Tuesday 1 May 2007

अद्याय 81-90

 

Thirukkural in Konkani
तिरुकुरल  -  कोंकणी भाषा

पुस्तक एक: धनापासून

 अद्याय ८१. दीर्घकाल असूचे मित्रत्व

801

चिरकाल रबचे मित्रत्व असा स्नेह ते ऋण दानदिचे
स्वतंत्रता असचे प्रवृतीचे एकलाले मित्राचे

802

अति परिचय असा चांग लक्षण मित्रत्वाचे जाव्न,
बुद्धवन्त स्वाद पव्तायि ते उत्तम कर्तव्याचे जाव्न

803

कसलो उपयोग असा मित्रत्वाचे पोरणे अनी सत्याचे,
केन्ना परिचित प्रवृति एकलाले मित्रांक जायना करचे?

804

केन्ना परिचित प्रवृत्ति केले असा समवटेन मित्रत्वाचे,
निंगुनत्तिले, मित्रांक ते हडता आनन्द असचे

805

अज्ञान नयि, जल्यारि अश्रधा निमित्त जव्चे
संजूचे ते, तरि मित्रं जता कारण दुःखाचे

806

कोण जीवन कडता सीमाभितेरि कशितरि जव्चिना उपेक्षकरचे
तांगेले मित्र, तरि नाश जताति जाव्का मुकारसून वचे

807

खरे मित्र समचि शिक्षण मेळेले चिरकाल परंपरीय स्नेहयुक्त असिले,
ना सोडचे, तसि असा जल्यारियि मित्र जाव्यात अन्याय केलेले

808

तंका कोण अयकुचे ना एक मित्राले अपमान करचे,
ते दिवसा मित्र चूकि करताति, असा तो दिवस अनुग्रहीताचे

809

मित्रत्व पोरणे अनी विश्वस्थ मित्रांगेले
कोण केन्नाचि जाव्न ना सोडचे, लोक असा प्रशंसा केलेले

810

तांका कोण दकैता आदर तांगेले पोरणे मित्रांक,
शत्रु तरि जल्यारियि अत्यंत आकांक्षित सम करुक

  अद्याय ८२. वायिट संसर्ग

811

तरि दृष्टानि अमित जाव्न असा मित्रत्व दकौचे,
ते असा अधिक चांग तांगेले मित्रत्व जायना वडूचे

812

कोण स्नेहकर्ता लाभाखतीरि अनी सोडता केन्ना तू पराजित जव्चे,
तसले मनुष्याले मित्रत्व ना प्रायोजन असचे

813

कोण ते असा सदृश, कोण ते लुब्धु, कोण चोराय करता,
अनी कोण मित्रत्वान लाभ ग्रहण करता

814

एक परिशीलन नत्तिले गोडो तुका सोडतलो गोंधोळान्तु युद्धाचे
मित्र दवोर्नु ताजे मण्कि तका, एकलोचि असा अतीव चांग असचे

815

अधिक बरे नका लभ्य करचाक मित्रत्व नीचांगेले
कोण पराजितजता संरक्षण करचाक केन्ना कष् मुकारि असा दिकिले

816

अधिक बरे दा दसलक्ष पाव्टि विद्वेष विज्ञानी मनुष्याले,
परस निर्मित करचे मूढालगी, एक मित्रत्व सुपरिचिताले

817

शत्रु अतीव चांगपण हडतलोचि
मित्रा परस कोण केवल हसता विषयाचेरि कसलोचि

818

कसले असा साध्य, कोण करचाक पराजित जता
तुका, तांगेले मित्रत्व क्रमान सोडचे जता

819

स्वप्नातूयि, मित्रत्व असा दुःखेस्त निश्चित जाव्न,
एकला लगी कोणाली जीब असा उप्राटे संगता जाव्न

820

परित्याग करि मित्रत्व तांचे लगी कसले तराचे
कोण असा मित्र गरकडे, असा भायिर शत्रु अपवाद संगचे

