Thirukkural in Sanskrit (तिरुक्कुरळ् – संस्कृतानुवाद)
|
१. उपोद्घात:
अधिकार
१. ईश्वरवन्दनम्
|
|
|
|
१
|
अकारादेव निर्यान्ति समस्तान्यक्षराणि
च ।
चराचरप्रपञ्चोऽय मीश्वरादेव जायते ॥ |
२
|
ईशस्य ज्ञानरूपस्य विना पादनिषेवणम्
।
सन्त्वधीतानि शास्त्रणि न तैरस्ति प्रयोजनम ॥ |
३
|
भक्तानां
मानसाम्भोजवासिने जगदीशितु: ।
भजतां पादयुगलं जायन्ते नित्यसम्पद ॥ |
४
|
दयालो: सर्वमित्रस्य शरणागत्
सक्षिण: ।
नमतां पादयुगलं न स्याद् दु:खं कदाचन ॥ |
५
|
माहात्म्यमप्रमेयस्य ज्ञात्वा
तं भजतां नृणाम् ।
अज्ञानमूलकं कर्म द्विविधं चापि नश्यति ॥ |
६
|
पञ्चेन्द्रियाणि संमृश्य तान्यथोंभ्यो
निवर्तयन् ।
ईश्वरोक्तेन मागेंण गच्छन् नित्यसुखी भवेत् ॥ |
७
|
ईशं निरुपमं नित्यं यो वै शरणमाश्रित:
।
स एवदु:खरहितो नित्यं सुखमिहाश्नुते ॥ |
८
|
धर्मसिन्धो: दयामृतें: नावं
चरणरूपिणीम् ।
अलब्ध्वा दु:खजलधे: पारं गन्तुं न शक्यते ॥ |
९
|
गुणाष्टकयुतेशस्य पदे येन न
वन्दिते ।
दृष्टया विरहितं चक्षुरिव तस्य शिरो वृथा ॥ |
१०
|
नावं भगवत: पादरूपिणीं प्राप्नुवन्ति
ये ।
ते तरन्ति भवाम्भोधिमितरैस्तर्तुमक्षमम् ॥ |
|
|
अधिकार २ . वृष्टिमहिमा
|
|
|
|
११
|
लोकोऽयं जीवति सदा यतो वर्षेण्
हेतुना ।
लोकस्थितिकरं वर्षे ततोऽमृतमिदं विदु: ॥ |
१२
|
आहारापेक्षलोकस्य भोज्यं धान्यादिकं
बहु ।
उत्पाथ पेयतामेति स्वयं वर्षे जलात्मना ॥ |
१३
|
चतुर्भि: सागरै: देशे व्याप्तेपि
क्षुदियं स्थिता ।
प्राणिनो बाधते मेघे यथाकालमवर्षति ॥ |
१४
|
नष्टायां वर्षसंपत्तौ धान्योत्पादनतत्परा:
।
लाङ्गलेन भुवं नैव कर्षयेयु: कृषीवला: ॥ |
१५
|
वर्षे त्ववर्षत् जगतीं नाशयित्वा
कदाचन् ।
अथ स्वयमनावृष्टि बाधितामपि रक्षति ॥ |
१६
|
जलानां बिन्दवो मेघात् न पतेयुर्यदि
क्षितौ ।
लोके द्रष्टुं न शक्यन्ते हरितास्तृणसम्पद: ॥ |
१७
|
पीत्वा जलनिधिं लोके यदि मेघो
न वर्षति ।
अगाघोऽप्युदधिस्तेन समृद्धिरहितो भवेत् ॥ |
१८
|
देवताराधनं नित्यं विशेषादुत्सवादिकम्
।
लोके नैव प्रवर्तेत मेघो यदि न वर्षति ॥ |
१९
|
परार्थमिह यद्दानमात्मार्थञ्चेह
यत् तप: ।
अभयं न भवेल्लोके यदि देवो न वर्षति ॥ |
२०
|
जलाभावे लोकयात्रा सर्वेषामेव
देहिनाम् ।
न स्यात्; वर्ष विना नैतत्; सदाचारादिकं तथा ॥ |
अधिकार ३. यतिवैभवम्
