Tirukkural in Latin
இலத்தின மொழியில் திருக்குறள்
Translated into Latin by Fr.
C.J. Beschi in 1730.
Chapter 91. Non sinere se ab
uxore regi.
|
|
901
|
Qui nimis
uxorii sunt nec virtutum consequentur, nec fortunae bona; qui enium ad haec
acquirenda incumbunt, veluti maximum impedimentum uxoriam delectationem
despiciunt.
|
902
|
Felicitas
illius, quii sui virilitatis oblitus nimium uxori deditus est, quum magnum
dedecus afferat, valdè indecora est.
|
903
|
In uxore
viro se subjicientis conditionis defectus efficiet, ut quoties ejus vir ante
probos viros appareat erubifiat.
|
904
|
Qui uxorem
suam timet, et pro alterâ vitâ virtute vacuus erit, et in hâc vitâ etiamsi in
familiâ augendâ virilitatem ostendat, haec a nemine celebrabitur.
|
905
|
Qui uxorem
timet, timebit etiam quovis tempore probis viris benefacere.
|
906
|
Quamvis
(destructis omnibus tuis hostibus) ex pace fruaris, quam Beati fruuntur,
nunquam vir dici opteris, si tuae uxoris manus, quae arundinis mûnghil dictae
nitorem equant, pertimesces.
|
907
|
Valde
aestimabilior erit versecuenda muliecrula, quam magnus vir, qui uxori se
subdit.
|
908
|
Qui juxta
voluntatem uxoris in agendo procedit, neque amicorum necessitatibus
succurent, neque sibi pro alterâ vitâ bona cumulabit.
|
909
|
Neque
virtutes, nec bene partae divitiae, neque caeterae actiones quibus hujus
vitae gaudia comparare possit, locum habent in eo, qui suae uxori subditus
est.
|
910
|
Insipientia
se suae uxori subdendi nunquam invenietur in ille, qui negotiis animum
appliciat, iis quae partâ felicitate fruitur.
|
Chapter 92. Mulier quae in
suo corpore tradendo limites non habet.
|
|
911
|
Velde noxium
est seduci a dulcibus vebis mulieris, quae te non desiderat ex tui amore,
sed tuam pecuniam desiderat. |
912
|
Sapientes
bene ponderando ducledinem quâ meretrix tui amorem non habens, ex emolumenti
amore amantia verba proferat, ad eâ fugere debent tanquam a hoste.
|
913
|
Meretrix, in
suis fallacibus amplexibus, perinde se habet, ac si qui mercede conductus ad
sepulturam ut deferat, cadaver extranei alicujus hominis amplectitur.
|
914
|
Vilem gustum
ab eâ illatum, quae unicè optat tuam pecuniam proprium facere, non tangunt
qui attentè considerare valent veri amoris proprietatem.
|
915
|
Qui in
prudentiâ et sapientiâ excellunt, non tangunt vilem gustum ab illis illatum,
quae communem amorem habent (i.e. omnibus pecuniam dantibus amorem
ostendunt).
|
916
|
Qui suam
laudam per orbem diffundunt, non tanguant corpus earum, quae venustatem et
laetitiam ostendendo vilem sui corporis usum in omnes, qui pecuniam dant,
diffundunt.
|
917
|
Corpus earum
quae aliud quam coeuntem animo affectando (nempe pecuniam) coeunt,
ii solum tangent qui villi animo praediti sunt. |
918
|
Sapientes
fallaces meretricis amplexus vocant pestem illorem qui non habent adeò sanam
mentem, ut valeant considerare illarum deceptionem.
|
919
|
Delicita
cutis meretricum, quae limites non habent, sed omnibus pecuniam dantibus se
tradunt, infernus est in quo megguntur viles atque infimae notae homines.
|
920
|
Meretrices,
inebrians liquor, et laudus, nonnisi cum iis a quibus felicitas recessit,
amicitiam ineunt. |
Chapter 93. Abstinere ab
inebriantibus.
|
|
921
|
Reges qui
semper diditi sunt potationi liquorum inebriantum, nec ab hostibus metuentur,
et partas laudes omnes omittent.
|
922
|
Nemo
inebriantia bibat; si quis bibere velit, ille bibat, qui non curat a
sapientibus aestimari.
|
923
|
Si ebrietas
et ipsis tuae matris oculis turips videtur, qualis videbitur oculis
sapientûm.
