Tirukkural in Latin
இலத்தின மொழியில் திருக்குறள்
Translated into Latin by Fr.
C.J. Beschi in 1730.
Chapter 39. Regis magnitndo.
|
|
381
|
Qui validum
exercitum, copiam suditorum, auri vim, rectos consiliarios, vicinorum regum
foedus, et fortem arcem (quae sex sunt regi necessaria) possidet, caeteros
inter reges erit veluti inter caetera animantia leo.
|
382
|
Proprium regum est, in his quatuor, nempe
imperturbabilitate, liberalitate, prudentiâ, et animi robore nunquam
deficere.
|
383
|
Ab eo qui
terram gubernat, dissociabilia sunt ista tria, nempe in suo munere
sollicitudo, ejusdem peritia, et animi firmitas.
|
384
|
Rex debet a
virtute nunquam aberrando, et vitiosum quod est a suo regno eliminando,
sublimem animum a generositate non aberrantem possidere.
|
385
|
Rex talis
sit tu valeat divitias cumulare, cumùlatas absque detrimento in suo thesauro
congerere, congesias ne ab hostibus rapiantur custodire, custoditas pro
virtutis exercitio,
pro acrarii incremento, et magnificiâ sui sustentatione prudenter distribuere. |
386
|
Orbis regem
qui suis subditis facile se praebeat visendum, iisque dura non loquatur
verba, laudibus extollet.
|
387
|
Regibus qui
suavibus verbis et regali munificentiâ subditos amanter defendere valeat, hic
orbis suis laudibus tantus erit quantum ipsi cogitaverint (i.e. ob laudes,
quas in orbe referent, dicti reges tot regnis dominabuntur, quot ipsi
voluerint).
|
388
|
Rex qui
justitiam servando subditorum defensionem curat, aestimabitur tanquam hominum
Deus.
|
389
|
Totus orbis
habitationem figet sub throno regis qui indolem gabet sufferentem verba
suorem consiliariorum, utut auribus amara sint.
|
390
|
Rex qui
liberalitatem amorem in subditos, justitiam, et suorum subditorem curam
habet,
erit regum coetui splendor. |
Chapter 40. Scientia sui muneris regi necessaria.
|
|
391
|
Quod discendum est, perfectè disce; postquam didiceris,
ad normam praeceptorum,
quae didicisti, permane. |
392
|
Illae duae scientiae quarum unam arithmeticam, alterm
scribendi et legendi artem appellant, homini sunt duo veluti oculi.
|
393
|
Illi oculos
habere dici possunt, qui scientias didicerun; qui verò nil didicerunt, non
oculos, sed duo in fronte ulcera habere discendi.
|
394
|
Doctorum
vivorum officium in eo consistit, ut ita inculpabiliter vivant, ut omnes
laeto animo eos sibi superiores profiteantur: adeo suaviter caeteros ad
virtutem incintent, ut qui eorum meminerint, de eorumdem absentiâ tristentur.
|
395
|
Qui arte
magistros humiliter stant ad finem discendi, nerinde ac pauper ante divitem,
sublimes evident; qui dictae humilitati non consentiendo nil discunt, simper infimi erunt. |
396
|
Sicuti in puteo, ad mensuram quâ arena extrahitur, aqua
surgit; ita in homnibus, ad mensuram quâ discunt, scientia crescit.
|
397
|
Si doctor
viro quaelibet mundi provincial est, quaelibet urbs patria est, cur, quaeso,
plurimi usque ad mortem indocti vivere malunt.
|
398
|
Scientia quam quis in hoc mundo assequintur, etiam in
alio mundo ei proficua erit, quia adjumento est ad beatitatem assequendam.
|
399
|
Docti viri,
videntas, ex scientiâ et sibi et mundo dulcendinem pari, magis magisque scire
desiderant.
|
400
|
Incorruptibilies
et sublimes divitiae sunt scientiae, non verò aurum et caetera quae quis
possidet.
|
Chapter 41. Ignorantia, a rege vitanda.
|
|
401
|
Absque
scientiâ necessariâ in coetu doctorum loqui perinde est ac in tabulâ nullis
linesis obsignatâ globum projiciendo ludere.
