Thirukkural in
Konkani
तिरुकुरल - कोंकणी भाषा |
पुस्तक एक: धर्माचेरि
अद्याय १. देवाक स्तुति
|
|
1
|
कशि अक्षरमाला 'अ' सहित आरंभित,
ते विश्व देवाक धोर्नु आरंभता ॥ |
2
|
कसलो प्रयोजन असा शिकिले पांडित्यान,
तरि 'ज्ञानवन्तागेले' दिव्य पादुकांक ते करनाति आराधन ? ॥ |
3
|
शाश्वत जीवित कोण दिकता तांका जाव्न, ।
अनुग्रहित पादुक एकलाले विकसित मनान ॥ |
4
|
दुराचार तांका नयि असा कोण आकांक्षित जल्या ।
पादुकांचेरी एकलाले विद्वेषाक अनी आशेक अतीत्य असिल्या ॥ |
5
|
कळकाची द्वंद क्रिया करना पीडन ते,।
कोण मनुष्य देवाले स्तितिचेरि आनंद पव्तायि ते ॥ |
6
|
शाश्वत जीवित कोणाले तांगेले पादविक्षेप जता, ।
पंचेन्द्रियांचि मार्ग देवाक मेळेयता ॥ |
7
|
तरि 'अनुपमेयांगेले' चरण ते लभ्य करना, ।
ना असा रक्षा तन्तुथकून उत्कंठित वेदना ॥ |
8
|
तरि तू सद्गुण समुद्राचे सिद्ध पुरुषाले चरण मेळयना ।
जनन समुद्रचे तडि तुका मेळचाक जायना ॥ |
9
|
'अष्ट लक्षणयुक्त' देवाले खरे चरणाचेरी मस्तक ते भव्गूनत्तिले ।
जले पक्षाघात, असा सर्वै ते जीवाचे प्रवर्तन मरण पविले ॥ |
10
|
पोव्तायि जननाचे समुद्रु कोण लभ्य करचे ।
लाजे चरण; ना दुसरर्यांक तडि मेलचे ॥ |
अद्याय २ . पौसाक स्तुति
|
|
11
|
पडचो पाव्सु, लोकाक पोषण करचें तें, ।
असा अमृत त्या जीवाक रक्षण करचें तें ॥ |
12
|
सर्व अन्न उत्पन्न जत्ता पाव्सान जाव्नु
तेंचि तें असा जव्चे अन्न पुनर जाव्नु ॥ |
13
|
मेघ वंचना कर्ता, पव्साक धोर्नु रबोव्तु तरि, ।
तेन्ना, उपास चलता या विशाल राज्यां भितेरि ॥ |
14
|
तरि मेघ तांचे जल चुकला उत्सुज्य करचाक, ।
कर्षकांगेले नागूरान भूयि जायना अनि केशोव्चाक ॥ |
15
|
ते नाश कर्ता जव्चे प्रचलित, अनी प्रचलित, जलेलान, ।
पाव्सु वयरि हडता मनुष्याक बदलाक धनिक जाव्न ॥ |
16
|
तरि, मेघा यकून, पाव्सु ना असा पडचे ।
पाचूवे तंणाक जयना उबारूक मस्थक तांचे ॥ |
17
|
विशाल समुद्राचे द्रव्य आकारान्तु संकुचित जत्तलेचि, ।
तरि मेघ वयरि नियन्त्रण कर्ता तांचे प्रतिफलाचि ॥ |
18
|
तरि स्वर्गु जत्ता निर्जल, देवानि अवकाश गेव्चे, ।
जायना, अर्चन अथवा प्रशंसाघोष करचे ॥ |
19
|
तरि स्वर्ग, तांचे भांड लोप पव्ता भागुगेव्चाक ते, । सर्वै भिक्षदान अनी तपस् सोडून वत्तले ते ॥ |
20
|
जावनु असा उदाक एक "अत्यावश्य" सर्वांक जावन, ।
जीविताचे स्वभावाक बरे पाव्सु पडचे असा आवश्य जाव्न ॥ |
