Tirukkural in Latin
இலத்தின மொழியில் திருக்குறள்
Translated into Latin by Fr.
C.J. Beschi in 1730.
Chapter 101. Divitiae
infructuosae i.e. Avaritia.
|
|
1001
|
Qui amplam
domum divitiis, replet, iisque non fruiter, vivus lice sit, respectu
divitiarum jam mortuus est, cum ei nulla circa illis actio supersit.
|
1002
|
Ex eo, quod
divitias ontinendo, omnia bona obtinere poteris, illas comulare,
sed posteâ in stultiâ incidere ita illas affectandi, ut nil caeteris largiaris, haud bonum post mortem tibi statum causabit. |
1003
|
Homines, qui
solam divitiarum cumulationem affectando, laudem ex largitione profluentem
non affectant, ad quid nescuntur, nisi ut terrae pondus augeant.
|
1004
|
Qui nil
largiendo, a nemine desiderari se facit, quid quaeso relinquere meditatur,
quod post mortem remansuram sibi sit?
|
1005
|
Ei, qui nec
divitiis fruitur, nec caeteris eas largitur, quamvis multi divitiarum
milliones sint, idem erit ac si non essent.
|
1006
|
Ei, qui nec
ipse fruitur, nec iis, quibus largiri debent, divitias largiendi indolem
habet, quid remanent, nisi pura afflictio et labor in iis cumulandis atque
servandis.
|
1007
|
Divitiae
illius, qui egentibus eas non largitur, sed frusta sub clavi putrescere
sinit,
êa sunt commiseratione dignae, quâ mulier praeclare formae, quae usque ad sinem innupta manere cogitur. |
1008
|
Ilum, qui ob
suam avaritiam à nullo desideratur, divitiis plenum esse, perinde est ac
arborem venersonam in medio urbis plucherrimis fructibus onustam esse.
|
1009
|
Divitiis
illius, qui neque ex amore parentibus aut amicis subvenit, et ipse fame
perit, nec eleemosinae virtutem affectat, alii fruentur.
|
1010
|
Si is, qui
divitias cum laude possidet (h.e. laudabilitur elargitur), in aliquantum
egestatem incidat, haec similis erit nubium siccitati (i.e. diuturna non
reit).
|
Chapter 102. Divitiae
infructuosae i.e. Avaritia.
|
|
1011
|
Qui amplam
domum divitiis, replet, iisque non fruiter, vivus lice sit, respectu
divitiarum jam mortuus est, cum ei nulla circa illis actio supersit.
|
1012
|
Ex eo, quod
divitias ontinendo, omnia bona obtinere poteris, illas comulare,
sed posteâ in stultiâ incidere ita illas affectandi, ut nil caeteris largiaris, haud bonum post mortem tibi statum causabit. |
1013
|
Homines, qui
solam divitiarum cumulationem affectando, laudem ex largitione profluentem
non affectant, ad quid nescuntur, nisi ut terrae pondus augeant.
|
1014
|
Qui nil
largiendo, a nemine desiderari se facit, quid quaeso relinquere meditatur,
quod post mortem remansuram sibi sit?
|
1015
|
Ei, qui nec
divitiis fruitur, nec caeteris eas largitur, quamvis multi divitiarum
milliones sint, idem erit ac si non essent.
|
1016
|
Ei, qui nec
ipse fruitur, nec iis, quibus largiri debent, divitias largiendi indolem
habet,
quid remanent, nisi pura afflictio et labor in iis cumulandis atque servandis. |
1017
|
Divitiae
illius, qui egentibus eas non largitur, sed frusta sub clavi putrescere
sinit,
êa sunt commiseratione dignae, quâ mulier praeclare formae, quae usque ad sinem innupta manere cogitur. |
1018
|
Ilum, qui ob
suam avaritiam à nullo desideratur, divitiis plenum esse, perinde est ac
arborem venersonam in medio urbis plucherrimis fructibus onustam esse.
|
1019
|
Divitiis
illius, qui neque ex amore parentibus aut amicis subvenit,
et ipse fame perit, nec eleemosinae virtutem affectat, alii fruentur. |
1020
|
Si is, qui
divitias cum laude possidet (h.e. laudabilitur elargitur), in aliquantum
egestatem incidat, haec similis erit nubium siccitati (i.e. diuturna non
reit).
