Thirukkural in Sanskrit (तिरुक्कुरळ् – संस्कृतानुवाद)
|
२. राजधर्माध्याय
अधिकार: ९१. भार्यानुवर्तनम्
|
||
|
|
|
९०१
|
भार्यावचनकारी न लभते फलमुत्तमम्
।
भार्यानुसरणं लक्ष्यसाधने बाधकं भवेत् ॥ |
|
९०२
|
लक्ष्यमुत्सृज्य कामार्थं भार्यावचनकारिभि:
।
लब्धं वित्तं भवेत्तेषां नूनं लज्जाप्रदायकम् ॥ |
|
९०३
|
आत्मगौरवमुत्सृज्य य: पत्न्यां
भीतिमान् भवेत् ।
अतथाभूतमहतामग्रे लज्जां स विन्दते ॥ |
|
९०४
|
भार्याभीरुर्न लभते लोकान्तरसुखं
स्थिरम् ।
कार्यनिर्वाहसामर्थ्यं न तस्य श्लाघ्यते बुधै: ॥ |
|
९०५
|
भार्याभीरुर्महात्मभ्यो बहुभ्यश्च
निजेच्छया ।
स तु स्वीयधनं चापि दातुं भीतिमवाप्नुयात् ॥ |
|
९०६
|
देवभॊगमवाप्यापि नायं प्राप्नोति
गौरवम् ।
रम्यहस्तयुतां भार्यां दृष्ट्वा य: कातरो भवेत् ॥ |
|
९०७
|
भार्यायां दास्यकृत्येन जीवतां
पौरुषादपि ।
स्त्रीणां लज्जासमेतानां स्त्रीत्वमेव विशिष्यते ॥ |
|
९०८
|
भार्यावचनकर्ता तु स्वमित्रेभ्योऽपि
कांक्षितम् ।
न स्यात्पूरयिंतु शक्त: कुर्याद्धर्मान् न शाश्वतान् ॥ |
|
९०९
|
धर्मकार्यं तन्निधानवित्तार्जनविधिं
तथा ।
काम्यकर्माणि कर्तुं च पत्नीदासो न शक्नुयात् ॥ |
|
९१०
|
ऋजुपूतमनस्कानां श्रेष्ठस्थानमुपेयुषाम्
।
पत्नीदास्यकराज्ञानां सर्वथा न भविष्यति ॥ |
|
|
|
अधिकार: ९२. पण्याङ्गना
|
|
|
|
९११
|
हार्दप्रेम विना वित्तहेतो:
प्रीतिं करोति या ।
दास्यास्तस्या रम्यवाक्यं दद्याद् व्यसनमन्तत: |
९१२
|
धनलाभानुसरेण ब्रूवतीनां प्रियं
वच: ।
स्नेहं निर्गुणदसीनां विमृश्य विसृजेन्नर: ॥ |
९१३
|
पण्यस्त्रीणामर्थहेतो: कृत्रिमालिङ्गनं
तु यत् ।
तमोवृतस्थले नूत्नप्रेतालिङ्गनवद्भवेत् ॥ |
९१४
|
अर्थमात्रैकलक्ष्यणां दासीनां
कपटं सुखम् ।
नाद्रियन्ते धर्ममार्गविमर्शनपरा बुधा: ॥ |
९१५
|
स्वभावज्ञानसहिता: शास्त्रज्ञानेन
चान्विता: ।
सर्वस्वाम्याङ्गनाभोगं कृत्रिमं न हि वृण्वते ॥ |
९१६
|
पण्यस्त्रीणां
छलं प्रेम यच्छन्तीनां जनान् प्रति ।
भुजौ रूपमदान्धानां न स्पृशेयुर्गुणैषिण: ॥ |
९१७
|
कृत्वाऽन्यं
हृदि कायेन यच्छन्तीनां स्वसङ्गमम् ।
वारस्त्रीणां भुजौ चित्तदार्ढ्यहीना: स्पृशन्त्यहो ॥ |
९१८
|
कुलटाभिर्वञ्चिकाभि:
सहालिङ्गनकर्म तु ।
नृणा विवेकशून्यानां भूतं प्राणहरं भवेत् ॥ |
९१९
|
चारित्र्यमात्रशून्यानां
दासीनां मधुरो भुज: ।
मूढाधमजनप्राप्यनिरयेन समो भवेत् ॥ |
