानाचे तेजस्जाव्नु

410

अज्ञानि जानयुक्त मनुष्यालगी संचारकरता,
असा मृगामण्कि मनुष्यालगी केन्ना तू तुलन करता

 

 अद्याय ४२ . बुद्धवन्तागेले अयकप्

411

सर्वै धना दवोर्नु असिले धन असा धन कानावटेन लभ्यजलेले;
ते असा उत्तम धनादवोर्नु मेळेलेले

412

केन्ना अयकूचे असा ना केलेले अन्नादान,
दी स्वल्प बदलाक पोटाक जाव्न

413

कोण दिता आहार तांगेले कन्नाक विज्ञान युक्त दुर्लभ असचे,
देवा मेळनु कोण आस्वाद पव्ता हवन, असा तुलन करचे

414

तरि शिकवण कायिना, तूवे असूका अतंयि अयकूचे,
एक दंडुबलहीन जाव्नु असिले वेळारि, दकेयता ते असचे

415

हथान्तु असिल्या दंडा मण्कि देरलान्तु थरथरेचे,
उत्तरं न्यायपर जाव्नु असिल्याले असा दिकिलें असचे

416

एक मनुष्यान अयकूचे असा अनी चांग विषय शिकूचे असा,
अनी तशि तो कर्ता, शिकूचे, व्होडपण हडता असा,

417

कोण अयकता अनी असा तांगेले शिक्षण घटी धोर्नु रबचे,
चूकि असल्यारियि करचेना एक सोणु रबचे

418

खयि शिकोव्चे करना एकेलाले कान तोपूचे,
तो अयकूचाक पुरो, जल्यारि जायना अयकूचे

419

उच्छारण करचे विनीत उत्तरं कठिन असा
तांका कोणाक संस्कारवत शिकवण अयिकिले ना असा

420

खयि तोण्डान घेव्यात रुचि, जल्यारि कन्ना रुचि निषेद केले,
जर ते जीवन्त रबो अथवा मोरो, असा पुण एक नका जलेले

 

अद्याय ४३. विज्ञान

421

विज्ञान दूर उडकायता दुःखं, एक वलवत्दुर्गाक,
ताजे मितेरची शक्ति लंगन कर्ता शत्रूले जनसंर्दाक

422

विज्ञान, एक परिभ्रमित मनाक नियन्त्रन करता,
त्याग करचे दुष्टता, निर्दोषकांक शिक्षण दिता

423

कसलेयि जावो अथवा कोणालेयि थकून असा अयिकिले जाव्न,
ते असा बुद्धिमत पळोव्चाक सत्य मगलान उत्राचे जाव्न

424

विज्ञान, विशदजाव्नु उलोव्चे उपयोग दकेयता शक्यता,
अनी अति सूक्ष्म संवेदन दुसरालें उत्तरान्तु विवेचण करता

425

विज्ञान कर्ता स्नेह लोकाक स्थिर जाव्न,
नयि ते फुलामण्कि ते फुलता अनी दंपता नित्यजाव्न

426

लोकालगि मेळनु स्वरैक्यान, रबचाक जाव्न,
ते असा बुद्धिमत अनी शुभ जाव्न

427

कोण मना करता कसले ते भावी हडचे विदग्ध असचे;
कोणाक करचाक जायन असा इतर जाव्न असचे

428

अज्ञान मेळता भयभरलेले असुखाक निर्भय ह्रदय असचे;
भिवचाक खय कारण उरता असा भाग विज्ञानाचे

429

विज्ञानि, ते कोण येवचे असुख मुकारसून असा दिकूचे,
भावि भयंकर भयावेशाथकून असा मोचित असूचे

430

विज्ञानवन्त असा धनिक सर्वै अनुग्रहान कळेले जाव्न;
विढि ते असा दरिद्र; तरि असा जल्यारीयि ते सर्वै स्वकीयकेलेले जाव्न

 

 अद्याय ४४. चूकि समकरप्

431

कोण असा अभिमान अनी क्रोध अनी अधमता थकून विमोचित,
ते वर्दन करतायि तांगेले प्रताप उन्नत

432

लोभु, स्वार्थ, असिले अहंभावाक अनी दुष्टमय उल्लासाक,
हडता दुष्कीर्ति मनुष्याक राजकीय जन्मुमेळेल्याक

433

कोण भिता अपमानाक, चूकि तो भारी सान धान्या समान,
संमजप अस्तले ते एक लांब मडया समान