|
Chapter 103. Modus familiam
exaltandi.
|
|
1021
|
Nullum est
majus decus quam illud dicere valentis- ‘‘ ego nunquam ab industriâ cesso,
ut familiam exaltem’’. |
1022
|
Assiduâ
contentione illius qui haec duo, nempe industriam et rerum experitatem
possidet, familia dilatabitur.
|
1023
|
Ei qui ad
suae familiae dilationem assiduè laborare sibi proposuit, Deus Ipse lumbos
praecingens, ad laborandum comes acxcurret.
|
1024
|
Qui impigrè
et assiduè laborat, ne familia detrimentum capiat non opus est, ut consideret
quonam modo id assequetur, nam ipsamet quam adhibet industria propositum
perficiet.
|
1025
|
Eum, qui
inculpatum vitam ducens, ad suam familiam exaltaudam laborat, totus mundus,
ei se consanguineum profitendo, vallabit.
|
1026
|
Virilem
animum ei inese dicetur, qui sibi familiae in quâ natus est gubernationem
assumit, ad eam exaltandum.
|
1027
|
Sicuti in
campo, quamvis multi proeliuntur, iis laus defertur, qui forti animo proelium
sustinuerunt; ita quamvis familiam multi conflent, illi laus danda, qui
familiae pondus sustinet.
|
1028
|
Qui familiam
exaltare vult, nullam respicere debet temporis importunitatem; quodsi
glorioris cogitationibus locum dando piger evadet, familia in ruinam verget.
|
1029
|
Amara ne an
dulcius dicenda est vita illius, qui suo assiduo labore suos felices reddi
videt?
|
1030
|
Familiae
arbor, cum paupertas ejus radices caedere conatur, procul dubio decidet, nisi
industriosus homo, ei humeros suppondendo, illam sustentet.
|
Chapter 104. Agricultura.
|
|
1031
|
Cum totus
mundus quantumvis circumeat, tandem ad agricultores recurrere debeat,
dicendum quod inter caetera munia principem locum habeat laborisa
agricultura.
|
1032
|
Agricultura
licet parvi fiat, tamen quum sustentet caeteros omnes, qui hoc officium
negligunt, eandem habet vim in mundo quam calvus axem firmans in cuuru, quo
ablato cursus omnis deficit.
|
1033
|
Qui agros
colendo victum sibi comparat, suam vitam vivere dicendus; nam caeteri omnes,
qui serviendo vivunt, ab aliis pendent ut vivant.
|
1034
|
Qui
frumentum possidentes eo egendibus umbraculum sunt, videbunt sub umbraculo
sui reges concurrere gentes, quae sub variorum regum umbraculo manent.
|
1035
|
Qui proprium officium habent comedendi quod suus labor
in agriculturâ peperit, nec mendicationi obnoxious erit, et ipse
mendicantibus nil abscondendo necessaria suppeditabit.
|
1036
|
Si
agricultorum manus a labore desistat, jam nec poenitentiam iis, qui dicunt se
renunciasse omnibus, quae caeteri appetunt, exercendi locus erit.
|
1037
|
Si terrae
unicam iterum iterumque arando ita exsiccari facias, ut ad quartam unciae
partem reducatur, nec tantum fimi, quantum manus capere potest necessarium
erit,
ut ager frutificet. |
1038
|
Agro magis
prificit fimi projectio, quam aratio et postquam segetes mundaveris; aquae
irrigatio non tam frustuosa erit, quam illarum defensio (ab avibus et
latronibus).
|
1039
|
Si agri
dominus quotidie illum non visitando procul absit; ager ei irascens uti
mulier diu a viro derelicta, adhaesionem negabit (i.e. fructum optatum non
dabit).
|
1040
|
Mulier, quae
terra dicitur, si viderit aliquem qui ob pigritiam agros non colat, et de
paupertate doleat, illum subsannabit.
|
Chapter 104. Agricultura.
|
|
1031
|
Cum totus
mundus quantumvis circumeat, tandem ad agricultores recurrere debeat,
dicendum quod inter caetera munia principem locum habeat laborisa
agricultura.
|
1032
|
Agricultura
licet parvi fiat, tamen quum sustentet caeteros omnes, qui hoc officium
negligunt, eandem habet vim in mundo quam calvus axem firmans in cuuru, quo
ablato cursus omnis deficit.