|
402
|
Qui sine
debitâ in coetu loqui affectat, perinde se habet, ac qui affectat corpus
mulieris cui ubera desunt.
|
403
|
Etiam qui
penitus indocti sunt, valde docti evadent, si continere se poterint quin ante
doctos loquantur.
|
404
|
Ei, qui
nihil didicit, quantumvis magnum ingenium sit, illud a sapientibus nihil fit.
|
405
|
Qui cum
indoctus sit, se doctum praesumit, si doctos loqui contigerit, dictam
praesumptionem amittet.
|
406
|
Indocti viri
hoc tantum habet, quod dicintur in mundo existere; caeterum sterili agro
similes sunt.
|
407
|
Qui decus
non habet res subtiliter inquirendi, et latam eruditionem non possideat, ejus
decora omnia, ex luto affabre elaboratae et pulchrè ornatae statuae decora
imitantur.
|
408
|
Pejus est
indoctos viros esse divites quam aspientes esse pauperes.
|
409
|
Qui indocti
sunt, quamvis nobili loco náti, nunquam possidehunt decus par decori eorum,
qui licèt infimi sint, docti tamen sunt.
|
410
|
Quantum
distat inter hominem et brutum, tantum sistat inter doctum et indoctum.
|
Chapter 42. Doctus inter
homines versando ab iis discere.
|
|
411
|
Divitiae,
quae per aures, id est per doctorum conversationem acquirunter, praecipuae
divitiae dici debent, cum sint caeteris omnibus divitiis praestantiores.
|
412
|
Si auribus
suus cibus desit, tunc et ventri aliquem cibum dare oportebit.
|
413
|
Qui doctorum
conversationem, quae est veluti aurium cibus quaeritant, terrigenae licèt
sint, pares erunt caelicolis, qui sacrificiorum odore pascuntur.
|
414
|
Quamvis
indoctus omnio sis, doctorum sermones audi, id enim in adversitatibus baculus
tibi erit, cui innitaris, quin animo decidas.
|
415
|
Verba eorum
qui bene morati, ac docti sunt, ab indoctis audita idem istis emolumentum
afferunt, quod affert baculus in lubrico loco gradienti.
|
416
|
Quantulumcunque
sit quod doctus profert scitu dignum hbenter audi; nam licèt id minimum quid
videatur, deinde magnum tibi decus affert.
|
417
|
Vitiose
quamvis didiceris, si tamen praeter attentum in discendo studium, frequentem
etiam cum doctis collationem habueris, tallis evades, nt possis sine erroris
notâ loqui.
|
418
|
Aures in
quas penetrare non possunt doctorum vivorum colloquia, quamvis sonum audiant,
ejusdem conditionis sunt aca ures surdae.
|
419
|
Qui cum
doctis viris versando subtilem rerum notitiam non assequuntur difficile est
ut submisse loquantur.
|
420
|
Ii qui non
norunt auribus gratum cibum, et solum noscunt quid ori sit gratum, quid
ingratum, quodnam erit orbi emolumentum si vixerint, quodnam erit orbi damnum
si moriantur?
|
Chapter 43. Prudentia.
|
|
421
|
Prudentia
quoddam armorum genus est ad mala avertenda, et arx ab ipsis hostibus
inexpugnabilis, quia ipsis inaccessibilis.
|
422
|
Prudentiae
proprium est non sinere ut voluntas feratur quo suapte naturâ fertur, sed
attentè considerando objectum a voluntate concupitum, bonum ne an malum sit,
a malo eam revocare et ad bonum impellere.
|
423
|
Prudentiae
debitum est, ea quidquid audieris ex cujus vis oreaudieris, illus veram
significationem percipere.
|
424
|
Prudentiae
debitum est, ea quae loquitur quamvis captu difficilia audientibus facilia
reddere, et ea quae caeteri loquantur, quamvis subtiliasint percipere.
|
425
|
Prudentium
est cum sapientibus amicitiam inire, sed in eâ non seq ni conditionem
quorundam florum, qui aperiuntur, et postea clauduntur.
|
426
|
Prudentis
regis debitum est eo modo vivere, quo vivit orbis, cum eo se conformando.
|
427
|
Prudentes
quod futurum est antequam eveniat noscunt, imprudentes vero futura priusquam
eveniant percipere nesciunt.