अद्याय ८३. फटवणेचे मित्रत्व

821

मित्रत्व फटवणेचे मित्रांगेले, खंडचा मण्कि
मरतलेचि केन्ना अचित सन्दर्भ प्रप् जत्ताकि

822

मित्रत्व तांगेले कोण केवल एक भाग अभिनय कर्ता कि
परिवर्तन जत्तलेचि वारंवार एक बयिलेले ह्रदया मण्कि

823

असा जल्यारीयि समृद्ध जाव्न असिले विज्ञान तांका जाव्यात लभ्य जव्चे,
नीच जाव्न असचे मनुष्य, खरे स्नेह केन्नाचि ना मेळचे

824

जाग्रता असूका मनुष्याचेरि कोण वन्चनेन भरलेले असा,
कोणाले ह्रदय असा कोडुजल्यारि कोणाले मंदहास मधुर असा

825

तंचेलगी कोणाले मन्न खरें मित्रत्व अन्वेषण करनाति,
दवोरनका तुजे विश्वास, कसले उत्तरं ते उलेयतात

826

तरि चांग उपदेश ते दिताति सुह्रदभावेचे स्वरन,
शत्रूंगेले अति निकृष् जाव्न असचे कळतलेचि शीग्र जाव्न

827

जाव्नका आकृष् विनय जाव्न असचे शत्रूंथकून उओव्चे;
एक धनुष ते असा बव्गले, मुकारि येव्चे अपाय असा दकोव्चे

828

हथानि ते प्रार्थन करताति, एक आयुद्ध अनेक पाव्टि गुप् जाव्न पडता;
तसले असा अश्रुधारा ते शत्रूंगेले दोळ्या थकून वळता

829

केन्ना शत्रूं पैले वंकाणिसिताति अनी त्या नन्तर अवगणना दकैता, ते असा समचि असचाक
तंका करचाक मंदस्मित अनी तांगेले मधुरमय आनंद द्वंसन करचाक

830

तरि एक समयु येता केन्ना शत्रु मित्रा मण्कि अभिनय करता,
तूवयि लिपोव्न दवरता तुगेले ह्रदय अनी शाणेपणान मन्दहास करता

 अद्याय ८४. मूढता

831

मूढता असा ते किते उपद्रवाक अवलंबन करचे
अनी त्यज्कर्ता ते कायि लाभ हडचे

832

भारी व्होडले अज्ञान असा संतोषक जाव्न
काम करच्यान्तु ते असचे समनयि जाव्न

833

उदासीन, उलज्जित, स्नेहनत्तिले ह्रदय असिलो,
श्रध दीवनत्तिलो अधिक, एक मूढु अभिनय करतोंलो भागु तागेले

834

तांचापसि कोण शास्त्र वाचिले अनी शिकिले, व्याख्यान करचे
जल्यारि अनुसरण नत्तिले, कसले बहुत व्होडले मूढ असा दिकचे

835

एक अल्पकाल जननान्तु एक मूढाक जाव्यात लभ्य जव्चे
उचित जाव्न नरुकु सात जन्माक पीडेचे

836

केन्ना परिशीलन नत्तिलो मूढु प्रयत्नु कर्ता एक काम, ते दिकचाक जता
तो परजित जता अनी सांखाळेन बंधित जता

837

तरि मूढाक जता अमित संपद्मेळचान्तु विजय पव्चाक,
अपरिचितांक भक्षण दिव्चे, केदना भूक बन्दित जाव्न् रबता तांगेले बांधवाक

838

एक विढि ऐश्वर्ययुक्त ताजे हतान्तु असूचे
एक पिश्या मनुष्या मण्कि मदोन्मत जाव्न नंचूचे

839

मित्रत्व मूढांगेले असा एक अतीव सुखकर विषयाचे,
तांचे लगि थकून सोडून रबचे निश्चित दुःख हडचे