|
1033
|
Qui agros
colendo victum sibi comparat, suam vitam vivere dicendus; nam caeteri omnes,
qui serviendo vivunt, ab aliis pendent ut vivant.
|
1034
|
Qui
frumentum possidentes eo egendibus umbraculum sunt, videbunt sub umbraculo
sui reges concurrere gentes, quae sub variorum regum umbraculo manent.
|
1035
|
Qui proprium officium habent comedendi quod suus labor
in agriculturâ peperit, nec mendicationi obnoxious erit, et ipse
mendicantibus nil abscondendo necessaria suppeditabit.
|
1036
|
Si
agricultorum manus a labore desistat, jam nec poenitentiam iis, qui dicunt se
renunciasse omnibus, quae caeteri appetunt, exercendi locus erit.
|
1037
|
Si terrae
unicam iterum iterumque arando ita exsiccari facias, ut ad quartam unciae
partem reducatur, nec tantum fimi, quantum manus capere potest necessarium
erit,
ut ager frutificet. |
1038
|
Agro magis
prificit fimi projectio, quam aratio et postquam segetes mundaveris; aquae
irrigatio non tam frustuosa erit, quam illarum defensio (ab avibus et
latronibus).
|
1039
|
Si agri
dominus quotidie illum non visitando procul absit; ager ei irascens uti
mulier diu a viro derelicta, adhaesionem negabit (i.e. fructum optatum non
dabit).
|
1040
|
Mulier, quae
terra dicitur, si viderit aliquem qui ob pigritiam agros non colat, et de
paupertate doleat, illum subsannabit.
|
Chapter 105. Paupertas.
|
|
1041
|
Si quaeras,
quodnam sit malum paupertate majus, dicam paupertate pejorem solam esse
paupertatem.
|
1042
|
Malefactor
ille qui dicitur paupertas, et hujus et alterius vitae gaudia homini
surripit.
|
1043
|
Affectus
erga paupertatem, et quam quis suis facinoribus acquisivit amplitudinem
famamque junctim destruet.
|
1044
|
Paupertas
talem affert vilitatem, et cum contemptu loqui faciat etiam de iis, qui
sublimi loco nati sunt.
|
1045
|
In uno malo
paupertatis multa ac diversa mala coaduantur.
|
1046
|
Pauper
quamvis optimas quasque scientias perfectè callens doctissimè loquantur,
ejus tamen verbis fructus deerit. |
1047
|
Paupertas
virtuti non amica, quia impedit illius exercitium; et facit ut quis suam
ipsam matrem tanquam extraneam respiciat.
|
1048
|
Numquid et
hodie vaniet paupertas, quae heri quasi me interemit?
|
1049
|
Ipso in igne
(aut amuleti aut praestigiae ope) somnus capi potest, at in paupertate nec
minimum oculos claudendi locus est.
|
1050
|
Qui nil
haebendo quiod comedant, neque totaliter gulam abnegando, ventrem implere
volunt, sunt daemones, qui ahorum cibos infestant.
|
Chapter 106. Mendicatio.
|
|
1051
|
Eleemosinam
pete ab iis, quos eam dare posse noveris; si negaverint, illis, non tibi,
vitio tribeuntur.
|
1052
|
Dulce est
mendicare, si quod petitur, absque poenâ veniat.
|
1053
|
Mendico, qui
scit ab eis petere, qui debitum sciunt non fallacis et avari animi, sua
mendicatio quandem habet dulcedinem.
|
1054
|
Si non
petas, nisi ab iis, que neque per sominum negare sciunt, quod mendicus petit,
hujusmodi mendicatio cum ipsâ largitione quandum similitudinem habet.
|
1055
|
Cur aliorum
oculis se sistendo mendicat pauper, nisi quia sunt in mundo, qui negare
nesciunt quod caeteri deest?
|
1056
|
Si tales
inveneris, qui non habeant malam indolem sua pauperibus occultandi (ac
negandi), paupertatis mala omnia finem habebunt.
|
1057
|
Si tales
inveniantur, qui nec despiciendo, nec erubescentiam causando, sua dent egno,
hic inveniat unde animus suus intus et intimè laetificetur.