|
924
|
Mulier quae
dicitur verecundia dorsum vertet iis, qui non cavent ab maximo hoc vitio
potandi inebriantia.
|
925
|
Nonne quid
sit opprobrium ignorari videtur, qui pretio sui oblivionem emit.
|
926
|
Qui
dormiunt, quamdiu dormiunt mortuis sunt similes; qui vero inebriantis,
bibunt, quovis tempore, sunt similes iis qui venenum sumpserunt.
|
927
|
Qui semper
inebriationi dediti, dum bibunt a caeterorum oculis se absecondunt, non
evidabunt subsannationem suorum concivium quibus secreta potatio ab ebrietate
manifesta sit.
|
928
|
Desine
dicere quod non bibere soleans, nam tua culpa in tuo pectore abscondita,
statim ac bibisti, se prodet.
|
929
|
Ebrium velle rationibus ad bonam frugem reducere, idem
est ac cum lucernâ quaerere velle eum qui subtus aquam est.
|
930
|
Qui se
inebriare solet, dum ebrius non est, et alium erbium videt, none considerat
quails sua fuerit deformitas cum ebrius fuit.
|
Chapter 94. Ludus.
|
|
931
|
Noli ludum
appetere, quamvis tibi victoriam det; quia sicuti piscis hamnum deglutiens
dicipitur, ita ludus victoriam veluti hamnum extendendo, tuam pecunaim omnem
surripiendo te fallet.
|
932
|
Est ne in
ludo, ubi si semel vincas, centies predes, via ad virtutum et deliciarum
consquutionum?
|
933
|
Si rex
semper in ore habeat lucrum ludo partum (i.e. si incessanter ludat), in
aeraric congesta pecunia, et ex tributis eongerenda, ipsum detituens ad
hostes perveniet.
|
934
|
Nil est quod
paupertatem inducat, uti ludus, qui et varias angustias affert, et
felicitatem destruit.
|
935
|
Reges, qui
aleam, et ludi locum, et ludendi exercitium, magno cum gaudio, nimium sactati
fuere, esse desierunt.
|
936
|
Nunquam
ventrem implebunt, ac minseriam patientur, qui ab infelicitatis deâ, cui
nomen ludus, occupati sunt.
|
937
|
Si tempus in
ludo teras, et ab atavis haeraditate acceptam felicitatem, et bonas animi
quas habes conditionis amittes.
|
938
|
Ludus
ludentis pecuniam destruendo, et eum mendaciis addictum faciendo, virtuosas
largitiones amandando, et in hâc et in alterâ vitâ miseriam affert.
|
939
|
Qui ludo
deditus est, nunquam assequetur haec quinque, nempe divitias, felicitatem,
lautem cibum, laudem et scientiam.
|
940
|
Sicuti
quamvis valde afflicitus quis vivat, semper vivere desiderant, ita qui ludu
deditus est, quamvis saepissime perdat, semper laudere desiderant.
|
Chapter 95. Medicina.
|
|
941
|
Sive exessum
sive diminutionem patiuntur, tria illa, quae medicinae professores enumerant,
nempe metancolia, bilis et phlegma, aegritudinem afferent.
|
942
|
Corpori
nulla erit necessaria medicina, si cautè servaveris cibi mensuram, quam tibi
proficuam expertus es in comendendo.
|
943
|
Cibium sume
servando mensuram diminutionis auam proficuam expertus es; quia iis qui
corpus obtinuerunt (i.e. morti obnoxii sunt haec est via ad diu vivendum).
|
944
|
Quam tibi
praefixisti, neque comedas ea, quae dissontiam habent vel inter se, vel cum
tuo corpore, vel cum tempore.
|
945
|
Nulla erit
homini aegritudo, si comedat ea, quae diversitatem (seu dissontiam quam supra
diximus) non habeant, et fraenet desiderium plus aesquo comedendi.
|
946
|
Sicuti bona
valetudo semper erit ei qui comedit, servando diminutionem sibi necessarium;
ita aegritudines nunquam destituent eum qui excessivè comedit.
|
947
|
Qui non
considerando quid ferre possit sui stomachi calor, cibum qui calorem excedat
sumpserit, innumeras aegritudines patietu.
|
948
|
Medicus
debet considerare aegritudinis qualitatem, ejus originem (seu caussam), et
hanc ablegandi viam, et debet remedium applicare, quod ex circumstantiis
inefficax non evadet.