|
428
|
Stultorum
est non metuere quae metuenda sunt, prudentium est timere, ubi timendum est.
|
429
|
Wi qui
prudentiam habet praevisa mala praecavendi iis occrrendo, nullum venturum est
malum quod illum consternat.
|
430
|
Prudentes in
prudentiâ omnia bona possident, imprudentes quid possident, nil omnia
possident.
|
Chapter 44. Vitia abigere.
|
|
431
|
Felicitas
ejus rejus qui de suâ felicitate non fit ebrius, nec effraenam iram, nec
luxiriam sectatur, sublimus conditionis est.
|
432
|
Nimia auri
cupiditas, aequum transiliens magnitudo, et non bona vultûs laetitia, vitia
sunt a rege vitanda.
|
433
|
Quamvis
milli grano par culpa sit, eam palmae arbori parem judicabunt qui a vitiis
abhorrent.
|
434
|
Cum vitium
hostis sit vald exitialis, vitium cave, intuendo emolumentum, quod ex hac
cautelâ referes.
|
435
|
Felicitas
regis qui vitia non praecavet, destrueturperinde ac palearum fasciculus ante
ignem.
|
436
|
Felicitas
regis, qui ab nimiam auri cupiditatem, illud non impendit in ea, quae opus
fuerint, diu durare non poterit quin destruatur.
|
437
|
Si rex à se
vitia abigendo deinde subditorum vitia insequatur, quidnam ultra erit, quod
tanquam vitiosum cavere debeat.
|
438
|
Nimia
cupiditas, quo nomine vocatur nimius auri amor, qui illud impendere non
sinit, eum oportet, caetera vitia ita superat, ut prae illa nil sit, quod tam
deforme videatur.
|
439
|
Quovi,
tempore (h.e. etiam eo tempore, quo magnus es), noli te extollere;
ea quae utilitatem non afferunt, noli concupiscere. |
440
|
Si rex iis,
quae in deliciis habet, ita frui valeat ut sua in illa propensio non
percipiatur, inutilis evadet omnis hosium scientia (i.e. hostes non poterunt
nosse, quid ipsi carum sit, nec media adhibere ad illud prohibendum.)
|
Chapter 45. Magnos sibi viros
associare.
|
|
441
|
Res eos, qui
virtutes exerce sciunt, ac maturam prudentiam habet, attentè illorum
celsitudinem considerando, et modos, quibus eos sibi amicos reddat
investigando sibi associet.
|
442
|
Regno
advenientia mala abigendi, etrne in posternum adveniant praecavendi indolem
habentes rex amicos habere debet.
|
443
|
Inter omnia
difficilia difficillimum est magnos viros, amicè illos tractando, suos
facere.
|
444
|
Regem cum
iis, qui se majores sunt, ita procedere ut suos reddat, est quid quâlibet
potentiâ validius.
|
445
|
Cum bondi ac
prudents ministri regi instar oculorum sint, quibus ad rectè procedendum
dirigatur, quos tales attentâ consideratione deprehenderit, rex sibi
associet.
|
446
|
Nullum est
malum quod hostes inferre possint regi, qui procedere valeat uti proborum
ministrorum amicum decet.
|
447
|
Quisnam
valeat ruinam inferre regi, qui eos sibi adsxiscit socios, qui non dubitent,
cum opus fuerit, eum arguere.
|
448
|
Rex eujus
custodia iis caret qui eum arguere andeant, quamvis nullus sit hostis, qui
ejus ruinam moliatur, ex se destructur.
|
449
|
Sicuti
mercator, qui non habet capitale nil lucrari potest, ita rex carens sociis,
qui illum arguendo substentent, stare nequit quin ruat.
|
450
|
Regi decies
pejus est non curare amicitiam proborum ac prudentiam hominum,
quam multorum hostium in se odium procreare. |
Chapter 46. Ab eorum qui infimae conditionis sunt, nempe improborum,
atque adulatorum Societati carere. |
|
451
|
Magnus vir
metuit infimorum societatem, infimi viri proprium est ejusmodi homines
tanquam consanguineos sibi associare.