९२०
|
द्विमनस्का वारनारी द्यूतो
मद्यं मदप्रदम् ।
त्रिभिरेतैर्युतं मर्त्य विमुञ्चेत् पद्मसम्भवा ॥ |
|
|
अधिकार: ९३. मद्यपाननिषेध:
|
||
|
|
|
९२१
|
मद्यपानप्रियान्
दृष्टा न बिभ्यति विरोधिन: ।
तथा तैरार्जिता कीर्ती: अचिरात् क्षीयते भुवि ॥ |
|
९२२
|
मद्यं
न पेयं विदुषा कश्चित् पातुं वृणोति चेत् ।
महाद्भिर्माननीयोऽसौ न कदाचिद्भविष्यति ॥ |
|
९२३
|
जनन्या:
पुरतो मद्यपानं क्लेशप्रदं यदि ।
पानं महात्मनामग्रे कियदु:खकरं भवेत् ॥ |
|
९२४
|
अतिहेयसुरपानरूपदोषजुषां
पुर: ।
लज्जाख्यरमणी स्थातुमशक्ता दूरतो व्रजेत् ॥ |
|
९२५
|
धनं
दत्वा सुरां पीत्वा चोन्मादावस्थया स्थिति:
इतिकर्तव्यतामूढरूपाज्ञाननिरूपिका ॥ |
|
९२६
|
ज्ञानाभावान्न
भेदोऽस्ति निद्राणस्य मृतस्य च ।
विषपायी सुरापायी द्वामिवौ च तथा समौ ॥ |
|
९२७
|
सुरां
रहसि संसेव्य नष्टप्रज्ञान् मदान्वितान् ।
ग्रामीणा हेतुभिस्तत्त्वमूह्य नूनं हसन्ति हि ॥ |
|
९२८
|
सुरां
पीत्वापि 'नो पीतं मये ति कथनं त्यज ।
पानमात्रेण चित्तस्थसत्यं किल विनिस्सरेत् ॥ |
|
९२९
|
सुरया
स्मृतिहीनस्य ज्ञानदानं सहेतुकम् ।
दीपसाह्यान्नीरमग्रवस्त्वन्वेषणवाद् वृथा ॥ |
|
९३०
|
अपीतमदिर:
कश्चिद् दृष्ट्वा पानमदान्वितम् ।
'इयं दशा ममापि स्यात् पानेन' ति किं स्मरेत् ॥ |
|
अधिकार: ९४. द्यूत:
|
|
|
|
९३१
|
न
कुर्याज्जयशीलोऽपि द्यूतं, नश्येज्जितं धनम् ।
मक्ष्याशया मीनभुक्तजलोद्गारसमं भवेत् ॥ |
९३२
|
प्राप्यौकांशं
शतांशानां त्यक्ता द्यूतोपसेवक: ।
धर्मकामप्राप्तिमार्गं न लभेत कदाचन ॥ |
९३३
|
अक्षेण
भ्रमणार्हेण लाभार्थं द्यूतकारिभि: ।
सञ्चितार्थस्तथा लाभो रिपूणां सविधं व्रजेत् ॥ |
९३४
|
स्वाश्रितानां
बहुक्लेशप्रदानात् कीर्तिनाशनात् ।
दारिद्र्यदायकं द्यूतसदृशं नास्ति किञ्चन ॥ |
९३५
|
स
तु सर्वसमर्थोऽपि भवेन्नूनमकिञ्चन: ।
अक्षं द्यूतस्थलं द्यूतकृत्यं य: सेवते सदा ॥ |
९३६
|
दारिद्र्यदेवता
द्यूतनाम्नी यं तु समाश्रयेत् ।
इह सर्वसुखैर्मुक्त: स परे नरकं व्रजेत् ॥ |
९३७
|
पित्रार्जितधनं
तस्य सद्गुणोऽपि विनश्यति ।
द्यूतक्रीडाङ्गणे येन सर्व: कालोऽपि याप्यते ॥ |
९३८
|
असत्यभाषणं
वित्तनाश: कारुण्यवर्जनम् ।
सर्वनिमाननर्थांश्च द्यूतकर्म प्रयच्छति ॥ |
९३९
|
धनविद्यायशोवस्त्रभोजनानां
च पञ्चकम् ।
तं विहाय विनिर्याति सेवते द्यूतकर्म य: ॥ |
९४०
|
असकृन्नष्टत्तोऽपि
