Tuesday 1 May 2007

अद्याय 61-70

 

Thirukkural in Konkani
तिरुकुरल  -  कोंकणी भाषा

पुस्तक एक: धनापासून

 अद्याय ६१. आलस्थाकून विमुक्त

601

एक जनाले प्रौढि उज्ज्वल कांतिये असूचे,
आलस्याचे कलंक मंदप्रभ करतले उजवाड ताचे

602

कोण इच्छिता पालन कोरूक जनागेले श्रेष्टता,
ते जाव्का दुरीकृत कोरूक मंधता अनी आलस्यता

603

अज्ञान असिले कोण आलस्य संवर्दन करता,
तांचे मुकारि, तागेले गरं नाश जता

604

कोण असा बुडले आलस्यान्तु अनी उद्यम करनाति,
तांगेलि प्रजा मरताति अनी पापकर्म वर्दित जताति

605

काल विलंब, विसरप अनी आलस्य अनी निदेक,
असा एक सुखाचि बोटि ती संचारकर्ता अगाध नाशाक

606

असा तरि धत्रि भूमिचो, एक भाग्य लभ्य जव्चे,
तंतु थकून, अळसे जनाक, ना प्रयोजन मेळचे

607

कोण अद्यम कोरना अनी तागेले आलस्याक अवलंबन करता,
उत्तरं अपमानित अनी धिकारपूर्व अयकता

608

एक कुलीन मनुष्य आलस्यान कोर्नु दुरात्मन जता,
असा ताजे शत्रूंक बंधित जता,

609

कोण आलस्याचे स्वभावाक जिकवता,
चूकीथकून मुक्त, ताजे कुटुंब जता

610

एक रायु कोण आलस्या थकून स्वतंत्र जाव्न रबता
लोक देवाले पायानकोर्नु मेजिले, तका लभ्य जता

 अद्याय ६२. मानुषिक प्रयत्

611

जाव्नका धैर्य नत्तिलो आलोचन कोर्नु 'असा ते कठिन';
अत्यध्वान असिले प्रयत् हाडता तजे जाव्नु असिले सम्मान

612

तरि तू परित्यागर्ता काम, तू परित्याग कर्ता लोकाक;
देखून काम करनत्तिले ना सोडून रबचाक

613

खयि मनुष्याले प्रयत् उचित जाव्नु रबता,
थयि, शक्ति अतित्यागाचि रबता

614

औदार्य असचे कोण काम सोडून रबचे,
असा त्यामण्कि खडगधारि मनुष्यु एक अपौरुष जीव, सोडून रबचे

615

नयि सुखान्तु, जल्यारि प्रवृतीन्तु संतोष ताजे दिकता,
एक भृहत शक्ति, ताजे बंधु बांधवांगेले दुःख नाश तो करता

616

प्रयत्, चांग ते भाग्याचे वर्धन हडता,
ताजे उणत्वाथकून, द्रारिद्रय उभ्दव जता

617

आलस्यान्तु असा दिकचे निरभाग्य मुखान्तु;
प्रयत्नान्तु, पध्माक्ष कर्ता वास स्त्रीयेले प्रसादान्तु

618

एक प्रतिकूल योग असा ना एकल्याक अधिक्षेप करचे,
अपमान येता बोधपूर्व श्रमाथकून सोडून रबचे

619

तरि स्वर्गीय भाग्य जाव्यात करचे तुजे काम व्यर्थ जाव्न,
कठिन अद्यम तजे स्वयं प्रतिफल असतले मळचे जाव्न

620

कोण प्रयत्नकर्ता धृड जाव्न अचंचल मनान,
निश्र्चित सोडतले निर्भाग्याचे नशीब मगल्यान

अद्याय ६३. नौराश्या थकून विमुक्त

621

केन्ना कष् येता, तू कर्ता मंदहास आशेन कोरन;
दुःख परित्यज कोरूक, कसलेय ना असा तात्पर्य समत्वान

622

कष्टाचे प्रवाह अभिमुख केलेले ते,
कोण परिज्ञानयुक्त विचार करता, शीघ्र वता ते

623

कोण पीडा अभिमुख करता दुःखहीन
त्या पीडनाथकून मेळता मोचन

624

कोण एक पढया मण्कि प्रतिबन्द तारण करता,
तगेले थकून बाधेक असा कष्टता

625

केन्ना आवर्तित दुःख विनाश केरूक पराजित कर्ता
तांचेलगी थकून दूरस्त जाव्चे, ताजे दुःख बेगान पराजित कर्ता

626

कोण काडिना असा धन ह्रदयाक ताचे,
भोगूचे ना दुःख केन्ना सोडून वता दिवस ऐश्वर्याचे

627

व्होडले जाणताति, देह असा कारण दुःखाक,
देखून, तांचे मन, पीडित जव्चिना तें कलंक

628

संतोष नयि जल्यारि दुःख असा मनुष्याले स्थिति, कळता कोणाक,
ये सत्य, तो सहन करना दुःख मानुषिक