अद्याय ३. ऋषींगेले महत्व
|
|
21
|
सर्व आचारणाचे नियम प्रख्यापन केले, ।
कीर्ति ती तांगेली असा कोण लोक त्याग केलेले ॥ |
22
|
कीर्ति ऋषींगेली, पुनर मेजूचे, ।
असा कठिन मेलेल्यापसि, मेजूचे ॥ |
23
|
तांजेली महिमा प्रकाशित जत्ता, कोण कोळनु उभय मार्ग, ।
असा हंगा ग्रहणकेले न्यायपर दिव्चे ते मार्ग ॥ |
24
|
ताजे इंन्द्रिय पांच, शक्ति नियन्त्रणयुक्त, ।
असा बीयाळ भूमीन्तु समस्थलारि स्वर्ग युक्त ॥ |
25
|
इन्द्रु, स्वर्गाचोनाथु, रबता साक्षिभूत जाव्नु, ।
पांच जिकव्ल्याचेरि महत शौर्ययुक्त जाव्नु ॥ |
26
|
ते महन्त मेळेयताति निपुण युक्त, ।
ल्हान मनुष्य असा अशक्त ॥ |
27
|
स्वाद, प्रकाश, अपर्श, शब्द अनी गंध कोण जाणता, ।
ये बरेभाशेन, तका, लोक नम्र जाव्जु नमन करता ॥ |
28
|
मनुष्यांगेली कीर्ति, ज्ञानान केळेल्या, । तागेले भाविकथनान्तुली उत्तरं दकेल्या ॥ |
29
|
सद्गुणाचे गुड्चारि कोण रबत सुरक्षित जाव्न, ।
असा तागेले कोपाचे कष्ट सहन करचे जाव्न ॥ |
30
|
सर्वै जीवजालाचेरि ते दयालु असा, ।
मनुष्य वर्गांगेले ऋषियो जाव्न कळता असा ॥ |
अद्याय ४. सद्गुणाचि शक्ति
|
|
31
|
प्रशस्ति, धन, कसले अधिक जडोव्चे, ।
सद्गुणावटेन एक मनुष्याक जाव्यात मेळोव्चे ॥ |
32
|
ना व्होडले जोडोवप् सदाचारापसि ।
नाचि व्होडले नष्ट ताजे स्मृति लोपापसि ॥ |
33
|
सद्गुणाचे मार्गान्तु, केत्राचि उद्यम कडताति ।
उतरान्तु अनी प्रवृतीन्तु, कत्राचि रबताति ॥ |
34
|
जावो शुद्ध मनाभितेरि, ताजे सद्गुणाचे अवकाश गेव्चे; ।
इतर सर्वै असा केवल व्यर्थ प्रशंसाघोषक परचे ॥ |
35
|
क्रोधु, असूया, काम अनी दुष्ट वचन ।
असा खरे सदाचार विमृक्त एकेका थकून ॥ |
36
|
नका विलंब सद्गुणाचे कृत्य मरेन अंतिमेक । करि ते अतं; मरणान्तुअसतले ते सहायक ॥ |
37
|
'किते सद्गुणाचे उपहार?' निंगुनका करी तुलन ।
पल्लकी आसनयुक्त घोडचरि बसपी अनी मनुष्य कोण करपी वहन ॥ |
38
|
न्यूनता नाक्तिले केलेले चांग कर्म एकेक दिवसाक ।
प्रतिबिन्द जाव्नु असा भावीरि तानी घेव्चे जन्माक ॥ |
39
|
किते प्रवहित जत्ता सद्गुणाथकून आनन्द भरित असा।
इतर सर्वै कीर्तिचे प्रकाशाक स्यूनता पाविले जाव्नु असा ॥ |
40
|
धर्म असा किते ते करचेचि ।
अनी अधर्म असा किते ते एकल्यान परित्यज् करचेचि॥ |
अद्याय ५ कुडुंब जीवित
|
|
41
|
तो असा खरे गृहनायक, कोण की ।
तीन इतर आश्रमाचे अतीव करताति की ॥ |
42
|