द्यूतं कुर्याद्यथेपस्या ।
रोगार्तोऽप्यसकृत्तद्वन्मर्त्यो वाञ्छति जीवितुम् ॥ |
अधिकार: ९५. औषधम्
|
|
|
|
९४१
|
वातपित्तश्लेष्मरूपत्रयाणां
विषमां स्थितिम् ।
आयुर्वेददविदो व्याधिशब्देन ब्रुवते बुधा: ॥ |
९४२
|
भुक्तं
जीर्णमभूद्वेति विमर्शनन्तरं पुन: ।
भुञ्जानस्य शरीरस्य वृथा भवति भेषजम् ॥ |
९४३
|
भुक्तेऽन्ने
जीर्णतां प्राप्ते भुञ्जान: परिमाणत: ।
चिरं चानेन देहेन कालं नयति मानव: ॥ |
९४४
|
भुक्तस्य
जीर्णतां बुध्वा बुभुक्षानन्तरं नर: ।
आहारनियमोपेतो भुञ्जियाच्छास्त्रवर्त्मना ॥ |
९४५
|
यथाशास्त्रं
यथामानं स्वल्पान्नस्य निषेवणात् ।
मर्त्यं प्राणहरो व्याधि: यावज्जीवं न बाधते ॥ |
९४६
|
मिताहारपरे
सौख्यं शाश्वतं विद्यते यथा ।
नित्यरोगो भवेत्तस्मिन्नमिताहारसेवके ॥ |
९४७
|
जीर्णशक्तिमतिक्रम्य
यथावदविमृश्य च ।
भूरि भुक्तवतो नानारोगा: प्रदुर्भवन्त्यहो ॥ |
९४८
|
रोगतत्वं
परामृश्य ज्ञात्वा रोगस्य कारणम् ।
शमनोपायमालोच्य वैद्य: कुर्यान्निवारणम् ॥ |
९४९
|
रोगार्तानां
वयोमानां कालं रोगप्रमाणताम् ।
आलोच्य वैद्यशास्त्रज्ञ: चिकित्सां सम्यगाचरेत् ॥ |
९५०
|
रुग्णो
भिषग्भेषजं च समये भेषजप्रद: ।
एतच्चतुष्कसंयोगश्चिकित्सोति प्रकीर्त्यते ॥ |
अधिकार: ९६. कुलीनत्वम्
|
|
|
|
९५१
|
असत्कुलप्रसूतेषु
मनुष्येषु स्वभावत: ।
लज्जामाध्यस्थ्यनामानौ स्यातां न सङ्गतौ ॥ |
९५२
|
लज्जाचारित्र्यसत्याख्यगुणानां
त्रितयं भुवि ।
तिष्ठेत् सत्कुलजातेषु विद्याविरहितेष्वपि ॥ |
९५३
|
प्रसन्नवदनं
दानमनिन्दा रम्यभाषणम् ।
इतीमे सुगुणा: शुद्धकुलीने सहजा मता: ॥ |
९५४
|
अनेककोटिसंख्याकधनलाभकृतेऽपि
ते ।
न कुर्यु: सत्कुलोत्पन्ना दोषं कुलविद्यातकम् ॥ |
९५५
|
प्रसिद्धसत्कुलोत्पन्नो
दारिद्र्येण युतोऽप्ययम् ।
परोपकारकरणान्न कदाचिन्निवर्तते ॥ |
९५६
|
'निर्दुष्टकुलचारित्र्यसहिता:
स्याम सर्वदा' ।
इत्यं दृढप्रतिज्ञास्तु निन्दितं न वितन्वते ॥ |
९५७
|
महाकुलप्रसूतेषु
स्थित: स्वल्पोऽपि दुर्गुणा: ।
व्योमचन्द्रकलङ्केन समं दृश्येत् सुस्फुटम् ॥ |
९५८
|
कुलोचितगुणाढ्योपि
यो वा प्रीतिविवर्जित: ।
तथाविधे कुलीनत्वसन्देहो जायते नृणाम् ॥ |
९५९
|
पूरढाङ्कुरमूलाद्धि
भूतत्वं ज्ञायते यथा ।
तथा वाक्यप्रयोगेण कुलं ज्ञायेत कस्यचित् ॥ |
९६०
|
श्रेयोऽभिलाषिणां
लज्जावत्वं नूनमपेक्ष्यते ।
विनीतेन सदा भाव्यं कुलगौरवकांक्षिणा ॥ |
