Tirukkural in Latin
இலத்தின மொழியில் திருக்குறள்
Translated into Latin by Fr.
C.J. Beschi in 1730.
Chapter 61. Solerita.
|
|
601
|
Nibilitais
splendor, qui in familiâ nunquam defceit, pigritiae teneberis si locum
dederit, tenebrescendo extinguetur.
|
602
|
Stude ut
pigritia in te extinguatur, si tuam familiam nobilitare desideras.
|
603
|
Inspientis
illius, qui quam vitare debet pigritiam sibi adoptaverit, nobilitati in quâ
natus est, finis obveniet omnes ejus in contrarium conatus praeveniendo.
|
604
|
Prospiae
splendor extinguetur, plurimaque insurgent damna in iis, qui nec pigritiam
vitant, neque assidumn laborandi exercitium habent.
|
605
|
Procrastinatio,
oblivio, segnities, somnus: quatuor haec ornamenta sunt, quibus se exornare
avent ii, qui suae ruinae student.
|
606
|
Etiamsi
omnium potentissimi regis divitiae, eos insectentur (hoc est absque ullo
labore iis obveniant) difficilium est, ut ex iis magnam utilitatem percipiant
qui pigri sunt.
|
607
|
Eorum qui
bona concilia dandi officium exercent, reprehensiones quin mussitet audire
cogetur, qui segnitiei amore captus, laudabile assiduè laborandi exercitum
non habet.
|
608
|
Si rex in
suâ familiâ segnetiei locum dederit, haec efficiet ut suis hostibus servus
evadet; quia quum is resistendi vim non habeat, iis obtemperare oportebit.
|
609
|
Quisque in
suâ familiâ oborta damna reparabit, si se à segnitie sectandâ averteret.
|
610
|
Impiger rex
sine intermissione assequetur totam terram, quam caeteri reges nossini suis
pedibus dimetiendo assecuti sunt (i.e. absque morâ dominus evadet regnorum,
qui caeteri reges nossini multo labore, ac tempore adepti sunt).
|
Chapter 62. Assiduè laborare.
|
|
611
|
Assiduus
labor magnum cuique spiritum dabit, qui affectet non desidere animo, quum
quid difficile videtur.
|
612
|
Quum quid
incoeperis, cave ne illud destruas non proficiendo; ii enim qui ad finem
perducunt, quod in actione deest, nunquam sapientûm aestimationem amittent.
|
613
|
Plurimus
liberaliter largiendi gloria nonnisi in assiduè laborente indole residet;
(quia qui assiduè non laborant, nec quid largiantur habent).
|
614
|
Sicuti
timidi alicujus brachium quemvis ferire velit, ensem vibrare nescit; is qui
assiduè non laborat, quamvis liberalis esse velit, ob suam paupertatem liberalitatem
exercere non poterit.
|
615
|
Qui non
delicias sed laboriosam vitam optat, hic sanè suae tamiliae fulcrum erit, eam
ab omni damno liberare valens.
|
616
|
Assiduus
labor divitias effert; assidui laboris defectus nonnisi paupertatem inducit.
|
617
|
Apud pigros
residere infelicitatis Deam, quam Mûdêvi vocant, in impigri assiduo labore
Deam felicitatis, quam Lakshmî vocant, suam sedem figere, aiunt sapientis.
|
618
|
Non est
vitio vertendum alicui, si minus sapiens sit; se dei qui quid utile sit, et
quâ via assequi possit optimè sciendo, segnitie victo illud omittere magnum
est vitium.
|
619
|
Quamvis ob
contrarium fatum non assequaris id quod tuo labore assequi intendis,
nihilominus tuus labor nunquam tibi non afferet salarium tui corporis
fatigationi debitum.
|
620
|
Ipsum
removeri fatum videbunt, qui animo non deficientes, sine intermissione
assiduè laborant.
|
Chapter 63. In adversis non
turbari.
|
|
621
|
Cum
adversitas venerit, lectus te ostende; nam nullum aliud est medium utilius
quam cum eâ associatum incederas.
|
622
|
Pelago ipsi
pares adversitates, si tales aestimes quales sapientibus videntur,
adversitates non erunt.
|
623
|
Qui ex
adversitate non affligitur, ipsi adversitati afflictionem causabit.
|
624
|
Qui bovi
similis est (h.e. qui bovem imitatur), per cuneta salebrosa loca, quin
desitat, carrum trahentem, hic adversitatibus quoddam genus adversitatis est.