|
949
|
Qui medicam artem callet (quum eam in praxin redigit),
debet remedia applicare attendendo ad aegri qualitatem, ad aegitudinis
statum, et ad tempus in quo medetur.
|
950
|
Medicinia ut
efficax sit, quator pati debet division; nempe qualitates aegri, medici,
remedii, et remedium praeparantis.
|
Chapter 96. Prosapiae
nobilitas.
|
|
951
|
Non nisi in
nobili loco natis, tamquam sui generis propriae, aequitas et erubescentia
reperiuntur.
|
952
|
Nobili loco nati nunquam deficiunt in his tribus, nempe
in procedendo conformiter suo statui, in sinceritate locutionis, et in
erubescendo de his quae mundus reporbat.
|
953
|
Sapientes
asserunt esse partes proprias eorum, qui verè nobiles sunt, vultûs
hilaritatem, manûs largitatem, oris affabilitatem, et neminem despicere.
|
954
|
Nobili loco
nati, etiamsi multos nummorum milliones lucari possint, numquam talia facient
unde sua generi decus minuatur.
|
955
|
Quamvis
pristiane opes minuantur, qui ex antiquâ familiâ oriuntur, nunquam a suâ
magnificâ conditione degenerant.
|
956
|
Vitia eorum
qui sublimi loco nati sunt, non secus ac in aere lunae maculae; quum luna
sublimis exstat, omnibus patent, adeòsque magisquam ad iis cavere debent.
|
957
|
Qui omni
defectu carenti prosapiae conformiter vivere vult, etiamsi paupertati
prematur, non faciet quid sibi indecorum.
|
958
|
Nobili loco
licèt natus, si affabilitatem non prae se fert, de suae prosapiae nobilitate
dubitationem inducet.
|
959
|
Sicuti
germina quae producit, soli qualitatem indicant; ita verba quae loquuntur,
prospiae qualitatem in hominibus ostendunt.
|
960
|
Si laudem
optas, erubescentia tibi necessaria est, quae te ab omnibus quae
vituperabilia sunt distrahat; si prosapiae nobilitatem servare optas, omnibus
te submittere affecta.
|
Chapter 97. Honoris
tenacitas.
|
|
961
|
Etiamsi quid
faciendo maximum emolumentum, quod aliâ viâ obtineri nequit, obtineas, noli
illud facere, si tale sit, unde honor tuus minuatur.
|
962
|
Quantumvis
laudabilia feceris, nil facere debes, quod vituperabile sit, si tuam laudem
et honorem servare desideras.
|
963
|
Quando
divitiis afflius, necessaria tibi est animi elevatio, ne ob paupertatem vile
quid facias.
|
964
|
Nobiles viri
si à suo honoroso statu desidant, similes sunt capillis quie capite
deciderunt.
|
965
|
Etiam ii,
qui ita sublimes sunt, ut monti pares videantur, infimi evadent, si suum
honorem minuens quid facerint, licèt id parvo semini dicto aequale sit (i.e.
si vel minimum quid sit).
|
966
|
Si neque ad
laudem assequendam, ne ad coelitûm regnum te ducendum prodest, ad quid quaeso
permanes in eos sectando, qui te contemnant (nempe indecora faciendo).
|
967
|
Melius est
dici quod quid facere noluisti, in illo ipso momento periisti, quàm opipare
vivere, eundo post eos qui te vituperent.
|
968
|
Si
sublimi loco natus suum robur (nempe honorem) amiserit, corpus cum vitâ
servare eritne suo malo remedium.
|
969
|
Sublimi loco
nati similes animali dicto, quod statim moritur, si vel unus ex pilis illi
auferatur: si vita cum honore contendat, vitam abjiciant, ne honorem
amittant.
|
970
|
Mundus
laudibus effert ejus gloriam, qui honore mita servavit, ut in occasione
indecorum quid faciendi, vitam honori postposuerit.
|
Chapter 98. (Vera) magnitudo.
|
|
971
|
Verus
cujusque splendor est animi elevatio (nempe ad ardua consiprare); sine hâc
sibi qui praetigit vitam ducere, indecoram ducet vitam.
|
972
|
Cunctis
hominibus aequalis est ortus, diversita inter ipsos nonnisi ex officiorum
diversitate manat.
|
973
|
Quamvis
sublimi loco natus sis, aut sublimi munere fungeris, nisi sublimia habeas
opera, sublimis non eris; infimo loco natus, si infimia non habeat opera,
infimus non erit.
