Thirukkural in Sanskrit (तिरुक्कुरळ् – संस्कृतानुवाद)
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१. उपोद्घात:
अधिकार २१. दुष्कर्मभीति
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२०१
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दुष्कर्मनिरता
लोका: पापेभ्यो
न हि बिम्यति।
सत्कर्मनिरता सन्त पापाद्विभ्यति सर्वदा॥ |
२०२
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दुष्कर्मणा
दु:खमेव यस्मादुत्पद्यते तत:।
वह्नेरप्यधिक मत्वा मेतव्यं दुष्टकर्मण:॥ |
२०३
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तदात्मक्षेमजनकमुत्तमं ज्ञानमुच्यते।
दु:खानुत्पादबुद्धिर्या स्वापराधिजनेष्वपि॥ |
२०४
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परदु:खप्रदं कर्म प्रमादेनापि न स्मरेत्।
अन्यथा स्मरतोऽस्यैव धर्मो नाशं विचिन्तयेत्॥ |
२०५
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'अहं दरिद्र' इत्युक्त्वा
न कुर्यात्कर्म निन्दितम्।
न चेत् दरिद्र एव स्यात् भाविजन्मसु सप्तसु॥ |
२०६
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'स्वकृतं दुष्कृतं स्वस्य भाविदु:खप्रदायकम्'।
इति चिन्तयताऽन्येषां न कार्या दुष्कृति: सदा॥ |
२०७
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इतरै:
शत्रुभिर्जातु मुच्येतेहापि जन्मनि।
दुष्कर्मनामा शत्रुस्तु बाधते भाविजन्मसु॥ |
२०८
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नरच्छाया
यथा तस्य पादाभ्यां सह गच्छति।
प्रतिजन्म तथा यान्ती दुष्कृतिर्बाधते नरम्॥ |
२०९
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विना
दु:खं सदा यो वै सुखी भवितुमिच्छति।
ईषदप्यत्र दुष्कर्म न कुर्यात् स परस्य तु॥ |
२१०
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अधर्मेण पथा गच्छन् अन्येभ्यो दुष्कृति नर:।
यदि कश्चिन्न कुरुते तं दु:खं दूरतस्त्यजेत्॥ |
अधिकार २२ . लोकोपकारिता
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२११
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मेघानं वर्षतां नित्यं कि साह्यं
कुर्वते जना:।
मेघतुल्या महान्तोऽपि निष्काममुपकुर्वते॥ |
२१२
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लोकोपकर्तृभिर्वित्तं प्रयत्नात्
समुपार्जितम्।
सत्पात्रे दीयमानं सत् प्रयोजनकरं भवेत्॥ |
२१३
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लोकोपकारिताख्येन धर्मेण भुवि
जीवनात्।
सत्कार्यमुत्तमं नास्ति स्वर्गे वा भूतलेऽपि वा॥ |
२१४
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लोकनामुपकर्ता य: शिष्टाचारपरायण:।
स जीवति शरीरेण मृतप्रायो नरोऽपर:॥ |
२१५
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जलपूर्णतटाकेन भवन्ति सुखिनो
जना:।
लोकोपकारिणो भाग्यं लोकसौख्यं प्रयच्छति॥ |
२१६
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फलभारनतो वृक्ष: प्राममध्यं
गतो यथा।
लोकोपकारी वित्ताढयस्तथा स्यादुपकारक:॥ |
२१७
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सर्वभागैर्यथा वृक्ष: रुग्णानामौषधायते।
लोकोपकारिणो वित्तं तथा सर्वोपकारकम्॥ |
२१८
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लोकोपकारमाहात्म्यं जानन्तो
ज्ञानिसत्तमा:
स्वस्य दारिद्र्यकालेऽपि परेषामुपकर्वते॥ |
२१९
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लोकोपकारिचित्तस्य दारिद्र्यमिदमुच्यते।
न शक्नोम्यधिकं दांतु दारुद्र्ययेति यन्मतम्॥ |
२२०