|
|
अधिकार: ९७. मानम्
|
|
|
|
९६१
|
केनचिद्रचितं
कार्यं भवेदपि महत्तरम् ।
कुलगौरवनाशाय यदि तत् स्याद्विसृज्यताम् ॥ |
९६२
|
पौरुषं
यशसा साकं लब्धुमाशासमन्वित: ।
यश:कृते कुलश्रैष्ठ्यघातकं कर्म नाचरेत् ॥ |
९६३
|
सम्पत्समृद्धिवेलायां
विनय: सर्वदा वर: ।
सम्पनाशे पौरुषं तु वरं स्याद्विनयादपि ॥ |
९६४
|
सम्भूता
अपि सद्वेशं लोके श्रेष्ठपदच्युता: ।
उत्तमाङ्गपरिभ्रष्टकेशतुल्या भवन्ति ते ॥ |
९६५
|
महीधरसमा:
सन्त: स्वल्पं गुञ्जाफलोपमम् ।
पतनोन्मुखकार्यं च कुर्वन्तस्ते पतन्त्य्ध: ॥ |
९६६
|
तिरस्कर्तु:
पुरोभागे स्थिति: पौरुषमन्तरा ।
नेह कीर्तिं परे स्वर्गं न यच्छेत् किं प्रयोजनम् ॥ |
९६७
|
तिरस्कर्तारमाश्रित्य
सलाभं जीवनादपि ।
'तदकृत्वा मृतिं प्राप'दिति कीर्तिर्विशिष्यते ॥ |
९६८
|
कुलीनत्वं
पौरुषं च यदा नाशोन्मुखं भवेत् ।
जीवनं देहरक्षार्थं तदा किं स्वर्गदायकम् ॥ |
९६९
|
रोमौकमात्रपतनात्
चमरो मरणं व्रजेत् ।
माननाशो प्रसक्ते तु न जीवन्ति कुलोद्भवा: ॥ |
९७०
|
मानहान्या
विनष्टानां मानिनां महितं यश: ।
यशस्य बहुधा लोको मानयेत् पृथिवीतले ॥ |
अधिकार: ९८. महत्त्वम्
|
|
|
|
९७१
|
लोके
कस्यचिदुत्साहो महत्त्वमिति कथ्यते ।
विनोत्साहं जीवनेच्छा महत्वाभाव उच्यते ॥ |
९७२
|
तुल्या:
स्युर्जन्मना सर्वे किन्तु कर्मविभेदत: ।
महत्त्वतदाभावौ तु भिन्नौ जीवेषु तिष्ठत: ॥ |
९७३
|
श्रेष्ठकर्म
विन श्रेष्ठकृत्यात् सामान्योऽपि महान् भवेत् ।
विना स्थानां श्रेष्ठकृत्यात् सामान्योऽपि महान् भवेत् ॥ |
८७४
|
यस्त्वात्मानं
सद्गुणाद्यै: रक्षन् जीवति मानव: ।
महिमानं स विन्देत दृढचित्ता सती यथा ॥ |
९७५
|
महत्त्वगुणसम्पन्ना:
कर्तव्यं कार्यमुत्तमम् ।
विहितेन पथा कर्तुं भवेयु: शक्तिशालिन: ॥ |
९७६
|
"महात्मन:
पुरस्कृत्य यामस्तद्गतवर्त्मना" ।
इति न स्यान्मतिर्नीचेष्वात्मश्लाघापरेषु च ॥ |
९७७
|
सज्जनार्हमहत्वाख्यगुणो
विद्यादिवर्जितम् ।
अस्थानपुरुषं प्राप्य तं कुर्याद् गर्वपूरितम् ॥ |
९७८
|
महत्वगुणशीलास्तु
भवन्ति विनयान्विता: ।
तद्विहीना निजस्तोत्रकरणैकपरायणा: ॥ |
९७९
|
गार्वभावो
महत्त्वस्य लक्षणं सति कारणे ।
निष्कारणमहङ्कारवत्ता नीचत्वलक्षणम् ॥ |
९८०
|
महान्त:
परदोषाणां दर्शने विमुखा: किल ।
अधमा: परदोषैकदर्शने नितरां प्रिया: ॥ |
|
|
अधिकार: ९९. विशिष्टगुणसम्पत्ति:
|
|
|
|
९८१
|
