Thirukkural in Sanskrit (तिरुक्कुरळ् – संस्कृतानुवाद)
|
२. राजधर्माध्याय
अधिकार: १०१. निरर्थकं वित्तम्
|
|
|
|
१००१
|
अभुक्त्वा स्वार्जितं वित्तं
गृहपूर्णं सुपुष्कलम् ।
मृतिं प्राप्तवतस्तस्य किं वित्तेन प्रयोजनम् ॥ |
१००२
|
'वित्तेन साध्यते सर्वमि'ति
बुद्धया ह्युपार्जितम् ।
यो न दद्याद् ज्ञानशून्य: स नीचं जन्म विन्दते ॥ |
१००३
|
धनार्जनैकलक्ष्या ये कृत्वा
दानादिसत्क्रियाम् ।
नार्जयन्ति परां कीर्तिं भारायन्ते भुवस्तु ते ॥ |
१००४
|
सर्वैरस्पृहणीयस्य दानकृत्यमजानत:
।
किं वावशिष्यते तस्य मरणानन्तरं भुवि ॥ |
१००५
|
दानं परेभ्य: स्वेनापि भोगश्चेत्युभयं
नृणाम् ।
यदि न स्यात् कोटिसंख्यधनपुञ्जेन किं फलम् ॥ |
१००६
|
सत्पात्रदानरूपेण गुणेन रहितो
नर: ।
स्वयं भोक्तुमनिच्छंश्च रोग: स्यात् स्वीयसम्पदाम् ॥ |
१००७
|
अदत्वैव दरिद्रेभ्यो रक्षितं
केनचिद्धनम् ।
अनूढसुन्दरीप्राप्तवार्धकेन समं भवेत् ॥ |
१००८
|
ग्राममध्ये फलै: पूर्णो यथैव
विषपादप: ॥
|
१००९
|
अभुक्त्वैव स्वयं धर्मकृत्वा
प्रीतिमन्तरा ।
रक्षितं केनचिद्वित्तं लब्ध्वान्य: सुखमाप्नुयात् ॥ |
१०१०
|
वृष्टमेघ: पुनर्नीरलाभाद् वृद्धिं
यथाश्नुते ।
समृद्धनां च दारिद्र्य तथा तात्कालिकं भवेत् ॥ |
|
|
अधिकार: १०२. लज्जशीलता
|
|
|
|
१०११
|
अकृत्यकरणोत्पन्नलज्जा लज्जेति
कथ्यते ।
नारीणां सहजा लज्जा ततो भिन्नैव दृश्यते ॥ |
१०१२
|
अन्नं वस्त्रं तथान्यानि समानि
स्युर्नृणां भुवि ।
सतां लज्जाविशिष्टत्वं विशेषगुण उच्यते ॥ |
१०१३
|
यथा शरीरमालम्ब्य वर्तन्ते
जीवराशय: ।
लज्जामाश्रित्य वर्तेत् महत्वाख्यगुणस्तथा ॥ |
१०१४
|
लज्जैवाभरणं लोके गुणज्ञानां
महात्मनाम् ।
गभीरगमनं तेषां लज्जाभावे न शोभते ॥ |
१०१५
|
अन्यै: प्राप्तापवादं च स्वेन
प्राप्तमभूदिति ।
मत्वा यो लज्जते लज्जास्थानं तं मन्यते जन: ॥ |
१०१६
|
निजात्मरक्षणोपायलज्जामप्राप्य
सज्जना: ।
विपुलां पृथिवीं चापि लब्धुं नेच्छन्ति सर्वदा ॥ |
१०१७
|
लज्जायुता
नरा: प्राणान् लज्जार्थं विसृजन्त्यपि ।
प्राणरक्षाकृते लज्जां न मुञ्चन्ति कदापि ते ॥ |
१०१८
|
यदीयकृत्यं
दृष्टान्ये भवेयुर्व्रीडयान्विता: ।
स्वयं न लज्जितो भूयात् तं धर्मो व्रीडया त्यजेत् ॥ |
१०१९
|
चारित्रहानि:
कस्यापि नाशयेत् कुलगौरवम् ।
कस्यचित् सकलं श्रेयो लज्जाभावो व्यपोहति ॥ |
१०२०
|
लज्जाहीनमनस्कानां प्राणेन
सह जीवनम् ।