434

दोष हीन असचे, धन संरक्षण करचे मण्कि, अनी जाणता असा
ते दोष असा जल्यारि तुगेले भारी व्होडले दुसमान असा

435

कोण पराजयपव्ता संरक्षण्कोरूक वायट दिवसा प्रतिमुख जाव्नु,
बयकोला मण्कि एक उज्जामुकारि जत्तले बवचे जाव्नु

436

दोष हीन असा ते रायु कोण ताजे स्वयं उपशमन कर्ता
चूकी, अनी तेन्ना दुसरांक कळचे जाव्नु कर्ता

437

पिशकि कोण ताजे कर्तव्य ना पालन करचे
ताजे धन निश्र्चित क्षीणित जत्तले अनी नाशु जव्चे

438

अत्याग्रह ते असा लोभुम्हणचे,
केन्ना असा चूकि मेजिल्ले, असा ते अतीव दुराचाराचे

439

स्वयं प्रशंसकरच्यान्तु, अभिलाष केन्नायि ना;
अनी प्रयोजन नत्तिले सादन, केन्नायि आग्रह पव्चे ना

440

तरि कसले तू इच्छिता, तू रहस्य जाव्नु उपभोगपव्ता
तुजे शत्रूंक जव्चिना नाश करचाक शक्यता

 

 अद्याय ४५ अभ्यर्थन करप उपदेश श्रेष् मनुष्यांगेले

441

बुद्धवन्त मनुष्य पक्वता अयिले अयिले पाण्डित्य असचे
एक रायान जाव्का ताजे सुह्रत बान्दवाक सोदून कडचे

442

मोगुकारि संपन्न असिले मनुष्यांक मित्रा समान प्राविण्य कोणाले
परिवृज्य कर्ता अतंचि अनी राखण कर्ता पीडेथकून दिवसा भावीन्तुले

443

व्होडल्यांक स्नेहकरचे अनी सर्वै तांका तुगेले स्वकीय करचे,
ते असा अतीव व्होडले राजकीय भण्हार कळचे

444

जीवन कडचे मनुष्यालगी कोणाली शक्ति जता अत्याधिक तुजे अत्मीय जाव्नु
मित्रा मण्कि, असा अतीव व्होडले राजकीय शक्ति कलेले जाव्नु

445

देखून उपदेशक असा रायाले दोळे जाव्न,
रायान जाव्का वेंचून कडचे उपदेशकांक असचे बुद्धवन्त जाव्न

446

तरि एक रायाक असा मित्र योग्य असिले अनी सत्यान जाव्न,
ताजे शत्रूंक असा कायिना सोडेलेले करच्याक जाव्न

447

तरि मन्त्रियो, ताजे चूकि दिताति दकोव्न,
ना शत्रू, ताजे पतन हडूक जाव्न

448

असून कोणीय ना अपवाद ताजेरि हडचाक, एक रायाक
पडचे असा; जल्यारि ना कोणीय ताजे अतपतन हडचाक

449

मूल धना अभावान, थयि लाभ मेळना;
सहकारिन नत्तिले, स्थिरता मेळचेना

450

नष् जव्चे सहाय योग्य मनिष्यांगेले,
असा दा वण्टचानि निकृष् विद्वेषापसि अनेक शत्रूंले

 

 अद्याय ४६ परिवृज करप नीचांगेले संसर्ग

451

कुलीन ते भिताति नीचांगेले संगमाक;
नीच ते बंधुमण्कि, नीचागेरि पडता दिकूक

452

उदकाचे गुण मत्तियेन कोर्नु कळता;
मनुष्याले विज्ञान तागेले मित्रान कोर्नु कळता

453

मनुष्याले अनुभवज्ञान असा तागेले स्वकीय मनान कोर्नु;
जल्यारि तांगेले प्रकृति असा कळचे तांगेले जातीन कोर्नु

454

मनुष्याले विज्ञान असा एक उत्पादन तांगेले मनाचे;
ते असा एक परिणाम तागेले मित्रांगेले, अमी दिकचे

455

दोनीय मनाचे पवित्रता अनी स्वभाव सुद्धता,
निष्कलंक संसर्गा वटेन; निश्र्चित जता

456

शुद्ध मनाचे मनुष्य एक धर्मिक वाट उत्पन्न कर्ता;
त्या वटेन निष्कलंक संसर्गान दुर्गुणाक क्षीणिय कर्ता