युक्तमेतदिति ज्ञात्वा विशिष्टगुणशालिनाम्
।
सहजास्तद्गुणास्तेषां भवेयुरिति शास्त्रिण: ॥ |
९८२
|
आन्तरं गुणसौन्दर्यं स्यात्सौन्दर्यं
महात्मनाम् ।
बाह्यं शरीरसौन्दर्यं न सौन्दर्यपदेरितम् ॥ |
९८३
|
उपकारप्रीतिलज्जासत्यदाक्षिण्यमित्यपि
।
गुणा: पञ्च स्तम्भरूपा: श्रेष्ठ्यभारसमावहा: ॥ |
९८४
|
अहिंसाधर्ममाश्रित्य
तपस्तिष्ठति मुख्यत: ।
परापकारवैमुख्यगुण: श्रेष्ठ्यमुपाश्रयेत् ॥ |
९८५
|
कार्यसिद्धिसमर्थानां
सामर्थ्यं विनयो मत: ।
शत्रून् स्ववशमानेतुं विनय: कारणं भवेत् ॥ |
९८६
|
असामानेषु
नीचेषु वर्तनं विनयेन यत् ।
तन्महत्त्वं परिज्ञातुं निकषोपालतां व्रजेत् ॥ |
९८७
|
अपकर्तुर्नरस्यापि
साह्यं न क्रियते यदि ।
महत्वगुणवत्तपि तदा व्यर्था भवेत् सताम् ॥ |
९८८
|
मगत्वरूपसत्त्वेन
सहितानां महात्मनाम् ।
लब्धं दारिद्र्यमप्येषां नापकर्षाय जायते ॥ |
९८९
|
महत्वगुणरूपाब्धितीरतुल्यो
महान् भुवि ।
प्राप्ते प्रलयकालेऽपि शौथिल्यं न हि विन्दते ॥ |
९९०
|
महात्मनां
महत्वाख्यगुणो यदि लयं व्रजेत् ।
सुविशाला मेदिनीयं भारं वोढं न शक्नुयात् ॥ |
|
|
अधिकार: १००. अनुसृत्य प्रवर्तनम्
|
|
|
|
९९१
|
सौलभ्येन
समै: साकमनुसृत्य प्रवर्तनात् ।
विशिष्टगुणसम्प्राप्ति: सुलभेति सतां मतम् । |
९९२
|
प्रेम्णा
प्रवर्तनं शुद्धविख्यातकुलजन्म च ।
द्वयमेतन्महत्वाख्यगुणं यच्छति कस्यचित् ॥ |
९९३
|
जनै:
साकं देशसाम्यान्न भेदनुवर्तनम् ।
गुणेन साम्यमेभिस्तु भवेच्छन्दानुवर्तनम् ॥। |
९९४
|
नीतिधर्मसमेतानां
परोपकृतिशालिनाम् ।
महात्मनां गुणं लोका: प्रशंसन्ति मदान्विता: ॥ |
९९५
|
परिहासेऽप्यन्यनिन्दाकरणं
दु:खमावहेत् ।
परानुसरणादज्ञा भवन्ति सुगुणान्विता: ॥ |
९९६
|
विशिष्टगुणिनां
सत्त्वाल्लोकोद्यापि प्रवर्तते ।
तदभावे प्रपञ्चोऽयं भुवि मग्नो भवेत् किल ॥ |
९९७
|
सज्जनार्हगुणैर्हीना:
तीक्ष्णासिसमशेमुषीम् ।
लब्ध्वापि पादपसमा मन्यन्ते मानवै: समै: ॥ |
९९८
|
विना
मैत्रीं विरोधं च कुर्वतां विषयेऽपि य: ।
गुणवान्न प्रवर्तेत् दोषयुक्त: स गण्यते ॥ |
९९९
|
स्नेहतत्त्वं
समालम्ब्य प्रवर्तनमजानताम् ।
दिवसोऽपि प्रभायुक्तो दृश्येत् तमसावृत: ॥ |
१०००
|
निर्गुणेनार्जितं
वित्तं नोपयोगकरं भवेत् ।
यथा स्यात् पात्रदोषेण पयो माधुर्यवर्जित: ॥ |
=======================================================================
No comments:
Post a Comment