|
452
|
Sicuti aqua
ob terrae, per quam transit, qualitatem alia fit, et terrae qualitatem
induit, ita hominum ingenium induit qualitates eorum quibuscum degunt.
|
453
|
Inteliectus
nascitur ex propria hominis naturâ eujusque animo insitâ; sed aliquem talem
dici id ex societorum qualitate provenit.
|
454
|
Specialia
quaedam judicia videntur esse naturalia; sed non proveniunt nisi ex
societate.
|
455
|
Societatis
munditiem tanquam forcipem habendo, mentis et operis munditatiem conservabis.
|
456
|
Qui animum
habet à culpâ depuratum bonos filios procreabit; qui societatem habet a
vitiis depuratum, non procreabit actiones quae bonae non sint.
|
457
|
Animi
bonitas hominibus in mundo existentibus felicitatem affert: sociorum
bonitas ad omne laudum genus assequendum prodest.
|
458
|
Magna licèt
sit animi bonitas, cordato tamen viro sociorum bonitas fructuosior.
|
459
|
Aeterna
beatitas ob uniuscujusque animi probitatem obvenit; attamen in eâ assequendâ
sociorum bonitas maximam partem habet.
|
460
|
Nil est quod
majus emolumentum afferat, quàm bona societas: nil quod mags noxium sit quàm
mala societas.
|
Chapter 47. Non nisi post maturam considerem agere.
|
|
461
|
Rex
facinus ullum non debet aggerdi, nisi prius mature consideravait, quid ad
illum conficiendum impendendum sit, quinam effectus ex eo proveniat, et
quondam emolumenti dicti effectus allaturi sint.
|
462
|
Ei, qui et
selectos consiliarios adhibendo, et maturè considerando operatur, nullum
facinus difficile erit.
|
463
|
Prudens vir
non aggreditur facinus, quod ob spem lucri caussa sit amittendi sortem
principalem.
|
464
|
Incertum
finem habens facinus non incipit, qui metuit aliorum subsannationem, si fortè
illud non conficiat, aut malum exitum habeat.
|
465
|
Regem in
hostem ferri quin prius maturè considerverit non solum aliqua sed omnia,
neque confusè sed clarè, idem erit ac hostem fortiorem reddere in loco, quem
occupat.
|
466
|
Non modo
facere, quod faciendum non est, sed etiam non facere quod faciendum est,
ruinam affert.
|
467
|
Non nisi
post maturam reflexionem aliquod facinus aggredi statuas, nam non levis culpa
erit illud aggredi dicendo, postea considerando.
|
468
|
Quantumcumque
pro aliquâ re conficiendâ labores, ni laboraveres in maturâ consideratione
viarum, quae ad illam perficiendam conducunt et si multi coentes tuus labor
ne incassum eat cavere conentur, mutilis erit.
|
469
|
Etiamsi ad
quid perficiendum omnia bene feceris, tamen inter illa error obveniet, nisi
cujusque indolem nescendo, eidem te accomodando rem gesseris.
|
470
|
Si rex suo
statui indecora feceris, mundus illa non probabit; proptera non omnia quae
proficua sunt, sed ea tantum, quae mundus non contemnat, media eligere debeat
ad quid perficiendum.
|
Chapter 48. Suam cum hostis potentiâ comparare, ac caetera, quae ipse
et hostis habent medut, quantum valeant, pondarare. |
|
471
|
Rex antequam
in hostem agat, ponderare debet vigorem actionum, quas ipse et hostis facere
possunt, suam et hostis potentiam, nec non robur auxilliorum quac ipse et
hostis habent.
|
472
|
Nil erit
inassequibile iis, qui porscrutando quid sibi possibile sit, caeteraque, quae
scire oportet sciendo, iisque omni contentione animum applicando,
inhostem ferantur.
|
473
|
Multi suam
invalidam potentiam non considerantes, animi elevatione ducti, se potemores
aggrediendo, ante finem destructi perierunt.
|
474
|
Qui nec
vicinis regibus morem gerando procedit, nec se metiri scit, et iis, qui sibi
morem gerunt elatum se praebet, festinè ruinam patientur.
|
475
|
Etiam axis
currûs, qui plumis oneratus sit, effringetur, si nimium oneres, ita ut plumae
vim currûs superent.