त्याग केलेले, आवश्य आसिले अनी मेलेले तीन की इतले, ।
आश्रयान्तु असा सौजन्य सहाय मेळेचे एक गृहनायकाले ॥ |
43
|
पूर्विक, देव, अतिथियो, बांधव, अपण, सर्वै येंचि ।
पंचगण आचरणा वटेन, गृहनायक आवश्य जाव्नु तृप्त करचेचि ॥ |
44
|
कोण भागु गेत्ता ताजो आहार, कोण सर्व अपराध परित्यज करता, ।
ताजे धार्मिक पद्धति, दीर्गजाव्नु बंदजाव्नत्तिले चलता ॥ |
45
|
तरि स्नेह अनी सद्गुण एक गृहपरिवार जनाचेरि आधिपत्य दीव्नु असा ।
त्या जीवाक पूर्ण अनुग्रह अनी जिखप असा ॥ |
46
|
तरि एक गृहनाथु धर्म मार्ग संरक्षण करता, ।
कसले फल दुसरे आश्रमाथकून तका लभ्य जता? ॥ |
47
|
मुख्य तागेले कोण तो असा अद्यम कर्ता जाव्नु ।
कोण रबता प्रकृतीन्तुले गृहान्तरीक्षान्तु जाव्नु ॥ |
48
|
सहाय दिव्चे ऋषींक, धार्मिक गृहपरिजनाक लभ्य जत्त तसि, ।
बारी व्होडले चांगपण सर्वै ऋषींगेले वेदनजनकापसि ॥ |
49
|
गारहिक अवस्था असा धार्मिक सत्याचिति, ।
चांग इतर अवस्था, तरि निष्कलंक असूचिति ॥ |
50
|
कोण कडता जीवन गृहस्थाश्रम अनुग्रहीत जाव्न, ।
स्वर्गावेले देवालगि मेळतले एक स्थान ॥ |
अद्याय ६ चांगपण एक सहधर्मिणीले
|
|
51
|
सत्यान असिलि बायिल असा ती स्त्रीधर्म प्रवर्तन करताति, ।
अनी धन दीर्घदृष्टीन खरचिताति ॥ |
52
|
तरी बयलेली योग्यता जायि पडता बयिलेचेरि ।
जीवित, कशी तरि व्होडले, असा अतयि एक जीवित उपयोग शून्या चेरि ॥ |
53
|
ना हिनता, खयि बायिल असा सद्गुणान श्रेष्टता । ना भाग्या, तरी तीणे, दकैल्या निवासगृहाचेरि अवज्ञता ॥ |
54
|
ना व्होडले निधि निधान, लोक धारण करता ।
स्त्री ये परस कोण पातिवृत्य रखून गेता ॥ |
55
|
अराधना नयि देवाक, तिजो नाथ मया-मोग करता, ।
तिजे आपोवणेन, पाव्सु धारेन पडता ॥ |
56
|
बायिल ती, कोण तिजेनाव परिरक्षण करताति, ।
कोण चिंतिता घोवु अनी कुटुंब विश्रुति ॥ |
57
|
कसलो प्रयोजन असा निरीक्षण अनी रक्षक । आदरित स्त्रीयेले सुरक्षित परिरक्षक ॥ |
58
|
तरि बयिल वा घोवु सत्याक करतायि सेवा देवाक तागेले ।
तंका मेळता कीर्ति लोकान्तु देवागेले ॥ |
59
|
ते सिंह समान चंकूक तिरस्कृतांगेले दृष्टीचेरि ।
कोणाली बायिलो चिंता करनाति सद्गुणाचे शक्तिचेरि ॥ |
60
|
एक 'अनुग्रह' म्हणचे बायिल एक उत्कृष्ट आसचे ।
अनी भुरगि बाळ असा एक आभरण आसचे ॥ |
अद्याय ७ चेरडुवांगेलो संतोष
|
|
61
|
अनुग्रहान व्होडलो, ना थंगा कोणीय अंका कळचे ।
संतति तशि, कोण तागेले बुदवन्तकायि दकोव्चे ॥ |