|
|
|
|
२१
|
संन्यासिनां सदाचारशीलानां
विदितात्मनाम् ।
आमनन्ति समे ग्रन्था: मान्या माहात्म्यमुत्तमम् ॥ |
२२
|
निराशस्य मुने: श्रैष्ठयगणनं
'जीवयकोटय: ।
कति जाता मृताश्चे'ति गणनेन समं भवेत् ॥ |
२३
|
विज्ञाय मोक्षभवयो: संभवं सुखदु:खयो:
।
संन्यासं भजतां मुक्त्यै प्रभावो बहुमन्यते ॥ |
२४
|
धैर्याङ्कुशेन् संयम्य गजान्
पञ्चेन्द्रियात्मकान् ।
य: पालयत्ययं मोक्षफलकृद्वीजवद्भवेत् ॥ |
२५
|
आशापञ्चकमुक्तस्य गीयते शक्तिरुत्तमा
।
गौतमादात्तशापोऽत्र देवराजो निदर्शनम् ॥ |
२६
|
सर्वेन्द्रियजयाख्यानं कर्मान्यैर्दुष्करं
जनै: ।
ये कुर्वन्त्युत्तमास्ते स्यु: अन्येत्वधम मध्यमा: ॥ |
२७
|
रूपगान्धरसादीनां तन्मात्राणां
विधां भुवि ।
जानाति य: प्रपञ्चोऽयं वशे तस्य भविष्यति ॥ |
२८
|
यतोक्तधर्मनिष्ठानां यतीनां
महिमादिकम् ।
मन्त्रादि सहितैर्वेदवाक्यैरेव निरूप्यते ॥ |
२९
|
गुणपर्वतमारूढा: मुनय: कुपिता
यदि ।
क्षणिकोऽपि स दुर्वारफल:शान्तिप्रसादने ॥ |
३०
|
सर्वभूतदयासान्द्रा: ये तु
धर्मपरायणा: ।
त एव ब्राह्मणा: प्रोक्ता: यतय: संशितव्रता ॥ |
अधिकार ४. धर्मवैशिष्टयम्
|
|
|
|
३१
|
धर्मात् सञ्जायते कीर्ति: धर्मादुत्पघते
धनम् ।
धर्मादप्यधिकं वस्तु प्राणिनां किं नु घर्तते ॥ |
३२
|
धर्मानुष्ठानविभवात् देहिनां
आयते सुखम् ।
धर्माणामननुष्ठानादनिष्ठं संभवेदिह ॥ |
३३
|
मनोवाक्कायकरणै: धर्मकार्ये
यथाविधि ।
कर्तव्यं ख्यात् यथाशक्ति समयस्यानुरोधत: ॥ |
३४
|
यत् कृतं शुद्धमनसा स धर्म
इति कथ्यते ।
हच्छुद्धिरहितं कर्म केवलाडम्बरार्थकम् ॥ |
३५
|
क्रोधो लोभ: कठोरोक्तिरसूयेति
चतुर्विधान् ।
दोषान् विना कृतं कार्ये धर्म इत्युच्यते बुधै: ॥ |
३६
|
पश्चादिति भतिं त्यक्त्वा
बाल्ये धर्मे वितन्वत: ।
स धर्मो मृत्युकाले ऽपि स्थित: साह्यकरो भवेत् ॥ |
३७
|
शिबिकावाहकं हष्टवा तत्रत्यञ्च
समक्षत: ।
धर्मप्रभावे सुज्ञेये कुत: शास्त्रं कुत: श्रुति: ॥ |
३८
|
अनुस्यूततया धर्मकार्ये जन्मनि
यत् कृतम् ।
तत् पुनर्जन्ममार्गस्य निरोधकशिलायते ॥ |
३९
|
यल्लब्धं धर्ममार्गेण तदेव
सुखमिष्यते ।
अधर्माद्वस्तु यत् प्राप्तं न सा कीर्ति र्न तत् सुखम् ॥ |
४०
|
सत्कर्मैंव सदा कार्यम् सर्वयत्नेन
मानवै: ।
अपवादकरं चान्यत् वर्जनीयतयोच्यते ॥ |