सूत्रबद्धचलद्दारुप्रतिमातौल्यमावहेत् ॥ |
|
|
अधिकार: १०३. कुलगौरवक्षणम्
|
|
|
|
१०२१
|
"कुलगौरवनिर्माणकृत्याद्भ्रष्टो
न चास्म्यहम्" ।
इत्येवं कथनादन्यन्महत्त्वं नास्ति कस्यचित् ॥ |
१०२२
|
पूर्णज्ञानप्रयत्नाभ्यां
युक्तेनाकुण्ठितेन च ।
कर्मणा कस्यचिद्वंशगौरवं बहु वर्धते ॥ |
१०२३
|
वंशौन्नत्यकरे
कार्ये सदा प्रयततां नृणाम् ।
बद्ध्वा वस्त्रं दृढं कटतां साह्यं कुर्याद्विधि: स्वयम् ॥ |
१०२४
|
स्वकुलौन्नत्यसिद्धयर्थं
त्वरया यततां नृणाम् ।
विमर्शमन्तरा कार्यं निर्विघ्नं सेत्स्यति क्षणे ॥ |
१०२५
|
वंशप्रभावं
संरक्ष्य जीवता शास्त्रवर्त्मनि ।
तेन बान्धव्यमिच्छंस्तु लोकस्तमनुवर्तते ॥ |
१०२६
|
स्वोत्पन्नकुलनिर्वाहशक्तिं
संपाद्य जीवनम् ।
तात्त्विकं पौरुषं ताद्धि पुरुषाणां प्रशस्यते ॥ |
१०२७
|
धीरो
वहेद्युद्धभारं यथा बहुषु सत्स्वापि ।
शक्तस्तथा वहेद्वंशभारमन्येषु सत्स्वापि ॥ |
१०२८
|
कुलगौरवरक्षार्थं
कालो नात्र प्रतीक्ष्यताम् ।
आलस्यात् कालकांक्षायां हीयते कुलगौरवम् ॥ |
१०२९
|
कुलसंभावितानार्थवारणे
यत्नशालिन: ।
शरीरं कस्यचित्किंनु दु:खमात्रैकभाजनम् ॥ |
१०३०
|
यस्मिन
कुले भाविदु:खकुठाराभिहत: पतेत् ॥
|
अधिकार: १०४. कृषिकर्म
|
|
|
|
१०३१
|
नानाकर्मकरो
लोक: कृषिमात्रेण जीवति ।
अत: क्लेशकरं चापि कृषिकर्म प्रशस्यते ॥ |
१०३२
|
अन्यकर्मकराणं
च समेषां जीवधारणात् ।
जनानां कर्षका: सर्वे तिष्ठन्त्यक्षाणिवद् भुवि ॥ |
१०३३
|
जीवतां
कृषिकार्येण भवेदुत्तमजीवनम् ।
परान् संस्तुत्य जीवन्त: परे सर्वे पराश्रया: ॥ |
१०३४
|
धान्यसम्पत्समृद्धाश्च
दयावन्त: कृषीवला: ।
अन्यराज्ञां भुवं स्वीयराजाधीनं वितन्वते ॥ |
१०३५
|
कृषिं
करेण संवर्ध्य भुञ्जानास्ते कृषिवला: ।
न याचन्ते परान्, किन्तु यच्छन्त्यल्पमथार्थिनाम् ॥ |
१०३६
|
कृषिवालानां
हस्तास्तु कृषिहीनो भवेद्यदि ।
विरक्तानां यतीनां च जीवनं दुर्लभं तदा ॥ |
१०३७
|
कृष्टं
पादांशत: शुष्कं कृत्वा बीजस्य पातनात् ।
दोहदं मुष्टिमात्रं च विना भू: स्यात् फलप्रदा ॥ |
१०३८
|
कर्षणाद्
दोहदं श्रेष्ठं द्वयं कृत्वा ततस्तृणम् ।
निष्कास्य रक्षणाद्भूमे: न मुख्यं जलसेचनम् ॥ |
१०३९
|
केदारमनिशं
गत्वा स्वामी यदि न पश्यति ।
भूमिरप्रीतिपत्नीव विरक्ता तं परित्यजेत् ॥ |
१०४०
|
'दरिद्रा
वयमि'त्युक्त्वा कृषिकर्मपराङ्मुखान् ।
तान् समीक्ष्याथ भूदेवो हसेदज्ञानसंयुतान् ॥ |
अधिकार: १०५. दारिद्र्यम्
|
|
|
|
१०४१