62
|
सात जन्माक, ना अनिष्ट समीप ते, ।
तरि अनुग्रहीत असा संतान सहित कलंग नत्तिले, प्रिय ते ॥ |
63
|
'एकलाले धन असा संतान' ज्ञानवन्त संगता, ।
इत्यामळ्यारि, तागेले चांग प्रवृतीन, एकलाले भाग्य वडता ॥ |
64
|
अमृतापसि गोडसे असा निसे प्रदर्शन केलेल्यान्तु ।
तान्तु तांगेले चरडुवांगेले हाथ असा खेळच्यान्तु ॥ |
65
|
चेरडुवांगेले अपडप, मधुर सुखमय, प्रिय ते, ।
तांगेले उत्तरं, मधुर गान एकल्याले कन्नाक ते ॥ |
66
|
वेणु अनी तंबूर असा मधुर ते संगता, ।
कोण अयिकिलेना तांगेले चेरडुवांगेले किटकिटाव्ची प्रसन्न्ता ॥ |
67
|
दान एक महाशय दिता ताजे पुत्राक तें, ।
असा श्रेष्टपद शिकिले सज्जना मदें तें ॥ |
68
|
आव्सु बापसूपसि अधिक जाव्नु सर्व मनुष्या भहुमूल्य वस्तु तिं । चेरडूवं कोण असा भारी बुदवन्तकायेचि तिं ॥ |
69
|
एक व्होडलो सन्तोषु तीं अनुभव पव्ता ताजे जन्मापसि, ।
तिजे पुत्र व्याख्यान केलेल्यान विज्ञानाचे मोलाचो तसि ॥ |
70
|
उत्तरं ती, "कसले तपसान लभ्य जले तका तसलो एक पुत्रु" तो, ।
असा एक पुत्रयोग प्रतिपादन करचेचि तसलेचि तो ॥ |
अद्याय ८ स्नेह
|
|
71
|
असवे थेयि खीळि त्या स्नेहाक निवृत्त् करचि
कामुकाले दोळया थेंबे स्नेहप्रकट करतलेचि ॥ |
72
|
सर्वै ते तांका, स्वकीय कर्ता स्नेह नत्तिले ।
स्नेह असचे ते असा अस्थीन्तु दुसराले ॥ |
73
|
एक जीव मांस अनी अस्थि मेकनु संयुक्त जव्चे । असा ते स्नेहाचे फळ दृश्य जव्चे ॥ |
74
|
स्नेहा थकून अनुरक्त वात्सल्य व्होळता, ।
तांतु थकून मित्रत्वाचे बंधन वडता ॥ |
75
|
मधुमय आनन्द भूमिरि, अनी ग्रहण केलेले परम सुखाचे ।
अशि सांगिल्या असा, शान्तमय जीवितान्तुले फल स्नेहाचे ॥ |
76
|
"स्नेह, अनुगमनकर्ता सद्गुणाक" मूढ ते संगताति; ।
तेवेयि सहायकरता मनुष्याक कोण वायट परित्याग करताति ॥ |
77
|
कशि सूर्यप्रकाश तापेता अस्तिहीन पदार्थाक, ।
त्या मण्कि सद्गुण दहनकर्ता स्नेहहीन पदार्थांक ॥ |
78
|
स्नेहहीन जीविताचो संतोष असा तशी ।
रुक मरुभूमिरि फल्लूचे बहुल तशी ॥ |
79
|
कसले उपयोग असा देहाचे सवैभव जले निर्मित, ।
केन्ना स्नेहहीन ह्रदय असा मेलेले, विकृत? ॥ |
80
|
स्नेह व्होळता जीवाचे अधिष्ठाना थकून भितेरिच्यान ।
अवशिष्ठ असा हडांचे, जल्यारि आवृत जाब्नुअसा सल्लीच्यान ॥ |
अद्याय ९ आथित्य सत्कार
|
|
81
|
सर्वै परमसुख गराचे । असा अतिथि सत्काराचे ॥ |
82
|