|
625
|
Plurimae
adversitates, aliae aliis supervenientes, licet obviam fiant; ab eo, qui suam
constantiam non deseret, adversitatem patiendo, victas manus dabunt.
|
626
|
Num
afflictionem patietur, si pauper fiat, qui cum dives est, exollere se nescit.
|
627
|
Sapientes
propter adversa non turbantur, scientes propriam esse humani corporis
conditionem scopum esse adversitatis ictibus.
|
628
|
Qui delicias
non quaerit, et secum statuit, prospera cum adversis mixta habere, naturalem
esse hujus mundi conditionem, in adversis animo non corruet.
|
629
|
Qui inter
prospera de prosperitate non gaudet, nec inter adversa de adversitate
tristabitur.
|
630
|
In rege
cujus actionibus adversitates obveniunt, eas tanquam favores aestimare, quia
gloriosiorem reddunt actionem, quam iis superatis conficere debet, praerogativa
est ab ipsis suis hostibus valde aestimabilis.
|
Chapter 64. De ministro.
|
|
631
|
Regius minister in agendo, ad id necessaria
instrumenta, tempus, agendi modum, necnon actionis difficultates in
praeveniendo.
|
632
|
Cum quique supradictis qualitatibus debet insuper
regius minister in animi firmitate,
in amore erga subditos, in jurus peritiâ, et in defesse laborando eximus esse. |
633
|
Inter regis hostes in regem confoederatos descidium
inducere, regis amicos ac fautores ne amicitiam deserant amicè tractare, et
qui regem deseruerunt ut iterum regi foederentur obtinere, qui valet, optimus
Minister est.
|
634
|
Negotia maturè considerare, ad ea conficienda, quae
magis apta sunt media adhibere, et ita loqui ut omnes in suam sententiam
trehat, qui valet, optimus Miniter erit.
|
635
|
Insuper Minister debet plenè imbutus esse notitiâ
virtutum regi convenientium, affabilem se praebere, callere modum agendi
diversum pro temporum diversitate, ac ingenii subtilitatem habere.
|
636
|
Iis, qui cum
naturali ingenii subtilitate scientias quoque acquisitas habeant, quindam est
utut subtilissimum imperceptibile.
|
637
|
Etiamsi
agendi modum ex scientiisdidiceris, attaemeu mundi mores discendo, juxta
illos age.
|
638
|
Quamvis rex
nec gnaris obaudiat, et ipse nescius est, tamen apud ipsum Ministri officium
exercens obligationem habet eum hortandi, ne agat, quae agenda non sunt.
|
639
|
Melius est
regi a sepuaginta millionibus hostium oppugnari, quam Ministrum habere
contrarium.
|
640
|
Quamvis
Minister, quae agenda sunt, eo quo decet modo, maturè consideret, numquam
tamen ea perficiet, si dexteritatem pariter non habeat.
|
Chapter 65. Verborum
efficacia.
|
|
641
|
Linguae
bonitas (hoc est verborum via suasiva), in sapientûm aestimatione Ministrum
bonum facit, nam hujusmodi bonitas caeteras omnes bonitates antecellit.
|
642
|
Cum ex
Ministri verbis summum regi bonum, ac summum oriri possit malum, debet
Minister in suis verbis valdè circumspectus.
|
643
|
Ministri
verba talia esse debent, ut amicos in amicitiâ magisque confirmet, et in
adversariis amicitiae desiderium reeent.
|
644
|
Minister in
loquendo respectum habeat ad statum, seu conditionem eorum, quibus cum
loquitur; num nil est quod sit hoc virtuti magis consonum, nil quod majus
emolumentum afferat.
|
645
|
Minister
virbum non proferat nisi postquam sciverit (sue noverit), nullum aliud esse
verbum quod suum verbum vincere possit.
|
646
|
Qui in
praeclaro Ministri officio perfectus est, is loqui debet ita, ut cum
desiderio audiatur; cum verò caeteri loquuntur, non ad eorum loquendi modum,
sed ad negotium quod afferunt, animum intendere.
|
647
|
Eum qui in
luquendo suasivam vim habet, oblivioni obnoxius non est, nec auditorium
timet, quisnam in oppositione voncere poterit ? Nemo sanè.
|
648
|
Orbis
celeriter se subjiciet illis, si in loquendo ordinatè ac suaviter loqui
valentes habuerit.
|
649
|
Asiaticè
loqui affectant, qui purè et loconicè loqui nesciunt.
|
650
|
Qui quod
didicerunt clarè et perspicuè caeteris communicare nescuint, similes sunt
floribus, qui ramo adhaerent, sed odorem non reddunt.