अधिकार् ५. गार्हस्थ्यम्
|
|
|
|
४१
|
त्रयाणामपि वर्णानां स्वधर्ममनुतिष्ठताम्
।
गृहस्थो धर्मनिरतो नित्यं साह्यकरो मत्: ॥ |
४२
|
यतीन् मृतान् दरिद्रांश्च निर्गतीन्
अतिथीनपि ।
गृहस्थोऽन्नादिदानेन स्वाश्रितानपि रक्षति ॥ |
४३
|
पितृदेवातिथीनां
च बन्धूनामात्मनस्तथा ।
सत्कृतिर्धर्ममागेंण गृहस्थस्य वरा मता ॥ |
४४
|
अपवादभयाद्वित्तं
सम्पाद्य सकलै: सह ।
भुञ्जानस्य गृहस्थास्य निर्दुष्टं जीवनं भवेत् ॥ |
४५
|
गार्हस्थ्यजीवनं यत् स्यात्
स्नेहधर्मसमन्वितम् ।
तदेव सार्थकं लोके तद्धि गार्हस्थ्यमुच्यते ॥ |
४६
|
गार्हस्थ्यजीवनं
येन धम्यें मागें प्रवर्त्येते ।
किं वा प्रयोजनं तस्य वानप्रस्थादिना पथा ॥ |
४७
|
धर्मेण
वर्त्मना यस्तु गार्हस्थ्य मुपसेवते ।
मार्गन्तरोपजीविभ्य: स प्रशस्तो निगद्यते ॥ |
४८
|
कारयित्वा
परैर्धर्मे धर्ममार्गाबलम्बिन: ।
जीवनं च गृगस्थस्य श्लाघ्यते यतिजीवनात् ॥ |
४९
|
स
एव धर्मशब्दार्थो यद्धि गार्हस्थ्यजीवनम् ।
गृहस्थधर्म एवात्र धर्मशब्देन कथ्यते ॥ |
५०
|
धर्ममार्गमनुल्लङ्घय गृहस्थो यदि जीवति ।
देववत्पूजित: सोऽत्र देवलोकं ततो व्रजेत् ॥ |
अध्कार् ६. पत्नी
|
|
|
|
५१
|
दयादिगुणसम्पन्ना
भर्तुरायानुसारत्: ।
करोति जीवनं याऽत्र सैव भार्येति कथ्यते ॥ |
५२
|
गृहिणी
यस्य गार्हस्थ्यगुणादिरहिता भवेत् ।
निष्फलं जीवनं तस्य सत्स्वेव विभवादिषु ॥ |
५३
|
पत्नी
चेद् गुणसम्पन्ना समृद्धं तस्य जीवनम् ।
वैपरीत्ये समायाते शून्यमेव हि जीवनम् ॥ |
५४
|
पातिव्रत्येन
संपन्ना गृहिणी यदि सङ्गता
तस्मादज्युत्तं भाग्यं गृहस्थास्य न लभ्यते ॥ |
५५
|
पतिमेव हरिं मत्वा प्रातर्या
भजते ऽन्वहम् ।
त्वं वर्षेंति तंयाऽऽशप्तो देवोपि किल वर्षति ॥ |
५६
|
पातिव्रत्येन्
भर्तारमात्मानं कीर्तिमेव च ।
या पालयति धर्मेण सैव नारीति कथ्यते ॥ |
५७
|
दण्डनाघैस्तु
नारीणां रक्षणे किं प्रयोजनम् ।
पातिव्रत्यात् स्वत: स्त्रीणामात्मरक्षणमुत्तमम् ॥ |
५८
|
पातिव्रत्येनसहितां
पतिशुश्रूषणे रताम् ।
गृहस्था गृहिणीं प्राप्य स्वर्गलोकं भजन्ति हे ॥ |
५९
|
पातिव्रत्ययशोहीनां भार्यां
यो लभते नर: ।
सगार्वे सिंहवत् सो ऽयं शत्रुमध्ये न गच्छति ॥ |
६०
|
सञ्चरित्रवती भार्या माङ्गल्यं
जीवितस्य सा ।
सत्पुत्राणामवाप्तितस्तु ततो भूषणवद्भवेत् ॥ |