|
दारिद्र्येण
समं लोके किं भवेद् दु:खदायकम् ।
इति प्रश्नस्य दारिद्र्येमेवेत्युत्तरमुच्यताम् ॥ |
१०४२
|
लभेत्
सहवासं यो दारिद्र्याभिधपापिना ।
ऐहिकामुष्मिकसुखं न विन्देत् स मानव: ॥ |
१०४३
|
दादिद्र्यसंज्ञिकी
त्वाशा यमाश्रित्य वसेन्नरम् ।
कुलश्रैष्ठ्यं च कीर्तिश्च तं विहाय विनि:सरेत् ॥ |
१०४४
|
महाकुलप्रसूतानामुत्तमानां
वचस्यापि ।
नीचवाक्यप्रयोगाख्यदोषो दारिद्र्यतो भवेत् ॥ |
१०४५
|
दारिद्र्यदु:खतप्तानां
नृणां तेनैव हेतुना ।
भिन्नभिन्नान्यनेकानि दु:खानि प्रविशन्ति तान् ॥ |
१०४६
|
दारिद्रा:
शास्त्रतत्त्वर्थज्ञानवन्तोऽपि तद्वच: ।
न कोऽपि श्रुणुयाल्लोके व्यर्थमेव भवेद्वच: ॥ |
१०४७
|
अधर्महेतुदारिद्र्यसमाविष्टं
नरं भुवि ।
जननी तमुदासीनं मत्वा दूरीकरोत्यहो ॥ |
१०४८
|
मरणान्तकरक्रूरदारिद्र्यानुभवव्यथा
।
श्च: पुन: किं भवेद्वेति दरिद्र: चिन्तयेत् सदा ॥ |
१०४९
|
कश्चिन्मन्त्रबलादग्नौ
सुखं स्वप्तुमपि क्षम: ।
परं दरिद्रावस्थायां स्वप्तुं को वा भवेत् क्षम: ॥ |
१०५०
|
भोग्यार्थवस्तुरहितदरिद्रा
रागवर्जिता: ।
यवागूलवणार्थं तैर्भिक्षुत्वं नाप्यगृह्यत ॥ |
अधिकार: १०६. याचना
|
|
|
|
१०५१
|
दातुर्दर्शनवेलायां
तस्मिन युक्तं हि याचनम् ।
दातुर्नेति वचस्तस्य दोषाय स्यान्न चार्थिनाम् ॥ |
१०५२
|
याचको
वाञ्छितं वस्तु लभेत् दातरि ।
याचनापि तदा तस्य मोददा न तु दु:खदा ॥ |
१०५३
|
वञ्चनातीतचित्तानां
धर्मज्ञानां समक्षत: ।
अर्थिनां याचनं चापि नूनं श्रेष्ठ्याय भूयते ॥ |
१०५४
|
स्वप्नेऽपि
कपटं वाक्यं प्रयोक्तुमविजानत: ।
दातुरग्रे याचनापि दानेन सादृशं भवेत् ॥ |
१०५५
|
नेत्यनुक्त्वा
स्थितं वस्तु दातुमिष्टस्य कस्यचित् ।
अद्यापि सत्वाद्दातृणामग्रे तिष्ठन्ति याचका: ॥ |
१०५६
|
विहाय
कपटं तत्त्ववक्तुर्दातुर्हि दर्शनात् ।
याचकानां सुदारिद्र्यदु:खं नश्येत्स्वतोऽखिलम् ॥ |
१०५७
|
प्रीतिपूर्वं
गौरवेण याचकेभ्य: प्रयच्छत: ।
दातृन् दृष्ट्वा याचकस्तु मनस्यन्त: प्रमोदते ॥ |
१०५८
|
याचकानामभावे
तु नराणां भुवि जीवनम् ।
सूत्राकृष्टचलद्दारुबिम्बवत् कृत्रिमं भवेत् ॥ |
१०५९
|
दातृणामन्तिकं
गत्वा दारिद्रा याचका भुवि ।
न याचन्ते यदि तदा महिमा स्यात् कथं प्रभो: ॥ |
१०६०
|
अर्थिभिर्विजितक्रोधैर्भाव्यं
क्षेमार्थिभि: सदा ।
दारिद्र्यं स्वगतं स्वस्य भवेद् ज्ञानप्रदायकम् ॥ |
|
|
अधिकार: १०७. याचनाभीति:
|
|
|
|
१०६१
|
कापट्यमन्तरा