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लोकोपकारात् दारिद्र्यम् जायेतेति
वदेत् यदि।
भप्यात्मविक्रयेणैतत् दारिद्र्यक्रयणं वरम्॥ |
अधिकार २३. दानम्
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२२१
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अर्थिभ्योऽपेक्षितं यत्तु दीयते
दानमुच्यते।
इतराणि तु दानानि स्वार्थमूलानि केवलम्॥ |
२२२
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मोक्षलाभी भवेत् कामं याचनं
न हि संमतम्।
नरकेऽपि समायाते दानं सर्वात्मना वरम्॥ |
२२३
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'अहं दरिद्रो देही' ति वाक्यश्रवणमन्तरा।
महकुलप्रसूतेषु दृश्यते दानशीलता॥ |
२२४
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याचकस्य मुखं दानात् प्रसन्नं
न भवेत् यदि।
दातृत्वमपि याञ्चेव जायते दु:खदं सदा॥ |
२२५
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अवारयन् क्षुघं भोज्यैयेंगी
तत्सहनक्षम:।
तामापाकुर्वतोऽन्नाद्यै गृहस्थानाधिको मत:॥ |
२२६
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धनी क्षुघं यदार्तस्य वारयेत्,
भाविजन्मसु।
तदात्मफल लाभाय स्थिरं मुलधनं भवेत्॥ |
२२७
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भुक्तवन्तं सहान्येन् लब्धं
वस्तु विभज्य तु।
क्षुण्णामाऽयं महारोगो दूरन्नित्यं विमुञ्चित॥ |
२२८
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अभुक्तं स्वेन चान्येभ्योऽप्यदत्तं
यस्य वै धनम्।
क्षीयते कि न जानाति स सौख्यं दानमूलकम्?॥ |
२२९
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अदत्वैव परेभ्यो यद्भुज्यते
स्वार्जितं धनम्।
दरिद्र्यान्मरणाञ्च स्या दहो कष्टतरं तत:॥ |
२३०
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नास्ति मृत्युसमं दु:खमथाप्यर्थिभिरीप्सितम्।
तेभ्यो दातुमशक्तस्य मृत्युरेव वरो मत:॥ |
अधिकार २४. कीर्ति:
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२३१
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अर्थिभ्यो वाञ्छितं दत्त्वा
कीर्त्या सह वसेन्नर:।
नरस्य जन्मसाफल्यं नास्ति कीर्ति विना भुवि॥ |
२३२
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याचकेभ्यो दारिद्र्येभ्य: स्वल्पं
वापि प्रयच्छत:।
कीर्तिरेव सदा सद्भिर्गीता भवति शाश्वती॥ |
२३३
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बहुकालमभिव्याप्य तिष्ठन्तीं
कीर्तिमन्तरा।
लोके निरुपमं नित्यमेकं वस्तु न विद्यते॥ |
२३४
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पृथिव्या: स्थितिपर्यन्तां
कीर्ति यो लभते नर:
स्वर्गलोकोऽपि तं स्तौति न तु ज्ञानसमन्वितान्॥ |
२३५
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स्थिरकीर्त्या च मरणं यश्:कायेन
जीवनम्।
महतां ज्ञानिनामेव लभ्यं स्यात् नापरस्य तु॥ |
२३६
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यदीष्टं मानुषं जन्म कीर्त्या
जननमुत्तमम्।
अन्यथा मृगजन्मैव श्लाघ्यते मर्त्यजन्मन:॥ |
२३७
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अशक्तो जीवितुं कीर्त्या न
द्वेष्ट्यात्मानमात्मना।
किन्त्वात्मनिन्दकं द्वेष्टि किं भवेदत्र कारणम्॥ |
२३८
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अनवाप्य यशो लोके ये हि जीवन्ति
मानवा:।
निन्दितं जीवनं तेषामिति सद्भि: प्रकीर्त्यते॥ |
२३९
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यशसा तु विहीनस्य कायं या बिभृयान्मही।
निर्दुष्ट सस्यसम्पत्तिविहीना सा भवेद् धुवम्॥ |
२४०