|
476
|
Qui usque ad
rami apicem ascendit, si ad apicem transiliendum animum elevet, illa animi
elavatio ei vitae finem adducet.
|
477
|
Largiri
pecuniam considerando ejus mensuram, via est quae ad divitiarum
conservationem ducit.
|
478
|
Quamvis
mensura viae per quam pecunai venit angusta sit, nullum erit detrimentum,
dummodo via per quam abit, non sit latior.
|
479
|
Felicitas
ejus, qui vixit non considerando mensuram suorum reddituum, fingendo se
existere, et revera non existendo, evanescendo peribit.
|
480
|
Si rex
munificentiam ostentare velit, quae non ponderet limites divitiarum quae
habet,
brevi tempore ejus operum limites breviabuntur. |
Chapter 49. Facinori aggrediendo opportunum tempus
noscere.
|
|
481
|
Cornix
cuculum, à quo nocturno tempore vincitur, diurno tempore vincit: regibus ad
hostes vincendos, necessaria est temporis opportunitas.
|
482
|
Procedere accomandodo se temporis opportunitati est
funis alligans regi felicitatem, ut numquam ad eo discedat.
|
483
|
Si rex necessaries cum instumentis ad finem assequendum,
opportunum ad id tempus noscendo operetur, erite quidquam ei difficile?
|
484
|
Quamvis totum orbem subjugare cogites, id assequeris,
si ad id opportunum tempus, et locum sehgendo opereris.
|
485
|
Reges qui cogitant orbem subjugare, quamvis
indubitanter sibi subditum iri videatur, non agunt prisquam priusquam
opportunum tempus adveniat.
|
486
|
Regem animo elevatum, expectando opportunum tempus, nil
agree, eandum nobilem conditionem habet, quam in pugyâ, retrocedere, ut
validius pugnatur.
|
487
|
Rex, qui
prudens sit, statim ac ab hostibus injuriam acceperit, non manifestat
exterius iram, sed etiam intus fovet, opportunum tempus expectando.
|
488
|
Si hostem videris ad quem subjugandum opportunum tempus
deest, eum suffer: nam cum ejus ruinae, tempus opporunum videris, infra tuum
caput decidet.
|
489
|
Dum
assecutus fueris quod est obtentu difficillimum, nempe temporis
oppotunitatem,
eo ipso temporis momento aggredere ea quae prius aggredi difficile erat. |
490
|
Ardeam
imitare tempore quo immota manet, et camdem imitare quae rostro piscem ferit,
statim ac opportnum tempus advenerit.
|
Chapter 50. In poelio locum
sibi faventum, et hosti noxium seligere.
|
|
491
|
Antequam
videris locum aptum ad hostis obsidionem, noli quidquam aggred; noli gostem
contemnere.
|
492
|
Etiam li qui
viribus carent, vires acquirendo hostem multan potentiam conjunctam
habent, favor arcis propinquae in proelio multa affert emolumenta.
|
493
|
Etiam ii qui
viribus carent, vires acquirendo hostem Subjicient, si eligendo locum sibi
faventum, loci favore se tuendo, in hostem proelientur.
|
494
|
Si rex non
se approximet hosti, nisi in loco sibi favente, hostis qui venerat cum spe
illum vincendi, eam spem amittet.
|
495
|
Crocodillus
in profundâ aquâ omnes vincet, omnes eum vincent si ex aquâ egrediatur.
|
496
|
Magnus
currs, qui in rotis vim habet pedibus parem, in mari non currit, et navis,
quae in mari currit, in terrâ non currit.
|
497
|
Si in hostem
feratis omnia considerando, et faventum tibi locum eligendo, nullus tibi
auxilator necessarius erit praeterquam timoris expulsio.
|
498
|
Si qui
parvum habet exeritum ad locum sibi faventum cum ducat, utut magno cum
exercitu adventium hostium fiducia infringatur.
|
499
|
Valde arduum
est aggredi homines in suâ propria statione degentes, licet arcem non
habeant, nec in militandi arte magnum nomen.
|
500
|
Elephas, qui
faciem habet penetrantem lanceatorum aciem, et non pavet suum franatorem, in
luto ubi pedes penetrent, a quavis vulpe necatur.
|
No comments:
Post a Comment