840

एक विढि कोण अनुवाद नत्तिले प्रवेशकर्ता केन्ना बुद्धवन्त मनुष्य मेळताति,
कोण एकलो निदेव्चाक वचे मण्कि पाय धूव्नाति

 अद्याय ८५ अज्ञान

841

आवश्यान्तु, विज्ञानाचे आवश्य असा अतीव व्होडले आवश्य जाव्न;
इतर आवश्य, लोक करना आदर निश्चित आवश्य जाव्न

842

इष्टदान ते एक मूढु कर्ता प्रतिष्टापन
असा केवल कसले स्वीकार केलेल्याले तपश्चर्यान करचे प्रदान

843

मूढ तेंचिजाव्नु अतीव व्होडले यातना असा हडचे,
जल्यारि कसलोयि तागेल्या प्राण शत्रूंनि जाव्न जाव्यात हडचे

844

मूढता असा अभिमानाचि ते विलाप करचे
"
अंका असा विज्ञान ज्ञानवन्तांक असचे"

845

तरि शिकुनत्तिले विज्ञान मनुष्य असा प्रख्यापन करचे,
एक संशयाक कारण जत्ता तांगेले खरें शिकवणेचें अवकाश गेवचे

846

ते असा मूढ कोण आवरण कर्ता तांगेले नग्नतेक,
केन्ना तांगेले चूकि असा उक्तेकोर्नु दकौचे सर्वांक पळोव्चाक

847

मूढ कोण निराकृतकर्ता मुनींगेले उपदेशाक,
ताजे स्वयं दुःखाक जता वाट दकौचाक

848

अयकूचे ना उपदेश; कळना कायीचि विज्ञानाचे
ताजे जीवन असा तो मरचे मरेन एक अस्वस्थतेचे

849

कोण प्रयत्नकर्ता शिकोव्चाक कुरडयांक असा तोचि कुरुडो अधिक जाव्न,
मूढांक दिकता केवल कसले ताणे दिकिले पूर्वेक जाव्न

850

तो, कोण निषेदकर्ता कसले सर्वै लोकान्तु विश्वास पव्याति,
लोकान्तु सर्वै, नाव असुराले स्वीकार करतायि

 अद्याय ८६ विद्वेष

851

विद्वेष माहामारी असा ते हडचान्तु
अत्याहित सर्वांक सजीव वस्तून्तु

852

असा तरि जल्यारि वायिट प्रवृत्ति एकल्याक दुःखोवप करच्यान्तु असा,
नयि वडोव्चाक शत्रुत्व समचि ते असा

853

तरि शत्रूत्व, ते दुःखकर महामारि तू परित्यज करचे,
सर्वधा वर्धित जव्चि कीर्ति जाव्यात विजय मेळचे

854

ते दुःखांतुले दुःखं, वियोग, तरि नाश केलेल्यान,
संन्तोषान्तुलो संतोष जत्तलो पूर्ण जाव्न संतोष पव्तलो जाव्न

855

कोणाक तांका जाव्यात शत्रूत्वा थकून दूरीकृत करचाक,
तांचेरि कोणाक एकल्याकयि जाव्चिना एक विजय प्राप् करुक

856

तो कोण आहळाद पव्ता विरोधान्तु अनी कलहान्तु,
आवश्य अनी नाश शीग्र समीपन ताजे जीवितान्तु

857

कोण कर्ता स्नेह दुसमानाकयि अनी असा कलहान्तु,
सत्य ते हडता तंका व्होडपण ना दिकचे

858

पेल्यान सरचे विद्वेषाथकून, लाभ प्रदान करता;
ताजे मुखारि सरपा थकून व्होडले विनाश प्रवहित जता

859

केन्ना भाग्य मन्दहास कर्ता सर्वै शत्रूत्व विराम पव्ता;
निरभाग्य हडता ताजी संख्या वर्दित करता

860

विद्वेषा थकून सर्वै निरभाग्य उदभवजता,
जल्यारि मित्रत्व दयेन कोर्नु सद्गुण हडता

  अद्याय ८७ शत्रूंचेरि अधिकार दकोवप्

861

शिक्तिवन्तागेरि मेजप नयि शक्ति तुजी जाव्न,
दुर्बलालगी वच्कितुलेचि दीर्घ जाव्न

862

कोणाक ना स्नेहु, ना मित्र अनी जायना युद्ध करचाक,
कशि जाव्यात तका निग्रहकरुक ताजे शत्रूले शक्तिक ?