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अपवादेन रहितो यो जीवति स जीवति।
जीवन्नप्यपवादेन मृतप्रायो हि गण्यते॥ |
अधिकार् २५. दया
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२४१
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दयारूपं
धनं सर्वधनादुत्तम मुच्यते।
इतराणि धनानीह सन्ति नीचजनेष्वपि॥ |
२४२
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सन्मार्गेण
परामृश्य भवितव्यं दयावता।
सर्वशास्त्र परामर्शेदयैका साह्याकारिणी॥ |
२४३
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अन्धकारमयं
धोरं नरकं न भजन्ति ते।
ये वै दयाद्रहृदया वर्तन्ते सर्वजन्तुषु ॥ |
२४४
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रक्षणात्
सर्वजन्तूनां दयायाश्च प्रदर्शनात्।
नरो न लभते नूनं दुष्कर्म नरकप्रदम्॥ |
२४५
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दयार्द्रहृदयो
भूत्वा दु:खं नाप्नोति भूतले।
निदर्शनं भवेदत्र लोकोऽयं प्राणिसङ्कुल:॥ |
२४६
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जना:
प्राणिदयाहीना: प्राणिनो हिंसयन्ति ये।
धर्मत्यागागतं जन्मदु:खं नाद्यापि तै: स्मृतम्॥ |
२४७
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वित्तहीनो
न लभते इहलोके यथा सुखम्।
परलोके न लभते दयाशून्य: सुखं तथा॥ |
२४८
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सत्कर्मणा
दरिद्रोऽपि कदाचिद्धनिक: सुखी।
निर्दयस्य कुत: सौख्यं न कदापि स वर्धते॥ |
२४९
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ज्ञानशून्यो
यथा शास्त्रात्तत्त्वार्थे नैव विन्दति।
निर्दय: स्वकृताद्धर्मात्तथा न लभते फलम्॥ |
२५०
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यदा करुणया हीनो हिंसयेद्दुर्बलम्
तदा।
स्वस्माद्वलीयसामग्रे चिन्तयेत् स्वभयस्थितिम्॥ |
अधिकार २६. माँसवर्जनम्
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२५१
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पोषणार्थे
स्वदेहस्य कृत्वा य: प्राणिहिंसनम्।
तन्मांसभक्षणपर: स दयावान् कथं भवेत्॥ |
२५२
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धनस्यारक्षणान्मार्त्यो
निर्धनो जायते यथा।
तथा मांसशनपरो दयाहीन: प्रकीर्त्यते॥ |
२५३
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प्राणिमांसरसास्वाद
निमग्नस्य हि मानसम्।
घातकस्यात्तश्स्त्रस्य चित्तवन्निर्दयं भवेत्॥ |
२५४
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अहिंसैव
दया प्रोक्ता हिंसेयमदया मता।
प्राणिभांसाशनं लोके पापमाख्यायते॥ |
२५५
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मांसहारोभिवृद्धश्चेत्
सदेहं प्राणिनामिह।
दुर्लभा स्थितिरेव स्यात् नरकश्चापि जायते॥ |
२५६
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मांसार्थे
न भवेत् प्राणि हिंसा चेदिह भूरिश:।
धनार्थे नैव वर्तेरन् मांसविक्रयिणो नरा:॥ |
२५७
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मांसां
न भक्षयेत् प्राज्ञ:, क्रियमाणे विमर्शने।
व्रणो हि प्राणिनां मांसमिति ज्ञानं भवेत् यत:॥ |
२५८
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निर्दुष्टज्ञान
सम्पन्नास्त्रिदोषण विवर्जिता:।
शरीरं प्राणरहितं शवं मत्वा न भुञ्जते॥ |
२५९
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नानायागविधानेन
जायमानात् फलादपि।
मांसाहारपरित्यागाच्छ्रेप: फलमवाप्यते॥ |
२६०
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प्राणिहिंसा विरहितं विमुखं
मांसभक्षणे।