629

कोण ते अपह्रत जाव्नत्तिले असा संतोषान्तु,
दुःख, ताजे जीवाक जायिसिना नाश करच्यान्तु

630

कोण दुःख संतोषजाव्न लेकित, तो प्रप्तजलोलो जत्ता,
परम सुख कसले ते ताचे शत्रु व्यर्थ जाव्न आकांक्षित जत्ता,

  अद्याय ६४. मन्त्रियो

631

उपाय, समय, वाट अनी प्रवर्तन,
एक मन्त्रि जाण ये अनी प्रवर्तन करता कौशल युक्तीन

632

संरक्षण, विज्ञान अनी निश्चित मन,
पूर्व असूचे पंच युक्त, दिकचे असा एक मन्त्रयान

633

विभाग करचे शत्रूंक, रक्षण करचे अनी पुनर समागम जव्चे,
सोडून गेलेले मित्रं, दकेयता एक मित्राले शक्तिचे

634

चिंतन करचे अनी संजूचे अनी वेंचून कडचे समजाव्नु असचे,
अनी दिवचे स्पष् उपदेश असा एक मन्त्र्याले शक्तिचे

635

कोण नीति जाणता, उलैता उत्तरं चांग आशयाचि,
अनी केन्नायि जाणता वाट ती, असा चांग सहायाचि

636

केन्ना अति सूक्ष्मता विध्वत्ता, संयुज्य जाव्नु असाति
ना विज्ञान रबचे तसले मनुष्या मुकारि अमि दिकताति

637

तरि जल्यारि एकलो जाव्यात कळतलो एक सिद्धान्त प्रवृतीचे,
अनुगमन करचे सामान्य ज्ञान लोकाचे असा युक्तिचे

638

एक विज्ञान नत्तिले रायु ना तजे उपदेश गेव्चे;
जल्यारि ताजे बाद्यस्थ कर्तव्य असा उलोव्चे

639

एक मन्त्रि कोण कपटोपाय कर्ता विरुद्ध जाव्न ताजे रायाक,
असा निकृष्टतर कसले एक दशलक्ष शत्रुंपसि हडचाक

640

तसि असा तरि जल्यारीयि चांग जाव्नु ग्रहण केलेले, एक काम ना असा पूर्तिकेलेले
तरि ते कोण कर्ताति ना साध्य जलेले

अद्याय ६५ उलोव्पा सामर्थ्य

641

सामर्थ्य  जिबेचे, इतर सामर्थ्य संपदान करचे,
ते रबता केवल एकचि दुसर्या मधे लभ्य जव्चे

642

दोनियि चांग अनी वायिट उलोवप करचे,
देखून संरक्षण करि विरुद्ध जाव्न उत्तरं विसोर्नु वचे

643

ते असा उलोव्चे ते कर्ता बन्दन कन्नान अयकूचे
अनी ते कोण अयिकिलेना, कर्ता तांका अयकूचे

644

तंका कोण अयकता, संयोजन कर्ता तुजे उलोव्चे,
दोनियि गुण अनी लाभ असा तांतुभितेरि तांचे पव्चे

645

उलोव्चान्तु तू जाव्का केन्नायि सुरक्षित असचे,
ते कोण एकल्याक जाव्चिना तुजे उलोव्चे आक्षेप करचे

646

दोषहीन उलोवप रमणीय उत्तम असूचे जाव्न,
अनी ग्रहण करचे उत्तरं ते दुसरान उलोव्चे, बोध युक्त जाव्न

647

प्रबल युक्त भाषण अनी विसरूक जाव्नत्तिले मन,
अनी निर्भय ह्रदय, अमि दिकताति असा, मारचाक कठिन

648

शीघ्र जाव्न, अयकूचे लोक असंदिग्ध जाव्न संग्रह करचे,
ते कोण असा शक्तियुक्त उलोव्चे अनी उतराचे गांभीर्य असचे

649

उणेचि, दोषहीन उत्तर कोण असा ना शिकिले उलोव्चाक,
अतिरिक्त अतिमात्र जाव्नु ते कर्कश जाव्न स्नेह करताति

650

कोणाक जायना व्याख्यान करचे शिकवणेचे श्रेष्टता तांगेले
असा एक फुल्ला घोसा मण्कि पोरमोळ नत्तिले

 अद्याय ६६ प्रवृतीचे परिशुद्धि

651

भयिरचे सहायु लौकिक लाभ दिता,
चांग प्रवृतीन सर्वैयि मेळता

652

तरि प्रशस्त अनी कीर्ति थकून निरर्थक जव्चे,
तसले प्रवृति केन्नायि तूवे वर्जन करचे

653

कोण संगता ते श्रेष् विषय असा अनिक करचे,
प्रवृति ती कर्ता मंद प्रकाशाक करतले सोण रबचे