अधिकार् 7. पुत्रभाग्यम्
|
|
|
|
६१
|
शास्त्रानुगतबुद्धीनां
पुत्राणां लाभ एव तु ।
लव्धव्येषु महद्भाग्यम् अन्यन्नेह प्रशस्यते ॥ |
६२
|
निर्दुष्टगुणसम्पन्नं
पुत्रं प्राप्नोति यो नर: ।
दु:खानि तं न बाधन्ते भाविजन्मसु सप्तसु ॥ |
६३
|
तनयेन
पितु: स्वर्गलोकार्थे दानकारणात् ।
पुत्रं स्वार्जितवित्तेन समं वै मन्यते पिता ॥ |
६४
|
दत्तं
यत् पुत्र हस्तेन सामान्यमपि भोजनम् ।
अमृतादधिकं तत्तु वर्तते मधुरं पितु: ॥ |
६५
|
पुत्रदेहपरिष्वङ्गो देहानन्दं विवर्धयेत् ।
जनयेच्छ्रवणानन्दं तेषां स्खलितभाषितम् ॥ |
६६
|
अस्पष्टमधुरं
पुत्रभाषितं श्रृणोति य: ।
स एव कथयेत् रम्यं वीणावेण्वादि वादितम् ॥ |
६७
|
पिता
विद्याप्रदानेन पण्डिताग्रेसरं सुतम् ।
यदि कुर्यात्सुतस्यैतत् महत् साह्यमुदीर्यते ॥ |
६८
|
विद्यावन्तं
सुतं दृष्टवा मोदते न पिता परम् ।
अधिकं तेन तुष्यन्ति सर्वे भूतलवासिन: ॥ |
६९
|
'पुत्रस्ते
गुणवान् विद्वान्' इति वाक्यं महात्मनाम् ।
श्रुत्वैव जननी तस्य जननादपि तुष्यति ॥ |
७०
|
किंवा तप: कृतं पित्रा प्राप्तुमेतादृरां
सुतम् ।
इति लोकै: स्तुत्: पुत्र: पितु: स्यादुपकारक: |
अधिकार् ९. प्रीति:
|
|
|
|
७१
|
अर्गलं
नास्ति हि प्रीते: प्रीतानामश्रुबिन्दव: ।
प्रकाशयन्ति सर्वेषां प्रीतिमन्त:स्थितामपि ॥ |
७२
|
नर:
प्रेम्णा विरहित्: सर्वमात्मार्थमिच्छति ।
प्रेमवान् स्वशरीरं च परार्थमिति मन्यते ॥ |
७३
|
सर्वत्र प्रियभावेन कुर्वन्
जीवनमात्मन: ।
जीवस्य देहसम्बन्धफलं पूर्णमिहाश्नुते ॥ |
७४
|
करुते स्वजनप्रेम सव सौहार्दजीवनम्
।
तदेव वर्धयेत् स्नेहमधिकं सर्वजन्तुषु ॥ |
७५
|
प्रेमार्द्रहृदयो
यस्तु वर्तसे स्वीयबन्धुषु ।
सोऽत्र कीर्ति सुखं चैत्य स्वर्गलोके सुखं वसेत् ॥ |
७६
|
साधनं
धर्ममात्रस्य प्रेमेति कथनं वृथा ।
अधर्मवर्जनेऽप्येतत् साधनं वस्तुतत्त्वत: ॥ |
७७
|
निरस्थिकान्
कीटगणान् आतपो बाघते यथा ।
जीवं प्रेम्णा विरहितं तथा धर्मोपि बाघते ॥ |
७८
|
महीरुहस्य
शुष्कस्य मरौ पल्लवजन्मवत् ।
गृहेषु हृदये प्रेम् विना जीवन् मुच्यते ॥ |
७९
|
देहान्तरङ्गभूतेन
प्रेम्णा र्हितदेहिनाम् ।
बाहयाङ्गसामवायेन फलं नैव भवेद् ध्रुवम् ॥ |
८०
|
स
देहो जीवसहित्: य: प्रेमवशमागत: ।
चर्मावृतास्थिकृट:स्यात् प्रेम्णा विरहितस्तु य: ॥ |
अधिकार ९. अतिथिसत्कार:
|
|
|
|
८१
|
सम्भारा:
सम्भ्रियन्ते ये गृहस्थाश्रमवासिना ।
सर्वे ते विनियोक्तव्या: सदैवातिथिपूजने ॥ |
८२
|
प्रियातिथिमसम्मान्य
गृहे यद्वस्तु भुज्यते ।
साक्षादमृतमेवास्तु न तच्छ्लाघ्यं कदाचन ॥ |
८३
|
स्वगृहप्राप्तमतिथिं भक्त्या
सत्कुर्वत: सदा ।
दारिद्र्यम् न भवेत् किन्तु धनं चाप्यभिवर्धते ॥ |
८४
|
शुद्धातिथिं वेश्म गतं सेवमानस्य
सादरम् ।
नरस्य गेहे वसति प्रसन्ना पद्मसम्भवा ॥ |
८५
|
भोजयित्वा
ऽतिथिं पूर्वे शिष्टं स्वीकृत्य जीवत्: ।
बीजावापं विना क्षेत्रे जातन्ते सस्यसम्पद: ॥ |
८६
|
तोषयित्वा
ऽतिथिं प्राप्तमन्यान् अतिथिसत्तमान् ।
यो हि प्रतीक्षते सोऽयं देवानामतिथिर्भवेत् ॥ |
८७
|
सदाराधनयज्ञस्य
फलं वाचामगोचरम् ।
अतिथेर्योग्यता भेदात् फलमेदो ऽपि सम्मत्: ॥ |
८८
|
यस्यातिथीनां
सत्कारयज्ञे बुद्धिर्न जायते ।
लब्धं वस्तु परिभ्रष्टं भवेदिति स चिन्तयेत् ॥ |
८९
|
दरिद्र
एव मन्तव्यो वित्ते सत्यपि पुष्कले ।
भातिथ्यदानविमुखो यो भवेद् भुवने जड: ॥ |
९०
|
शिरीषपुष्पमाघ्राणात्
म्लानं संजायते यथा ।
तथाऽतिथीनां वदनं स्याद् गृहस्थे पराङ्मुखे ॥ |
अधिकार १०. मधुरालाप:
|
|
|
|
९१
|
यत्
कथ्यते धर्मविद्भि: सदयं प्रेमपूर्वकम् ।
वञ्चनारहितं तत्तु भवेन्मधुरभाषणम् ॥ |
९२
|
सहर्षे
च दरिद्रेभ्य: कृतात् दानादनिन्दितात् ।
प्रसन्नवदनस्यैतत् श्रेष्ठं मधुरभाषणम् ॥ |
९३
|
दृष्ट्वा प्रसन्नमधुरं यद्वै
हृदयपूर्वकम् ।
उच्यते सुहितं सत्यं स धर्म: परमो मत: ॥ |
९४
|
सर्वत्र मधुरं वाक्यं प्रयुक्तं
सुखवर्धकम् ।
सर्वदा दु:खजनकं दारिद्य्रमपि नाशयेत् ॥ |
९५
|
विनयो
मधुरालाप: द्वयमाभरणं नृणाम् ।
ताभ्यां द्वाभ्यां विहीनस्य किमन्यैर्भूषणै: फलम् ॥ |
९६
|
अन्येषामुपकारार्थे
यो व्रूते मधुरं वच: ।
तस्य पपानि नश्यन्ति धर्म एवाभिवर्धते ॥ |
९७
|
परोपकारजनकं
माधुर्यसाहितं वच: ।
वक्तारं सुखिनं कृत्वा पुण्यं चापि प्रयच्छति ॥ |
९८
|
परदु:खाय
या न स्यु: प्रयुक्ता मधुरोक्तय: ।
ऐहिकामुष्मिकं सौख्यं प्रयोक्तुर्वितरन्ति ता: ॥ |
९९
|
मधुरोक्त्या
महत् सौख्यं भवेदिति विदन्नपि ।
दु:खदं कठिनं वाक्यं कुतो वा वक्ति मानव: ॥ |
१००
|
कथनं
कठिनोक्तीनां मधुरे वचसि स्थिते ।
मधुरं फलमुत्सृज्य कषायस्याशनं भवेत् ॥ |
No comments:
Post a Comment