सर्वे देवा नराश्चैव विनमन्ति नरोत्तमम्॥ |
अधिकार २७. तप
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२६१
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उपवासादिदु:खानां
सहनं जीवसन्त्ते:।
दु:खानुत्पादनं चेति तपोलक्षणमुच्यते॥ |
२६२
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जन्मान्तरतपोभ्यास
शालिनो मनुजस्य तु।
तप: स्यादत्र निर्विघ्नं विपरीते वृथाश्रम:॥ |
२६३
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आहारादिप्रदानेन
प्रशस्तानां तपस्विनाम्।
गृहस्था: साह्यमिच्छन्तो निवृत्तास्तपस: किमु॥ |
२६४
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साधूनां
सङ्ग्रहे दुष्टजनानां निग्रहेपि च।
शक्ति:स्मरणमात्रेण महतां स्यात्तपोबलात्॥ |
२६५
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तथैवाभीप्सितं
सर्वे प्रयत्नाद्भाजन्मसु।
लभ्यते हि गृहस्थेन तप: कर्तुमिह क्षणम्॥ |
२६६
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क्रियते
यैस्तप: कर्म कृतकृत्यास्त एव हि।
आशापाशवशा हन्त क्लिश्यन्त इतरे जना:॥ |
२६७
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असकृद्वह्निसन्तप्तं
सुवर्णे सुष्ठु राजते।
तप: क्लेशितकायस्य ज्ञानं सम्यक् प्रकाशते॥ |
२६८
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पश्यन्तमात्मनाऽऽत्मानं
तपस्यन्तं जितेन्द्रियम्।
सर्वे नरा नमस्यन्ति बहुमानपुरस्सरम्॥ |
२६९
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शापेऽप्यनुग्रहे
चैव शक्तिमन्तस्तपस्विन:
कालपाशविनिर्मुक्ता: प्राप्नुवन्ति परां गतिम्॥ |
२७०
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बहवस्तपसा हीना:, विरलास्तु
तपस्विन:।
धनिकास्तेन विरला इतरे बहवोऽभवन्॥ |
अधिकार् २८. दुराचार:
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२७१
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वञ्चकस्य
दुराचारं तच्छरीरगतान्यपि।
पञ्च भूतानि दृष्टवैव मन्दमन्तर्हसन्ति हि॥ |
२७२
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अकार्यमिति
मत्वापि कुर्वत: पुनरेव तत्।
आकाशेनेव महता तपोवेषेण किं फलम्?॥ |
२७३
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मनसो निग्रहं हित्वा मुनिवेषस्य
वर्तनम्।
वुआघ्रचर्मवृत्तो घेनु: सस्यं चरति चेत्, तथा॥ |
२७४
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तपोवेषनिलीनेन परदारपरिग्रह:।
गुल्मलीननिषादेन पक्षिग्रहणवद्भवेत्॥ |
२७५
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'अहं
वितक्त' इत्युत्क्वा दुश्चर्यां यो निषेवते।
'किं कृतं किं कृतं हे' ति फलकाले स खिद्यते॥ |
२७६
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मनोवैराग्यमप्राप्य
विरक्त इव यो नर:।
वर्तते कपटाचार: कठिनो नास्ति तत्सम:॥ |
२७७
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बहिर्गुञ्जासमाकारा:
बहवो रक्तवासस:।
अज्ञान मन्तरेतेर्षां गुञाग्रे श्यामता यथा॥ |
२७८
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दुष्टचित्तास्तपस्सिद्धा
इव स्नानेन केवलम्।
कपटाचारसञ्छन्ना वञ्चका: सन्ति भूरिश:॥ |
२७९
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काठिन्यमार्दवे
बाणवीणरो: कर्मणा ग्रथा।
मुनावपि तथा ज्ञेयं न वेषस्तत्र कारणम्॥ |
२८०
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लोकदूष्ये दुराचारस्त्यज्यतेचेत्
तपस्विभि:।
कुतो वा मुण्डनं तेषां जटाभारेण वा किमु॥ |
अधिकार २९. चौर्यनिषेध:
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२८१
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परैरनिन्दितो
लोके यो वै जीवितुमिच्छति।
विना वस्त्वपहारेच्छां तेन रक्ष्यं सदा मन:॥ |
२८२
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निषिद्धस्मरणेनापि
दोष: स्यादिति कथ्यते।
अज्ञात्वैवापहर्तव्यमिति त्याज्या मतिस्तत:॥ |
२८३
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चौर्यदुपार्जितं वित्तं प्रवृद्धमिव
पश्यताम्।
भूत्वा न्यायार्जितैर्वित्तैस्सह पश्चाद्विनश्यति॥ |
२८४
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चौर्येण परवस्तूनां प्रा[त्या
जातो मनोरथ:।
पश्चात्कर्मेपरीपाके दद्यात् दु:खं हि शाश्वतम्॥ |
२८५
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चौर्यमाचरितुं
युक्तकालं यस्तु प्[रतीक्षते।
सर्व भूतदयायां स स्नेहयुक्तो न जायते॥ |
२८६
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ग्रे
परद्रव्यचौर्येषु लम्पटा: सन्ति मानवा:।
व्ययीकृत्य मितं वित्तं जीवन्ति न हि ते सुखम्॥ |
२८७
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आत्मानात्म
विवेकादौ समर्थानां मनीषिणाम्।
चौर्य कारणमज्ञानं जायते न कदाचन॥ |
२८८
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कृततत्वविचारणां
हृदये यतिधर्मवत्।
अभ्यस्त चौर्य विद्यानां चित्ते स्याद्वञ्चना स्थिरा॥ |
२८९
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ये
चौर्यमात्रं जानन्ति धर्मान्नापि विदन्ति ये।
अकृत्यमधिकं कृत्वा सद्यो नश्यन्ति ते ध्रुवम्॥ |
२९०
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जीवनं स्पष्टमाकृत्या चोराणामिह
दुर्लभम्।
चौर्यकर्मविहीनानां स्वर्गेऽपि सुलभायते॥ |
अधिकार ३०. सत्यवचनम्
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२९१
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वचनेन
प्रयुक्तेन कस्यचित् मात्रयाऽपि चेत्।
दु:खानुत्पादनं लोके सत्यलक्षणमुच्यते॥ |
२९२
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असत्य
वचनं चापि यदि स्यात् प्राणिनामिह।
अनिन्दितोपकाराय तत् सत्यवचनं मतम्॥ |
२९३
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असत्यमिति मत्वापि कथयन्ननृतं
वच:।
पश्चात्तप्तमना भूत्वा ततो दु:खं स विन्दति॥ |
२९४
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सत्यमार्गेण गच्छन्तं तथा हृदयपूर्वकम्।
कृत्वा मनसि सर्वेऽपि प्रशंसन्ति नरोत्तमा:॥ |
२९५
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मनोवाक्समभावेन
सत्यवादी नरो भुवि।
तपोदानगुणाढ्येभ्यो नरेभ्योप्युत्तम: स्मृत:॥ |
२९६
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न
सत्यवचनादन्यद्विद्यते कीर्तिवर्धकम्।
कायक्लेशं विना वक्तुस्तत् स्वर्गमपि यच्छति॥ |
२९७
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अनृतं
वाक्य मुत्सृज्य जीवद्भर्भुवि मानवै:।
समेषामन्यधर्मणां त्यागोऽपि किल सम्मत:॥ |
२९८
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बाह्यदेहस्य
संशुद्धि: सलिले स्नानतो यथा।
अन्तर्हृदयसंशुद्धिस्तथा स्यात् सत्यभाषणात्॥ |
२९९
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लोकान्धकारं
नुदतां दीपानां न हि दीपता।
हृत्तमोनाशकं सत्यवचनं दीप उच्यते॥ |
३००
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सर्व शास्त्रपरामर्शादिदमेकं
सुनिश्चितम्।
यत् सत्यवचनादन्यो धर्मो नास्ति महीतले॥ |
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