457

व्होडले मनस्थिति असिले मनुष्य लाभ वर्धन करतले,
अनी चांग संसर्ग असिले मनुष्य प्रशंसा मेळेयतले

458

बुद्धवन्ता वटेन, महामनस्कत कर्ता निश्र्चित,
जल्यारियि चांग संसर्ग कर्ता ते अधिक सुरक्षित

459

व्होडले मनस्कता कर्ता भावीचे आनन्द निश्र्चित,
जल्यारि, चांग संसर्ग कर्ता ते अधिक सुरक्षित

460

ना व्होडले सहाय चांग संसर्गापसि;
ना व्होडले दुःख एक वायट मित्रत्वापसि

 

 अद्याय ४७ प्रवर्तन  करचे दीर्ध दृष्टीन

461

मूल्य, आदय अनी अंतिम उत्पत्ति,
तुकूचे यें, अनी तेन्ना निर्वहण करि प्रवृत्ति

462

प्रथम मित्रांलगि विचार करि, अनी तेन्ना, एकलोचि चिंतन करचे
अनी तेन्ना कोण प्रवर्तन कर्ता, कायी कठिन ना असा कळचे

463

नष् जव्चे एक्लाले धन; आशकडचे अदिक लाभ मेळोव्चे,
ताजे अज्ञान इत्या थकून बुद्धवन्त असा निवृत्त जाव्न रबचे

464

सर्वै ते कोण भिताति लोकाचे आदिक्षेपाक,
अशुद्ध प्रवृत्ति, ना ते लगी येवचाक

465

वायट जाव्नु केलेले प्रयोग, उटकाराव्चाक विरुद्धजाव्न तुगेले शत्रूक,
ते असा जल्यारि करुक ताजे भाग्य वडूक

466

करच्या थकून न्याय विरुद्ध प्रवृत्ति नाशा उद्वव करतले;
चांग विषय करनत्तिले सोडचे निश्र्चित नाशाकयि हडतले

467

आध्य जाव्नु आलोचन करि; मागीरि आभिमुखकारि प्रव्रुत्ति;

अनी नन्तर अभिमुखीजले
कोण संगता "अमीआलोचन करतलेचि" अपमानित जत्तले

468

तसि असा जल्यारियि अनेक जन तांचे आधार दिव्चान्तु अद्यम कोर्यात
वायिट जाव्नु ग्रहण करचे प्रवृत्तीक अभिवृद्धि जाव्चिनात

469

एक काम चांग केलेले जाव्यात न्याय विरुद्ध जाव्न, कारण
मना भावना विविध जनागेली, असा कारण

470

करि चिंतन अनी करि प्रवृत्ति ते दुसरांक जाव्चेना तिरस्कार करचे;
अयोग्य प्रवृत्ति, लोकान आलोचन करचे ना, विज्ञान असचे

 

अद्याय ४८ विज्ञान शक्ति

471

आवश्य असिली शक्ति, शक्ति तका असिली, अनी त्या शत्रूंगेले
अनी मित्र, ते ताणे कोरका निर्णय, तो युद्धाक वचे पयले

472

कोणाक असा विज्ञान अनी कारण जता ग्रहण करचाक,
अनी एकाग्रजता, थयि कायिना तांका जाव्नत्तिले मेळचाक

473

अज्ञानान तांगेले शक्तिचे, कोण वत्ता युद्धाक,
फुटले जत्ता तानी अतीव दूर वचे पूर्वेक

474

कोण कलह कर्ता शेजारालगी अनी ना परिमित कळचे,
कोण वांकाणिसिता तकाचि, नाशाक शीग्र असा वरचे

475

मोराली पखंयि, तरि राशि केल्यारि ऊंच्छजाव्न,
करतले भांजन वाहनाचे अक्षाग्र, सन्त सन्त जाव्न

476

कोण चडता रूकाचे शिखराचेरि अनी अनिकयि प्रयत् कडता वचाक जाव्न
पलतडि, तजे जीविताचे तो त्याग करता निश्र्चित जाव्न

477

कोळनुगेव्नु ताजे धन, कोण प्रदान कर्ता दान,
संरक्षण करतले ताजे धन अनी जीवित कडतले अभिमानान

478

तरि असा संपाद्य ऊणे, ना पीडा निश्र्चित येवचान्तु,
तरि तो जीवितकडता भितरि ताजे अल्प धनागमनान्तु