863

एक भीरु, मूढु, अनी झगडे करचो अनि असचो लुब्धु जाव्न
तो पडता एक अनायासेन शत्रूक भक्ष्य जाव्न

864

कोणाले कोपु जळता असा, कोणाले रहस्य दवरनाति गुप्; दिवसा हर एक
अनी स्थल शत्रूक असा तो अनायासान भक्ष्य एक

865

ना नियम संहिता पालन करचे, ना ते प्रवर्तन करचे कौशल्ययुक्त, अनी ना कळचे
पाप अथवा सद्गुण, तो असा सर्वै शत्रूक प्रिय जाव्न असचे

866

कोणाले कोप असा अंध; कोणाले मनोविकार वडता;
तरि तो अप्रीति दकैता तुका, ते चांग असता

867

कोण प्रदान कर्ता सहाय जल्यारि कर्ता तुजे पडचे उपाय दिकचे
तजे शत्रुत्व असा योग्यतायेचे कितले मोलाचे

868

तका असा ना सद्गुण, परिपूर्ण अशुद्ध जाव्न चूकि असिले,
सहायक नत्तिले, ताजे शत्रु निश्चित स्वस्थ सुरक्षित जाव्न अस्तले

869

तरि शत्रु असा मूढ, अनी असा भिवचे,
विजयाचो संतोष ना केन्नाचि दृष्टी थकून दूर असचे

870

एक शिकवण नत्तिले शत्रु वयरि कोणाक जिखप्जायिना,
एक विजय, कीर्तिचो प्रकाश केन्नायि मेळचे ना

 अद्याय ८८ मनाकरप शत्रूलि शक्ति

871

वर्जन करि विद्वेष परिहास्यान्तूयि शत्रूले;
एक वायिट प्रवृत्ति, तू परित्यज करि तसले

872

तू जिखवता जल्यारीयि मनुष्याले विद्वेष धनुष्यानि,
करनाति तुजे शत्रु मनुष्य, कोण जुजता उत्तरानि

873

कोण रबता एकलोचि अनी त्या भयिर कर्ता शत्रु अनेक,
असा तोचि अतीव दुरात्मा एक पिशा मनुष्यापसि दकोव्चाक

874

असा तुका गुव्डांचे सामर्थ्य शत्रूक मित्रजाव्न
लोक ताजे बुद्धिशक्तिक असा आश्रित जाव्न

875

कोणीय मित्रं नत्तिले, तरि दोन शत्रूलगी तू जुजता असा,
मेळचाक तांतूले मित्रामण्कि एकल्याक समजाव्न असा

876

तू विश्वास पव्तवे अथवा ना, केन्ना जता भाग्य गेलेले
मनुष्याक जाव्का लेखूचे नयि मित्रामण्कि ना शत्रूजाव्न असिले

877

लिपेयि तुजे दुःख तांचे लगी थकून कोणाक कळना असा,
तुगेले शत्रूंक, तुगेले दौर्बल्य दकैना असा

878

कळचाक ती वाट अनी प्रवर्तन करचाक अनी स्वयं रक्षेक,
तुजे शत्रूंगेल अभिमानाक गलतलेचि अंतिम एक

879

नाश करि एक कंटचा जाड केन्ना तरणे असचे;
केन्ना वडता, हाथ ते कुडके करचे ते अस्तले तोपूचे

880

कोण पराजित जता नियन्त्रण करुक अंहकार तांगेले शत्रूले,
एक श्वास करतले तांका नष् जव्चे अस्तित्व तांगेले