654

तरि ते असा पीडित, ना लज्जाकर प्रवृति तानि करचे,
कोणाक असा समजाव्न अनिश्चित नत्तिले अवलोकन करचे

655

करूनका प्रवृति पश्चाताप ते हडचे,
जल्यारि केलेल्यान, करनका आवर्तन तसले विषयाचे

656

तरि तीणे केल्या उत्पन्न तुका पडता उपास, करना प्रवृति वायिट असूचे,
ते बुद्धवन्त मनुष्य असा त्या मण्कि अपराधक विधिचे

657

बुद्धवन्त मनुष्याले दारिद्रय असा व्होडले लभ्य जलेले,
धनापसि वायिट प्रवृतीन मेळेयलेले

658

कोण कर्ता विद्वेष आक्षेपाचेरि अनी निरोधन केलेली प्रवृति करता,
तरि समृद्ध असा अतं, आवीरि, दुःख हडता

659

लाभ तो अश्रुधारा थकून, अश्रुधारा सहित वत्तलेचि,
चांग प्रवृति थकून नष् भावि आशिस वडतलेचि

660

उदाक कडचे मण्कि एक अयदनान्तु तपूनत्तिले,
कोण प्रयत् करता संरक्षण करचाक राष्ट्र ताजे अन्यायान जायना करतले

 अद्याय ६७ प्रवृतीचेरि धृडता

661

निश्चित प्रवृत्ति उत्पादन जता थकून एक निश्चित मनान्तु
सर्वै इतर असा भयिरचे दिकता अमि इन्तु

662

'परित्याग करि वायिट प्रवृत्ति' अनी 'मुकारसूचे गमन' ये द्वय,
निर्वचनकरि तुजे वाट बुद्धवन्त मनुष्याले अभिप्राय

663

चांग पद्धतिचे प्रवृति अनेक विषय मेळेयतलेचि
दकोव्चे पद्धति बेगिन जाव्न नाश हडतलेचि

664

उपदेश दिव्चे, कोणाकयि एकलाल जाव्यात शक्य जाव्न;
ते असा कठिन प्रवर्तन करुक एकलाले अनुसरित जाव्न

665

प्रवृतीचि शक्ति तांगेल्या विख्यात जलेले अनी महन्तु,
असा भहुमानस्त रायान जाव्नु अनी सर्वै अवस्थेन्तु

666

कसलेतरि ते चिंतितात, ते विचार चंका निश्चित मेळचे,
तरि ते कोण चिंतितात जाव्यात धैर्य पालन करचे

667

अवज्ञा नयि मनुष्य उणेपणा रूपाचे; असा ते,
अक्षाग्रसूचि मण्कि एक प्रभल रथा ते

668

प्रवृत्ति प्रत्यक्ष एक निर्मल जाव्न दिकूचे,
दृड कडेर्कसरनत्तिले, तू निश्चित करचे

669

तरि जल्यारियि वर्दित दुःख येता, धरता दृड जाव्न;
अनी कर्ता प्रवृत्ति ते वरचे परम सुखाचेरि अंतिम जाव्न

670

असा जल्यारियि अधीनतेन्तु सर्वैयि शक्ति कळेली जाव्न,
कोणाक प्रवृतीचे शक्ति दौर्लभ्य असा, लोक दकयेता अवज्ञा निश्चित जाव्न

अद्याय ६८ प्रवृतीचि रीति

671

विचारणाचे अंतिम असा शक्तिमत निश्चयाचेरि;
तरि कालविलंब जल्या, ते वरता दुःखाक अनीतिचेरि

672

निदे केन्ना थयि असा आवश्य विचिंतन करच्यान्तु,
जल्यारि नका अल्पनिद्रा केन्ना प्रवृति अपैता जागरूक अवस्थेन्तु

673

केन्ना वाट असा स्पष्, प्रवृति करचे असा न्याय जाव्न असचे;
तरि ना, निरीक्षण करचे त्या मरेन एक मार्ग असा दृष्टीन्तु पडचे

674

कसले ते असा सोडिले प्रवृतिचे अनी शत्रूचे,
तरि तू चिन्तन कर्ता, ज्वलित उज्जा मण्कि ते वर्धित जाव्चे

675

धन अनी मार्ग, पर्वृति अनी स्थल, अनी दिवसान्तु,
आलोचन करि चांगजाव्नु हंन्तु पूर्वेक प्रवृति आलोचन करच्यान्तु