हर्षपूर्वकं दामकिरणम् ।
अग्रेऽपि याचनाभाव: श्रेष्ठ: कोटिगुणो मत: ॥ |
१०६२
|
केषांचिद्याचनावृत्तिमीश:
शिरसि चेल्लिखेत् ।
लोककर्ता निर्दयोऽसौ स्वयं भवतु याचक: ॥ |
१०६३
|
दारिद्र्यं
याचनान्नश्येदिति निर्णयकारिणा ।
यत्नशून्येन सदृशो मूर्खो नास्ति व्यथाकर: ॥ |
१०६४
|
दारिद्र्यप्राप्तिकालेऽपि
याच्ञाकार्यमकुर्वताम् ।
महत्वं सकलां पृथ्वीं समभिव्याप्य राजते ॥ |
१०६५
|
स्वप्रयत्नबलावाप्तयवागूजलवस्तुन:
।
पानादप्यधिको मोददायको नास्ति कश्चन ॥ |
१०६६
|
पशुरक्षणधार्मार्थं
जलयाचनरूपकम् ।
कर्मापि याचनाकर्तु: जिह्वाया दोषदं भवेत् ॥ |
१०६७
|
याचनीयं
यदि भवेद्दातु: कपटिन: पुर: ।
न कार्या याचनेत्युक्त्वा याचेऽहं याचकान् प्रति ॥ |
१०६८
|
दारिद्र्याम्बुधिसन्तारहेतुयाचननाविका
।
कापट्याख्यशिलाभूम्या घर्षिता शिथिला भवेत् ॥ |
१०६९
|
याच्ञाव्यसनसंस्मृत्या
चित्तं नूनं द्रवीभवेत् ।
कापट्यदोषस्मरणे न द्रवेत्, किन्तु नश्यति ॥ |
१०७०
|
नेति
श्रवणमात्रेण प्राणो गच्छति चार्थिनाम् ।
स्थितेऽपि नेति ब्रुवतां प्राणश्छन्नो वसेत् किमु ॥ |
अधिकार: १०८.
नीचत्वम्
|
|
|
|
१०७१
|
आकारेण
समै: साकं नीचानामस्ति तुल्यता ।
इदं साम्यन्त्वन्यवस्तुद्विके द्रष्टुं न शक्यते ॥ |
१०७२
|
विवेकज्ञानवद्भयोऽपि
नीचा: स्युर्भाग्यशालिन: ।
यतस्तै: सदसच्चिन्ता कापि न क्रियते किल ॥ |
१०७३
|
लोके
नीचस्तथा श्रीश इतीमै भवत: समौ ।
स्वेच्छया वाञ्छितं कार्यमुभाभ्यां क्रियते यत: ॥ |
१०७४
|
भुवि
नीचजना: स्वस्मादपि नीचान् समीक्श्य तु ।
'तस्मादपि वयं श्रेष्ठं' इति स्युर्ममतापरा: ॥ |
१०७५
|
राजदण्डभयान्नीचा
भवन्ति गुणशालिन: ।
सच्चारित्रसमेता: स्युस्ते लब्धुं वाञ्छितं क्कचित् ॥ |
१०७६
|
श्रुतानेकरहस्यानां
स्वयं गत्वा बहुस्थालीम् ।
प्रसारणात् प्रचारार्थपटहा: सन्ति दुर्जना: ॥ |
१०७७
|
बद्ध्वा
कण्ठे करं बाधाकारकान् घातकान् विना ।
परेषामधमो भुक्तसिक्तहस्तं न दर्शयेत् ॥ |
१०७८
|
दु:खश्रवणमात्रेण
सन्त: स्युरुपकारिण: ।
नीचा: स्युरिक्षुवत्पिष्टा भवन्ति सहकारिण: ॥ |
१०७९
|
अन्नवस्त्रादिसम्पन्नान्
जनानुद्वीक्ष्य याचका: ।
असूयया मृषादोषान् सदा शंसन्ति तेष्वपि ॥ |
१०८०
|
आत्मानमपि
नीचास्तु विक्रेतुं व्यसनागमे ।
सज्जा भवेयु:, सत्कर्म नान्यत् तै: कर्तुमिष्यते ॥ |
===================================================================
No comments:
Post a Comment