पिव्चे तरि असा जल्यारि मधुर अमृत दिसना समजाव्नु । केन्ना अतिथिंक वाडूकनत्तिले रबताति दृष्टिगोचर जाव्नु ॥ |
83
|
कोण दिसदीस पालनकर्ता ताजे अतिथींक आदरपूर्वक । आसचिना आवश्य तजे भागाक ॥ |
84
|
मन्दास्मित जाव्नु मुखाची, ऐश्वर्याचि देवी असा रबचाक, । ताजे गरान्तु कोण रक्षणकर्ता ताजे अतिथियांक ॥ |
85
|
कोण प्रथम पक्वान्नाचे जेवण घलता ताजे अतिथिंक, त्या उपरान्ते तोवयि जेव्ता ।
तका कसले आवश्य थायि असा बीयों वोव्चाक? ॥ |
86
|
अतिथियांक पालन केल्यानन्तर, तो कोण पळेयता अधिक जाव्नु ।
असा स्वागतकेले देवानी, रबता केन्नाचि अधिक जाव्नु ॥ |
87
|
अतिथि सतकाराचे तुलनकरचे, ।
असा मोलाचे तांगेले अतिथींगेले उच्चत्वाचे ॥ |
88
|
कोण पालनकर्ता नयि तांगेले अतिथियो, असा विलापित जाव्नु ।
"अमि कष्ठकडले अनी रक्षणकेले, जल्यारि नष्ट जले सर्वै ते असिले अंगेले जाव्नु" ॥ |
89
|
धन असून, करचे उपेक्षा अथितींक असा नीच ते, ।
असा एक मूढता मूर्खाचेरी दिकचे ते ॥ |
90
|
'अनीचा' फूल मृदुल अनी कोमळ बव्ता केन्ना हुंगीलारि ।
तशि क्षीणितजत्ता अतिथि निरुत्साह स्वागत अभिमंत्रित केल्यारि ॥ |
अद्याय १० दयाळपणान उलोवप्
|
|
91
|
मधुर वचन अभिरंजित स्नेहयुक्त, ते कर्ताति भाषण, ।
तशि कपटाथकून विमुक्त जलेले, सत्य कोन कर्ताति अन्वेषण ॥ |
92
|
दान दिव्चे उदार मनस्तिति असिले प्रदान करताति । एक मधुरवचन मन्दस्मित असचे प्राध्यान दित्ताति ॥ |
93
|
एक मन्दहासाचे किरण, एक सानुकंप दोळ अनी ह्रदय ते, ।
अनी मधुर वचन घडोव्न हडचे सद्गुणाचे भागु ते ॥ |
94
|
ना दु:खाचे जायि केन्नायि पाव्चे, ।
कोण ते असा सर्वांक मधुर भाषणाचे ॥ |
95
|
खरे विनय अनी दयाळयुक्त उत्तर मेळनु असिले, ।
तो असा एक रत्न; अवशेषित ना शुद्धकेलेले ॥ |
96
|
चंगपणा अन्बेषणावेळारि, मधुर उत्तरं प्रवहित जव्चे, । कर्ता नाश वयटपणाक अनी असा सद्गुण वडोव्चे ॥ |
97
|
चांग करचे वेळारि, मधुर उत्तरं संगचाक, ।
प्राप्त जत्ता सर्वै वटेन अनुग्रहाक ॥ |
98
|
मधुर अनुकंपित उत्तरं, निकृष्टा थकून मुक्त असचे, ।
दित्ता आनंद उभय लोकान्तु पोळोव्चे ॥ |
99
|
केन्ना तो संतोष पव्ता अयुकूचान्तु अनुकंपित भाषणाचे, ।
कशि ताणे प्रयोगकरचे कठोर उत्तरं ते उच्चनागाचे? ॥ |
100
|
केन्ना मधुर उत्तरं असा विमुक्त, कर्कस उत्तर उलोव्चे, ।
कन्ना असून पिकप पविले फळ, ते पिकप् पाव्नत्तिले, अन्वेषण करचे ॥ |
No comments:
Post a Comment