  अद्याय ८९ शत्रु भितेरि

881

उदाक अनी छाया, तरि वायिट, निश्चित रोग हडता;
विश्वास घाता मित्रा थकून सर्वै वायिट काम उद्भव जता

882

शत्रु कोण असा धरलेले जाव्न खण्डीं तू धैर्य असिलो जाव्न,
मित्रत्व शत्रूले कोण दिकता सुह्रदा समान, रबचे जता जाग्रत जाव्न

883

लिपून पडिले विद्वेष जाग्रता असूका, अनी संरक्षण करि तुजे जीवाचे,
संकष्टा अवस्तेन, ते असा वायिटांतु वायिट पिसकाते पसि एक कुंभाराचे

884

रहस्य विद्वेष ते वायिट मना थकून येता,
परकी जाल्लो मित्रं, सर्वै तराचे वायिट हडता

885

एकलाले बान्दवा मधे तरि विद्वेष वडोवप्जव्चे लिपून असिले
अनेक मरण तुल्या दुखोवप्जायित अस्तले

886

तरि मित्रा मधें, विरोधाक दिकचाक जता स्थान एक,
ते असा कठिन परित्यज करुक नाशाक अनी अपकीर्तिक

887

पेटारो अनी ताजे धंवणामण्कि, अनेक जन असा रबून,
तरि विद्वेष लिपेयता, ते असा सर्वै हडचे विश्वास करून 

888

भंगर झोर्नु वत्तले केन्ना झरोव्नु गेलेल्यान,
एक गर ना जता गुप् जव्न असिले विद्वेष दूषण जलेल्यान

889

तरि असा सान बीयाचे खंड मण्कि जाव्यात ते
नाश असात गूडस्थानारि लिपून असिले शत्रूत्व ते

890

कोण दोळ्याक दोळोदवोर्नु पळेयनाति, तागेले जीवित संशयावस्थेरि असचे
ते असा रबचे समान तेचि खोपियान्तु लगी एक सरपाचे

  अद्याय ९० प्रकोप करनत्तिले रबप महात्माक

891

तरि तांगेले मोगाचि इच्छा असा स्वयं रक्षणेचे,
शक्तियुक्तांक, तानि करचाक नज अपराधाचे

892

जीवन कडचे औदासीन्यान्तु निश्चयाक व्होडले मनुष्याले,
व्होडले मनुष्याले शक्ति वटेन निश्चित शाश्वत वायटपण हडतले

893

कोणाक जाव्यात आशेक नाश उपदेश नत्तिले,
तांगेले कोणाली शक्ति, जाव्यात चिंतन नाशाक व्होडले

894

केन्ना अशक्तं शक्तिमताक कर्ता प्रवृति वायिट जाव्न,
ते असा जव्चे मरण तुल्या हत्तान निश्चित जाव्न

895

कोण, क्रूरजाव्न असिले रयांक असंतोष दिव्चे,
खयि खयि ते वता, ते ना जिवन्त उरचे

896

लसले उज्जान कोर्नु, ते जाव्यात अनिकयि रबचाक जिवन्त,
जल्यारि कोण लंगन कर्ता व्होडल्याले निर्देश जाव्चिना रबचाक जिवन्त

897

कसले प्रयोजन असा धन अनी संपद्लोकाचे,
तरि योग्य मनुष्य सद्गुणाचे जाव्का विद्वेष दकोव्चे?

898

तरि मनुष्य उन्नत सद्गुणाचे विद्वेष असा दकैले,
बन्दूलगी रबिले जाव्न असिले मेले अस्तले

899

तरि मनुष्य उन्नत सिद्धांताचे असात राग दकैले,
नाश जलेले, गडगडेव्न सकल पडतलो रायु रायागेले

900

तसि असा जल्यारियि अनेक मित्रं समेत असा नाश जलेले
तरि कुलीन तपस्याचे मनुष्य असा दुखित जलेले

 

No comments:

Post a Comment