|
Chapter 66. Puritas actionum.
|
|
651
|
Bonum
auxiliatorem habere, temporale modo emolumentum dabit; sed puritas actionum,
cum temporali emolumento, virtutem quoque, eique subsequens in coelo premium
dabit.
|
652
|
Semper
vitande sunt actiones, qui nec agenti laudem nec caeteris bonum afferunt.
|
653
|
Vitare omnio
debet laudem destruentes actiones quoin mundon praeclarus esse vult.
|
654
|
Neque ut
aliquod damnum effugiant, indecora faciunt qui firman mentem habet.
|
655
|
Aut noli
facere unquam id, de quo postea conquerendum tibi sit; aut si aliquando
feceris, querelas omitte.
|
656
|
Etiamsi tuam
materm fame mori videris, noli facere quod a sapientibus virturabile sit.
|
657
|
Sapientibus
melius est summam paupertatem pati, quam divites fieri collum subdendo
sapientûm vituperio (i.e. vituperio dignis actionibus).
|
658
|
Qui aliquid
vituperabile non vituperando inconsideratè fecerit, quamvis illud ad finem
perducat, postea tamen afficitionem patietur.
|
659
|
Quod cum
luctu cumulaveris, cum luctu peribit; si vero propter justiciam aliquod
damnum patiaris, postea multa tibi afferet bona.
|
660
|
For nefas
divitias cumulando regem in solio firmare velle, idem est ac velle firmum
reddere ex crudâ argillâ fictum vas aquam ei infundendo.
|
Chapter 67. Firmitas in
agenda.
|
|
661
|
Quod facit
actionem fermitatem est animi fermitas; caetera omnia ad id non posunt.
|
662
|
Perfecti
ministri conditio est inter haec duo viam tenere, ut neque aggrediatur ea,
quibus insuperabilem obicem venturum praevidet, et si obex advenerit non
retrocedat.
|
663
|
Fortis in
agendo minister, quod in hostem intentat, ita exsequi debet, ut nonnisi finis
actionis hosti notus sit, quod si ante finem hosti innotuerit diu lugendam
afficitionem patietur.
|
664
|
Regulas
agendi dare, sen parescribere, omnibus facile est; sed difficillimum est
juxta praescriptas regulas agere.
|
665
|
Eorum, qui
praecelum ministri officium obtiendo calri sunt, in gens firmitas quum
redundet in regem, ab ipso magni fiet.
|
666
|
Omnia quae
intentaverint, eo quo cogitaverunt modo obtinebunt ii, qui cum consideratione
agendi fermitatem quoque possident.
|
667
|
Despicabilis
licèt figurare sit, noli quemquam despicere; sunt enim qui similes sunt axe
magni currus, firmanti clavo.
|
668
|
Actio quam,
maturè considerando, faciendam esse perspexisti, sine triubatione
procrastinationem vitando, perficienda est.
|
669
|
Quamvis
plurimo labore, et animi contentione conficiendum sit, animi firmitatem
sustentando perfice opus magnam tibi dulcedinem pariet.
|
670
|
Caeteras
omnes fermitatas licet obtineas; si tamen animi fermitatem non aveas,
a sapientibus non magni fies. |
Chapter 68. Modus agendi.
|
|
671
|
Maturè
considerandum, quoque certitudo oriatur, quod ad finem opus perduci possit;
talem autem certitudinem habens opus erastinum differe magnus error erit.
|
672
|
In iis quae
moram exigunt, moratus sis; in eis verò quae moram non sufferunr, moratus ne
sis.
|
673
|
Quotiescunque
vires suppetunt, in hostem agere debes; si viribus inferior sis qliquam viam
excogianto opereris (sensus est, ubi vires desunt astutiâ utendum).
|
674
|
Inchoatae et
non perfactae actiones, inchoatum et non perfectum bellum; si ritè
consideres, easdem (quia semper malum subsequentur), consequentias habere
nosces.
|
675
|
Quid
impendendum? quae adsint instrumenta? aptum ne sit tempus? quasnam actiones
facere possit? Opportunus an faveat locus? haec quinque sine allucinatione
considerando, ad aliquem actionem procedendum.
|
676
|
Antequam
aliquid aggrediaris, – ‘‘ad id perficiendum, quante labore opus sit? –
quaenam impendimenta obvenire possint?- his superatis, et re ad finem
perductâ, quodnam emolumentum sit obventurum?’’ – aequâ lance vibrando, agere
debes.