479

कोण जीवन कडता ताजे शक्ति भायिर, संतोष जाव्न,
ताजे धन, तो येदे जाव्नु नाश हड्तलो निश्चित जाव्न

480

दाण दिवप एक्लाले शक्ति भायर वचे
नाश हडतले निश्चित धनाक खंचानीयि ते अवलंबन जाव्न रबचे

 

अद्याय ४९ योग्य वेळाचे विज्ञान

481

एक कयळ्यान मारयात एक घुगुमाक दिसा; झगडाक जाव्न
ताजे शत्रूंक, एक रायान जाव्का वेंचूक कडचे तागेले समयायुक्त जाव्न

482

अनुगमन करचे असा ती धोरी कालाक,
खयि बन्दिता तुजे भाग्याक निर्भय जाव्न आशेचाक

483

जाव्यात वे कसलेयि प्रवृत्ति कठिन असिले जावो सत्याक,
तरी तू वेंचून कडता योग्य जाव्नु उपाय अनी समय प्रवृत्ति करुक?

484

तरि तू आशेता जिखूक लोकाक, तुका साध्य असा जाव्चे,
तरि उचित समय अनी प्रवर्तन करचे तुवे चिंतन करचे

485

प्रकोप नत्तिले शान्त जाव्न, वाट पळोव्चे उचित समयाक
ते कोण आशेता लोकाक अधीन करचाक

486

बलवन्त रक्षण कर्ता तागेली शक्ति आवरणा अधीन,
कण्डणा मण्कि वत्ता मगल्यान धाडाव्चाक व्हडले शक्तीन

487

ज्ञानवन्त, कोपान असातरि जल्यारीयि दकैयनाति तांगेले कोपाक,
ते अवसर पोळोव्न असाति तांगेले समय गुप्तजाव्न असिले अग्नीक

488

केन्ना शत्रूंक तू मेळता, भहुमानान नमन करता;
केन्ना उचित समय येता, तांगेले मस्ताक खाल जाव्नु रबता

489

केन्ना एक अपूर्व अवसर असा तुका येवचे,
ते असा समय, अतीव कठिन काम करचे

490

क्रौंचा मण्कि, तुगेले पकं व्यावृत करचे अनी वाट रबचे पळोव्न;
केन्ना समय जला पकव्तेचो, क्रौंच घातका समान

 

अद्याय ५० विज्ञान उचित स्थलाचे

491

आरंभुचे ना युद्ध, तेवेयि ना अवज्ञा शत्रूचे,
स्यामरेन एक उशचस्थानाचे स्थल, तुकामेळचे

492

जरी शौर्य अनी धैर्य असिले मनुष्यांक,
एक दुर्ग असा गुणकर एक अधिक

493

क्षीणित जाव्न असिले तेवेयि शक्ति असिले मनुष्य जत्ताति
तरि एक उचित स्थला थकून, ते युद्ध करताति

494

विजयाचे विचार व्यर्थ अस्तले निश्र्चित ते,
तरि शत्रु, तांगेले अग्रभूमि संरक्षण करता ते

495

अगाध उदकान्तु, सिसरि प्रभल जाव्न उरता;
तरी ये ती सोडूनवता, खंचेयि जन्तुत्वा आड ती पराजित जता

496

महत जाव्न असिले वाहन प्रभल युक्त चक्रं निश्र्चित ना समुद्रान्तु चलचि
समुद्रान्तु वचे तरुवं, भुमिरि निश्र्चित विफल जत्तलेचि

497

निर्भय जाव्न रबचे, ना इतर सहाय तुका आवश्य जाव्न,
तरि तू जुज्जता समचि असिले जाग्यारि थकून निश्र्चित जाव्न

498

तरि एक अल्प विस्त्रित भूमिन्तु, सैन्या प्रमुख व्होडले
कर्ता निर्णय प्रवृत्ति करुक, निश्र्चित दुःखाक हडतले

499

तसि असा जल्यारियि दुर्ग, अथवा धना राशि तंका असा ना जाव्न,
वास स्थल, ते असा कठिन आक्रमण करूक जाव्न

500

एक कोल्यान दिंमसि मार्यात एक भय नत्तिले हस्थिक, दिकिले
पाय खलटवचे भूमिन्तु चिकलान भरलेले


No comments:

Post a Comment