676

परिणाम, प्रतिबन्धन, प्रयत्नाचे लभ्यता,
तुकूचे तांका अनी तेन्ना लक्ष्य प्रप्त जता

677

आरंभूक एक प्रवृतिचि पद्धति, तूवे निंगूचे जाव्का,
मन तांगेले कोण पूर्णजाव्नु जाण्ता निश्चित प्रवृतीचे

678

एक प्रवृति नयन कर्ता दुसराले सहायक जाव्न,
वशीकृत जलेली एक हस्ति मण्कि, अधीन करुक रान्नांतुली असा पेट्घेयली जाव्न

679

करचे तुजे शत्रूले दुसमनाक अनुबंधित जाव्न अनी करचे समाधानाक,
असा अधिक आवश्य जाव्न मोगान प्रवर्तन करचे पसि मित्रांक

680

सान मनुष्य कर्ताति कथन कित्यामळ्यारि भितरची भीति,
प्रबल युक्त रायांक तांगेले शिरस बव्गेताति

 अद्याय ६९ राजदूत

681

उच्छ जनन, स्नेह, सामर्थ्य संतोष हडचे
ताजे रायक, एक दूताले गुण ये आसूचे

682

स्नेह, परिज्ञान, उलोव्चाक सामर्थ्य , हये विषयाक,
असा आवश्य रायाले दूतांक

683

शिकिलो शिकिल्यान्तु तो असूचे
कोण उलेयता शूला मधे धारण केलेले रायागेले, विजयाचे

684

कोणाक जाव्यात चांग बोध अनी अनुकंपा अनी विज्ञान दकोव्चे,
दूताले कर्तव्याचे जाव्यात, तका वचे

685

वर्जित करचे कोपु, संक्षिप् जाव्नु, रसिकयुक्त, कोण उलेयता,
तो, तजे रायाले हिताक अन्वेषण करता

686

एक यर्थाथ दूत असा निर्भय विज्ञानयुक्त सत्यान,
अनी उलयता एकेक संदरर्भान्तु, असा उचित जाव्न

687

कोण जाण समय अनी स्थल अनी कसले असा योग्य असूचो,
अनी चिंतितात पूर्वेक तो उलेयतना असा एक दूत सत्याचो

688

धैर्य, आधार अनी सत्य असूचे,
कोण उलेयता रायाले संदेश जाव्का हस्तगत जव्चे

689

असतरि जल्यारियि देहोपद्रव, तो कोण करना संगूचे
अयोग्य उंतर, जाव्यात तजे रायाले संदेश पेटोव्चे

690

असा जल्यारियि ताजे प्रवृत्ति, जाव्यात मरण हडचे ताजे,
एक निर्भय युक्त दूत सत्याक कर्ता सेवा रायाक ताजे

अद्याय ७० एक रायाक सेव करचे

691

कोण उणसाणि हडता तांकाचि जाव्न पूर्वेक तो उज्जो संरक्षण करता,
तांगेले दूरता, देखून तानि जाव्का कोण अस्थिरत जाव्न रायाक सेव करता

692

तसि असा तरि कसले तो रायु लुब्धु जता तुका जायना मेळचे संम्मान,
रायु तोचि जाव्नु वितरण कोर्नु दिता बहुल धन

693

श्रधापूर्व जाव्का गुरुतर चुकीथकून निवृत असचे,
संशय एकवेळे उत्पादन जलेले, अस्तले विशदीकृत नत्तिले रबचे

694

सर्वै पुसपुसेले उत्तंर अनी मंदास्मित जव्चे, नियन्त्रण कर्ता,
मनुष्याले मुकारि कोण रायाले अधिकार अधीन कर्ता

695

अन्वेषण करनका रहस्य ते रायान नियन्त्रण करचे,
जल्यारि आयिक श्रद्धेन तरि तुका संगिले असचे

696

मनोभाव, उचित समय अनी मधुरमय रीतिरि अन्वेषण करचे,
तेन्ना, ना असुखकर जाव्नु असचे विषय, जल्यारि आवश्य असचे उलोव्चे

697

उल्लयि सुखकर विषय, जल्यारि नका एक उत्तर उपयोग शून्य असूचे,
जल्यारि एक रायाक, ते जाव्यात व्होडले सुख दिवचे

698

"तो असा तरुण, मिजे संबंदीत, " करना या प्रकारि तिरस्कार करचे
राजकीय अवस्था, जल्यारि करना ताजी कीर्ति प्रशंसकरचे

699

ते केन्नाचि जाव्न असूचे दृष्टीण जायना निश्वास हडचे,
दुराचार प्रवृति चांगमण्चे कित्यामळ्यारि रायाले बहुमानाचे

700

"पूर्वकाल मित्रत्व" ना असचे क्षमापण करचाक भहुमान नत्तिले विष्याक,
तसले परिचय असा व्होडले नाश हडचाक

No comments:

Post a Comment