|
974
|
Sicuti in
muliere honos non persistet, nisi illa, unicam habens voluntatem, cautè illum
custodiat; ita magnitudo non persistet nisi in eo qui illam custodierit, cavendo ab iis,
qui vilia sunt.
|
975
|
Qui verâ
magnitudine praediti sunt, non modo ardua audere, sed et debito modo (h.e.
honestis mediis) perficere debent.
|
976
|
Intuitus
procedendi cum veneratione erga majores ita magnorum vivorum est proprius,
ut ne in cogitationem quidem incidat infimorum. |
977
|
Si dotes,
quas magnus vir habet, ineo reperiantur, qui magnis viris aequalem
conditionem non habet, ad superbiam et caeterorum depresssionem ei
inservient.
|
978
|
Qui verè
magnus est, semper (i.e. sive pauper, sive dives sit) humilis est; qui vilis
est etiamsi dives non sit, ex se sibi ornamentum facit, caeteris se
praeferando.
|
979
|
Magni viri
conditio est non inflari; vilis viri conditio est usque ad excessum inflari.
|
980
|
Proprium est
magnorum vivorum occultare (i.e. excusare), quae caeteris indecora sunt;
vilium proprietas est, nescire loqui nisi de aliorum vitiis.
|
Chapter 99. Omnes probritatis
conditiones (seu qualitates) possidere.
|
|
981
|
Sapientes
asserunt eum qui praetigit probum esse velle, probitatis debitum sciendo,
ad omnes bonas qualitates possidendas obligari. |
982
|
Bonum virum
bonae qualitates faciunt; caetera omnia qualiscunque bonitatis sint, probum
non faciunt.
|
983
|
Columnae,
quae probitatem sustentant, sunt haec quinque: amor in omnes, culpam
erubescere, egenissuccurere, elementiam habere, et sincerum esse in loquendo.
|
984
|
Poenitentium
decus est non interficere viventia; proborum decus est non loqui de
caeterorum defectibus.
|
985
|
Religiosorum
decus est demissio: his armis probus vir hostes suos superabit.
|
986
|
Si quaeras
quinam sit Lydius lapis probitatem explorans, dicam esse, si sciat non modo
se potentioribus, sed etiam malè meritis benefacere?
|
987
|
Ad quid
utilis erit probitas, si nesciat etiam iis qui sibi inferiores sunt victas
dare manus.
|
988
|
Viro, qui
possederit robur, quod dicitur probitas, non erit dedecus esse pauperem.
|
989
|
Qui non
mutantur, etiamsi tempus mutetur (h.e. qui nec paupertatis tempore probitatem
destituunt) probitatis litus vocabuntur.
|
990
|
Si probi
probitatem non sustentando, ab illâ deficiant, tune nec infernus suum pondus
sustentare poterit.
|
Chapter 100. Bona indoles.
|
|
991
|
Sapientes
aiunt facile esse cuivis assequi optimam semitam quae dicitur ingenitas,
facilem se atque affabilem praebendo. |
992
|
Amor in omnes et prosapiae nobilitas duo sunt, quae ad
ingenuitatem viam sternunt.
|
993
|
Quoniam per membrorum similitudinem non fit hominis cum
proboro homine similitudo; superset ut fiat per similitudinem indolis, quae
patitur reformationem, quam membra non patiuntur.
|
994
|
Mundus laudibus efferent ejus indolem, qui justiciae et
virtutis cupidum emolumentum possidet (h.e. qui justitiam et virtutem sectado
sibi emolumentum comparavit).
|
995
|
Ingenuitatis
naturam scientibus, neque per jocum permittitur subsannare vel ipsos suos
hostes.
|
996
|
Ideo mundi
mos adhuc perdurat, quia incidit in bonae indolis homines;
nam si ita non esset, jam intus terram abiens periisset. |
997
|
Qui hominum
propriamindolem non habent, quamvis limae acumini parem ingenii, subtilitatem
possideant, arboribus similes dcendi sunt.
|
998
|
Dedecus est
ab humanitate deficere etiam cum iis, qui ex odio tibi malefecerint.
|
999
|
Qui nesciunt
cum caeteris amicabiliter vivere, his diurna etiam lux tenebrae sunt.
|
1000
|
Divitiae,
quae malae indolis homini obveniunt, malae evadunt; non secus ac bonum lac
manum evadit, si in malum vas infundatur.
|
No comments:
Post a Comment