|
677
|
Praeterea ab
opus perficere volente haec servanta lex est, ut ab iis notitiam acquirat qui
opere in illo praxim habeant.
|
678
|
Ex unâ
actione feliciter confectâ gradus est faciendus ad aliam similem actionem,
non secus ac pro domesticum elephantem alii elephantes capientur. |
679
|
Expedit citius hostium fautores sibi amicos reddere,
quam amicos gratificare.
|
680
|
Minister
Regis, qui exiguum habet regnu __? timens ostendere panicum quo capietur metum, si
fortè à fortiori oppugnetur, si se vincere
poterit, non debet inique ferre aliquam depressionem, quae fortiori
assequendo, sibi proveniat.
|
Chapter
69. Legatio i.e. legati officium.
|
|
681
|
Legati dotes esse debent sequente; nimirum ut sit (suis
consanguineris) benè affectus; ut sit optimo loco natus; ut regis personam
affectare sciat.
|
682
|
Amor (in regem), quae regi convenientia sunt probe
scire, et in loquendo consideratio et verborum efficacia: tres sunt
qualitates quea nonnisi in legatis reperiuntur.
|
683
|
Inter regia jura callentes versando, in dictâ scientiâ
valde peritus esse debe; qui inter armatosreges auis verbis suo regi
victoriam obtinendi officium sustinet, nempe legatus.
|
684
|
Ingenii sublimitas, venerabilis aut amabilis
praesentia, magno studio ac praxi compararta scientia; qui horum trium
unionem habet, ad legti officium prodeat.
|
685
|
Si plurima sint profenda, ordinate ac concise id
faciendo; si displicentia sint repraesentanda ab odium concintantibus verbis
abstinend: amicalibus verbis id faciendi, suo regi emolumentum procurare
debet legatus.
|
686
|
Necessariam scientiam habendo, si torvis oculis
aspiciatur metum non ostendendo, rem ita ut ab audientte bene intelligatur
exponendo, si tempus sibi non faveat, quamnam tunc industriam adhibere
debeat, scire debet legatus.
|
687
|
Quomodo se genere debeat noscendo, ad alloquendum regem
tempus aptum et locum opportunum procurando, omnia cum maturâ consideratione fasciendo,
legationem qui absolvit optimus legatus erit.
|
688
|
Illibatos mores, aulicorum favorem, et intrepidum
animum, et cum his tribus in loquendo sinceritatem possidere boni legati
condition est.
|
689
|
Qui verba à suo rege prolata ad alios reges ferendi
officio funguntur, debent ita intrepidè loqui, ut nunquam ob metum aliquod ex
suo ore effluat verbum, quod suo regi indecorum.
|
690
|
Qui etiamsi sibi damnum imminere videat, nil timend
apud caeteros reges suo regi exaltationem, non depressionem afferentia verba
proferre valet, optimus legatus est.
|
Chapter
70. Quomodo legatus cum regibus versari debeat.
|
|
691
|
Necprope nec
procul, non secus ac qui ad ignem calefit, cum exertis regibus versandum.
|
692
|
Non
appertere quae reges tanquam sibi propria appetunt, via est assequendi ab
ipsis regibus versandum.
|
693
|
Si cautus
esse vis, cave ab iis, quae difficulter tolerantur; nam postquam regum animum
aversum senseris, difficile erit illum benevolm reddere.
|
694
|
Coram
regibus cave ne quinquam secretè loquantur, neque ut audias aurem admoveas,
neque quid dixerit statim interroges, neque cures illud secretum scire, nisi
quum ille tibi sponte patefecerit.
|
695
|
Quidquid rex
alicui secretè loquantur, neque ut audias aurem admoveas, neque quid dixerit
statim interroges, neque cures illud secretum scire, nisi quum ille tibi sponte patefecerit.
|
696
|
Regis
intentum percipere studens, ad ei loquendum opportunum tempus eligendo, sive
odiosa, sive grata sint, quae loqui debes, ita loquaris ut gratè audiaris.
|
697
|
Grata
loquendo futilia nunquam loquaris, licet alii coram te ac rege loquantur.
|
698
|
Quamvis rex aetate tibi inferior sit, et in eo
consangtiuinitatis gradu, ut tibi reverentiam debeat, ne istam praesumas, sed
procede attendendo ad supremam quam gerit dignitatem.
|
699
|
Qui sanam
mentem habent, quamvis se videant a rege, plurimi fieri, nunquam audent ea
facere quae regi non placent.
|
700
|
In regis
familiaritate veteranus licet sis, cave ruinam affert.
|
No comments:
Post a Comment