|
1058
|
Si in mundo
non essent, qui mendicarent, quid aliud essent, nisi tot pupae ligneae sine
vitâ ambulantes?
|
1059
|
Quaenam
esset laus iis qui nunc sua largiuntur, si deeset qui aliena mendicandi
officium exerceret?
|
1060
|
Si mendicus
quod petit nor inveniet, neganti non debet iraeci, quia ipsa sua paupertas
satis illi testificatur.
|
Chapter 107. Mendicatio
vitanda.
|
|
1061
|
Centis
millies melius est tuo labore paupertati occurrere quam mendicare etiam ab
iis, qui tibi cari sunt ut oculi, et sine ullâ occultatione tibi necessaria
daturi sint.
|
1062
|
Si hominibus
ad vitam sustentandum ab eo qui orbem conditit, indicta fuit mendicatio,
talis illi ruina (seu damnum) obveniat, ut hoc fecisse poeniteat.
|
1063
|
Non est in
mundo pectus adeo ferrum, uti pectus illius qui suae paupertati succurrere
sibi proponit, non suo labore sed mendicatione.
|
1064
|
Magnanimitas,
quae etiam in extremâ penuriâ non se inducit ad mendicantum, sed suo sibi
labore consulit, adeò magnum decus habet, ut mundi totius limites transiliat.
|
1065
|
Nil est
ducius quam comedere quod sibi suus labor peperit, etiamsi jusculum sit adeò
rarum, ut aqua clara videatur.
|
1066
|
Nulla est
linguae vilior vox quam quae aliquid mendicat, etiamsi nihil aliud petat quam
puram aquam ad consulendum ejus vitae qui siti perit.
|
1067
|
Mendicare
volo ab ipsis medicantibus; sed quia ab iis petam? Petam, ut si mendicare
volunt, non mendicent ab iis, qui sua pauperibus consultant
|
1068
|
Indecora
navis medicatio dicta, quam quis conscedit, ut egestatis mare trajiciat;
si in scopulum qui negatio dicitur inciderit, diffringetur. |
1069
|
Mendici
animus dum suam paupertatem cogitat, prae dolore liquescit; sed quum ei
negatur quod petit, prae pudore adeò magnâ poenâ afficitur, ut paupertatis
dolorem absorbeat.
|
1070
|
Ubinam,
quaeso, se abscondit vita illius, qui sua negat, dum videt mendicium adeô
flebiles voces emmittere, ut prae pudore mori videantur.
|
Chapter 108. Vilium hominum
conditio.
|
|
1071
|
Viles sunt
similes hominibus, -neque ego quidquam vidi homini adeô simile!
|
1072
|
Viles
feliciores sunt sapientibus, quum nullum animi afficitionem patiantur.
|
1073
|
Diis ipsis
similes sunt viles homines, quum et ipsi, uti Divi, omnia juxta suam
voluntatem faciant.
|
1074
|
Viles, si
quem videant, qui juxta morem eorum qui non in urbe, sed in pago degunt,
paucis contenti parcè vivant, statim se majores aestimando valdè infliti
incedunt.
|
1075
|
Vilium est
semper timere (regis, aut nobilium, vexationem); praeter hoc siquid
consupiscunt, nonnisi id undeaut nullum aut parvum emolumentum obveniat,
consupiscere sciunt.
|
1076
|
Similes tympano pulsato sunt viles, quia secretum eorum
auribus commissum statim ad caeterorum aures deferunt.
|
1077
|
Viles homines iis, qui manum non eruvant ad eorum comam
succutiendam, etiamsi ita fit ut grana succutiant, quae humidae manui
adhaerent, post orizae comestionem, non dabunt.
|
1078
|
Sublimes homines statim ac quis suam necessitatem
exponit, necessaria dabunt; vilia sua non dabunt, nisi torqueantur, uti
torquetur arundo saccarea, ut suum liquorem fundat.
|
1079
|
Si vilis homo videst aliorum vestes ac eibum meliores
esse quam suum cibum ac vestes capax est inveniere defectus quamvis defectu
careant (ob invidiam).
|
1080
|
Quodnam est
officium proprium vilium? Omnes despicere; sed quantamvis parvam ob
augustiam, statim currere ad se vendendum ac caeteri mancipandum.
|
No comments:
Post a Comment